Hov, hvor blev billederne af?
Fra : Steen Jensen

Dato : 10-07-05 13:41

Hej, jeg er begyndt at bruge iPhoto til at importere billeder direkte
fra mig digitale kamera.
Sidste uges billeder fra ferien, er netop hentet ind via iPhoto, og jeg
skulle prøve at rode lidt med billederne i GraphicConverter, som jeg
netop er blevet anbefalet.
Jeg gik til mappen 'Billeder' - og kunne ikke se det nyeste album. Hvor
pokker er det blevet lagt, da jeg importerede billederne?
Jeg prøvede at markere alle ruller i iPhoto, og derefter eksportere de
til billedmappen, men det gav ikke noget brugbart resultat.

--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-07-05 13:55

In article <1gzhn9z.ubsw6z1qkhhg4N%iSteen@litespam.dk>,
iSteen@litespam.dk (Steen Jensen) wrote:

> Jeg gik til mappen 'Billeder' - og kunne ikke se det nyeste album. Hvor
> pokker er det blevet lagt, da jeg importerede billederne?

De ligger i undermappen iPhoto Library i undermapper med hhv. år, måned
og dag. Men pas på med at rode i mappen. iPhoto kan ikke finde ud af
det, hvis man begynder at flytte billeder. Lav den slags inde fra
iPhoto. Det samme gælder iTunes. Apple forsøger jo at finde noget bedre
end det efterhånden forældede system med mapper og filer på harddisken.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Steen Jensen

Dato : 10-07-05 15:00

> De ligger i undermappen iPhoto Library i undermapper med hhv. år, måned
> og dag.

Lidt skidt. For eftertiden er det måske bedre, at kopiere billederne fra
kamera til mappen 'billeder', og derefter importere i iPhoto?
--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 10-07-05 17:40

Steen Jensen wrote:

> Lidt skidt. For eftertiden er det måske bedre, at kopiere billederne fra
> kamera til mappen 'billeder', og derefter importere i iPhoto?

Jeg gør det at jeg importerer i iPhoto, derefter exporterer jeg "Last
Roll" så har jeg altid en kopi, som jeg kan bruge til at pille ved med
andre programmer....

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-07-05 17:37

In article <1gzhquo.stelqx1yj2zlfN%iSteen@litespam.dk>,
iSteen@litespam.dk (Steen Jensen) wrote:

> Lidt skidt. For eftertiden er det måske bedre, at kopiere billederne
> fra kamera til mappen 'billeder', og derefter importere i iPhoto?

Overhovedet ikke. Der er ingen grund til at gøre tingene mere besværlige
for sig selv. Selvfølgelig er smag og behag forskellig, men Apples
programmer fungerer normalt fint for de fleste. Man skal bare give
programmerne en chance og arbejde med dem i stedet for mod dem. Der er
mange, der stædigt holder fast på deres egen måde at organisere tingene
på. Det er naturligvis en ærlig sag, men så er Apples programmer ikke de
bedste.
Det sjove er, at folk i årevis har skreget på nytænkning.
Styresystemerne (både Apples og andre) kritiseres ofte for at hænge fast
i fortiden med den måde, tingene organiseres på. Nu prøve Apple med sine
i-programmer at gøre tingene på en smartere og mere moderne måde, så man
helt slipper for at rode rundt i en mappestruktur på harddisken. Og det
er faktisk fantastisk smart, hvis man ikke insisterer på, at billederne
skal ligge i nogle andre mapper, end iPhoto vil have.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Karl Antz

Dato : 10-07-05 14:17

Steen Jensen <iSteen@litespam.dk> wrote:

> [...]
> Jeg prøvede at markere alle ruller i iPhoto, og derefter eksportere de
> til billedmappen, men det gav ikke noget brugbart resultat.

Som Henrik allerede skrev så lad være med manuelt at rode rundt i mappen
"billede3r" på harddisken.

Men hvis det var for nemmere at kunne redigere billeder i
GraphicConverter, så er her et lille trick:

iPhoto/Preferences(Indstillinger)/General: DoubleClick Photo - Opens
photo in - klik på Select application - vælg GraphicConverter.

Når du efterfølgende i iPhoto dobbeltklikker på et billede, åbnes det i
GraphicConverter; når du enkeltklikker på det og så klikker nederst på
Edit (eller hvad det nu hedder på dansk), så kan du redigere det i
iPhoto.

Smart - på den måde har du begge muligheder
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Steen Jensen

Dato : 10-07-05 15:00

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> iPhoto/Preferences(Indstillinger)/General: DoubleClick Photo - Opens
> photo in - klik på Select application - vælg GraphicConverter.

Det vil jeg prøve, tak for tippet.
Det med de automatiske mapper er da lidt noget rod. Jeg har både fået
mapper fra 2001 og 2010 (?)!
--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-07-05 17:27

In article <1gzhqx0.1tzuymoit5qr9N%iSteen@litespam.dk>,
iSteen@litespam.dk (Steen Jensen) wrote:

> Det med de automatiske mapper er da lidt noget rod. Jeg har både fået
> mapper fra 2001 og 2010 (?)!

Så må uret gå forkert i enten din computer eller dit kamera.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster