Plextor 12/20 Cd-drev !
Fra : Torben Rasmussen

Dato : 03-06-01 18:17

Hej

Jeg har anskaffet et internt "Plextor 12/20 Cd-drev".

Er der nogen, som kan forklare hvordan det kan lade sig gøre på en
PowerMac 7500/200, at få dette drev til at boote system Cd'er.
Jeg forsøger på dette med en hel ren ny MacOS 9.1 installation - samt
Silverlining Pro, CD-Speedster og SCSIProbe. Alt uden resultat !

Mvh.

Torben R.

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-06-01 18:33

In article <3B1A7100.11F12267@get2net.dk>,
Torben Rasmussen <fyrkat@get2net.dk> wrote:

> Jeg forsøger på dette med en hel ren ny MacOS 9.1 installation - samt
> Silverlining Pro, CD-Speedster og SCSIProbe. Alt uden resultat !

Hvis jeg forstår dig ret, så er det en systemCD du selv har brændt. Har
du brændt den som "bootable"?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Torben Rasmussen

Dato : 03-06-01 20:34

Svar til Martin

Nej det er ikke et spørgsmål om disken er hjemmebrændt eller ej. Såfremt en
disk ønskes brugt til at boote fra, skal den selvfølgelig have besked på det
under brændingen.

Det drejer sig om drevet, som ikke er et Apple drev, og åbenbart ikke kan
bruges til at boote fra. Det er altså ikke praktisk såfremt der går kage i
computeren ikke at kunne boote fra en system-CD.

Ingen af de omtalte programmer formår at få drevet til dette !

Mvh. Torben R.

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 03-06-01 20:44

> [...]

> computeren ikke at kunne boote fra en system-CD.
>
> Ingen af de omtalte programmer formår at få drevet til dette !

Har du prøvet i stedet for at taste 'c' at holde 'æble' + 'alt' +
'shift' + 'backspace' (slettetasten) + '3'* (øverste talrække) nede
under opstart?
Det skulle tvinge mac'en til at lede efter en systemmappe på den på
enheden med scsi-adressen 3.

[*] Jeg går ud fra at dit cd-drev har scsi nr. 3 - derfor tallet 3.
--
mvh Jesper

Biddet > http://go.to/biddet
Mong Prod. > http://zap.to/mong

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-06-01 20:58

In article <3B1A912D.D9A28BA7@get2net.dk>,
> [...]

> disk ønskes brugt til at boote fra, skal den selvfølgelig have besked på det

Og det har du gjort med hvilket program?

> [...]
> computeren ikke at kunne boote fra en system-CD.
>
> Ingen af de omtalte programmer formår at få drevet til dette !

Hvis ikke drevet kan bruges med Apples CD-driver, så kan det ikke, nej.
Dele af driveren skal lægges ind i boot-sektoren på CD'en, og disse
informationer tages fra Apples CD-ROM driver.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-06-01 21:37

In article <newsspam2-34F0B8.21575203062001@news01.inet.tele.dk>,

> Hvis ikke drevet kan bruges med Apples CD-driver, så kan det ikke, nej.
> Dele af driveren skal lægges ind i boot-sektoren på CD'en, og disse
> informationer tages fra Apples CD-ROM driver.

Og bare lige for at uddybe det: Det er fuldstændigt ligemeget hvad de
lægger for driver i systemmappen på CD'en, da driveren skal indlæses
_før_ systemet.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-06-01 02:28

Hej Torben

Jeg går ud fra, at det jo selvfølgelig er et SCSI drev, da 7500 jo ikke
understøtter ATA/ATAPI, med mindre, du selv har monteret et ATA/IDE kort i
den....

Og som jeg kan læse instrukserne til OS 9.1 understøtter den _ikke_ Plextors
drev, så du skal bruge Plextors eget software. Hvis der ikke var software til
Mac med til drevet, så kan du downloade den her:
<http://www.versiontracker.com/mp/new_search.m?productDB=mac&mode=Quick&OS_Filter=MacOS&search=plextor>.
Der er både selve driver + en firmware opdatering, som du nok skal have
installeret, før det vil virke rigtigt. Husk at alt inden for <> skal med for
at linket virker.

Husk også at fjerne 'Apple CD/DVD Driver', da den normalt vil overrule andre
drivere.

Du kan evt. også bruge FWB CD RomToolkit 4.x. Den understøtter også Plextor
drev., men CDT er jo købevare, mens Plextors eget software blot kan downloades
frit.

Og selvfølgelig kan du boote fra et hvilket som helst drev, der er monteret
internt eller eksternt på en 7500. Det gælder kun om at bruge den driver, der
kan aktivere drevet. Men du vil ikke kunne bruge 'C' tasten til at boote fra,
uanset om du får den rigtige driver eller ej. Det er kun de drev, som Apple
bruger i deres computere, der er specielt tilpasset, så de kan boote, og de
booter direkte fra ROM'en og ikke fra nogen dele af systemet. Hvis du skal
boote - selv en system CD, - så skal du holde COM+ALT+SHIFT+BACKSPACE nede
under opstart. Det skal jeg fx. også i en 7200, hvor der er sat et Pioneer drev
i istedet for det originale drev.

Du kan også i kontrolpanelet 'Startdisk' vælge CDdrevet, hvis der sidder en
system CD i den, og i 9.1 klikker du blot på 'Genstart', så vil kontrolpanelet
automatisk vælge CD drevet som bootdisk. Skulle skuffen åbne sig straks efter
genstart, skynder du dig blot at skubbe til den, så den lukker igen. Jeg véd
ikke hvorfor de gør det, men nu har jeg set det fænomen ved stort set alle
modeller fra 7200 til 9600....

Du skriver, du har brugt SCSI Probe, og jeg kan tilføje, at jeg heller aldrig
har kunnet få den til at mounte noget som helst. Derimod er der i forgårs
kommet en ny opdateret version af 'Mt. Everything' 1.5.4. Den er faktisk rigtig
god. Jeg bruger den til mange ting, da jeg har nogle 'netværkskæder med SCSI
enheder, som jeg skifter rundt med på min G3, en 7200 og en 7600 vha. en manuel
switchbox, og det gør jeg uden at reboote, og det går meget fint med Mt
Everything. Link:
<http://www.versiontracker.com/redir.fcgi/kind=1&id=3043/mt-everything-154.sit>

mvh. Erik Richard

Torben Rasmussen wrote:

> [...]
> computeren ikke at kunne boote fra en system-CD.
>
> Ingen af de omtalte programmer formår at få drevet til dette !

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-06-01 04:00

In article <3B1AE430.3EA36424@mail1.stofanet.dk>,

> Og selvfølgelig kan du boote fra et hvilket som helst drev, der er monteret
> internt eller eksternt på en 7500. Det gælder kun om at bruge den driver, der
> kan aktivere drevet.

Hvornår er det lige driveren til drevet skal indlæses, før eller efter
systemet?

Og Torben burde måske læse:
http://www.roxio.com/en/support/toast/toastbootable.html

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 04-06-01 11:17

> [...]
>
> Du kan evt. også bruge FWB CD RomToolkit 4.x. Den understøtter også
> Plextor drev., men CDT er jo købevare, mens Plextors eget software blot

Det var vist lidt misinformerende. Dit link giver mulighed for download
af (1) et program til opdatering af *firmware* fra en Mac på Plextor
drev. Plextor har ingen specifikke Mac-drivere (hvilket kun kan
beklages).

Og (2) MacPlexTools, som på ingen måde et Plextor produkt, men et
shareware-kontrolpanel der kan bruges til at ændre hastigheden på drevet
+ andre finesser. Softwaren kan meget vel downloades, men kræver
registrering (billigt) for at virke fuldstændigt.

Intech CD/DVD SpeedTools <http://www.intechusa.com> kan anbefales som
driver - især pga. prisen.

Alternativt kan en modificeret version af Apples CD/DVD-driver bruges,
der er vist en henvisning et-eller-andet sted på
http://.

PS. Plextor-linket i din mail må have taget prisen som årets længste
linie: 103 tegn. Nå nej, jeg bruger jo også en "amatør-nyhedslæser"

Thomas Tvegaard

Fra : Torben Rasmussen

Dato : 06-06-01 04:48

Hej Gutter

Tak for diverse fortræffelige informationer.
De er printet ud, og jeg har studeret dem nøje. Besøgt de forskellige websteder
og er nu kommet frem til et nogenlunde brugbart resultat.

Jeg benytter herefter indtil videre "FWB_Hard Disk ToolKit™4.5". Hvis drivere
ser ud til, omend lidt besværligt, at kunne bruges. Apple's "Apple CD/DVD
Driver" er slået fra.

Jeg har dog endnu ikke formået at få Hard Disk ToolKit til at mounte efter
opstart. Forstået på den måde, at der skal ligge en CD-ROM, musik-CD eller
system-CD i drevet under opstart.
Såfremt denne metode benyttes accepteres alle tre slags skiver, men startes
computeren uden en skive i drevet kan jeg godt opgive at få det til at læse.
Drevet befinder sig i Hard Disk ToolKit listen sammen med mine harddiske, men
forsøg på mountning giver intet resultat. Ligeledes forsøg på at update
driveren giver følgende meddelse:
This operation cannot be performed on the device of type
"Compact Disc" at adress "SCSI:0 ID3".

Mht. opstart ved hjælp af system-CD eller Norton, så fungerer det acceptabelt,
altså såfremt man er heldig at få fat i alle taster samtidig.
Harddiskskifteren "Cmd + Alt + Shift + Backspace" og udbygningen med ciffer 3
for at definere SCSI-position, er for det meste svaret på problemet med ikke at
kunne benytte "C-tasten". Metoden er dog ikke skudsikker, for da jeg forbandt
en extern harddisk som jeg også havde et system liggende på, oplevede jeg at
computeren i stedet for CD-en som opstart valgte harddiskens system.

Jeg kan herefter konkludere, at det nok er at foretrække at bruge Apple's drev,
da disse er beregnet til brug på Apple's maskiner !!!

Sluttelig undskylder jeg meget, at jeg ikke før nu har haft tid til opfølgning
på jeres fortræffelige indlæg.
Jeg lukker nu computeren, og kører videre som nævnt oven for, indtil jeg igen
har tid til at fordybe mig i problemet. F.eks. studie af manualen til Hard Disk
ToolKit.

Tak for hjælpen
Torben R.

PS............

> Intech CD/DVD SpeedTools <http://www.intechusa.com> kan anbefales som
> driver - især pga. prisen.

Jeg vil eventuelt senere forsøge mig med dette produkt !

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-06-01 11:08

> Jeg vil eventuelt senere forsøge mig med dette produkt !

Det kan anbefales ST er langt mere kompatibelt end CDRT, som
efterhånden er lettere forældet. Intech er desuden altid lynhurtigt ude
med opdateringer til nye drev og OS'er

Du kan tilmed hente en fungerende demo. FWB bruger den gammeldags kendte
licens hvor man betaler for støre opgraderinger, mens _alle_ fremtidinge
opdateringer er gratis.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København