Apple prisgaranti
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-07-05 11:10

Jeg synes at Apple presser den efterhånden... er de ude på at lukke
alle forhandlere?

http://promo.euro.apple.com/promo/pricematching/dk/

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 10-07-05 20:20

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Jeg synes at Apple presser den efterhånden... er de ude på at lukke
> alle forhandlere?
>
> http://promo.euro.apple.com/promo/pricematching/dk/

Den prisgaranti har de da haft et stykke tid. Hvis en forhandler ikke
kan konkurrere på andet end pris (fx. hurtig levering fra eget lager),
så kan de vel lige så godt lukke?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-07-05 22:19

On 2005-07-10 21:20:13 +0200, nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen
Kruse) said:

> Den prisgaranti har de da haft et stykke tid. Hvis en forhandler ikke
> kan konkurrere på andet end pris (fx. hurtig levering fra eget lager),
> så kan de vel lige så godt lukke?

Det kan der selvfølgelig være noget om, men Apple behøver vel ikke
ligefrem at følge med ned i pris, bare fordi en forhandler får lokket
lidt kunder ind i butikken ved at give et godt tilbud.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 10-07-05 22:47

> [...]

> ligefrem at følge med ned i pris, bare fordi en forhandler får lokket
> lidt kunder ind i butikken ved at give et godt tilbud.

Der er frit slag for at lave pakketilbud.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 11-07-05 11:08

> Den prisgaranti har de da haft et stykke tid. Hvis en forhandler ikke
> kan konkurrere på andet end pris (fx. hurtig levering fra eget lager),
> så kan de vel lige så godt lukke?

Ved introduktionen af Mac mini fik forhandlerne slet ikke leverancer.
Bestilte du gennem en forhandler (her taler jeg ikke om små opkomlinge
som mig selv, men de store kæder som Officeline) fik du leveringstider
på 1-2 måneder.
Bestilte du derimod hos Applestore gik der tre dage!

Avancerne på Apple hardware er suverent lave. De allerstørste kæder i
landet har maksimalt 8% på de store maskiner.

Vi andre skal have pengepungen op hvis vi vil handle med bl.a. Mac Mini.
Der er kun få % at hente på de store produktionsmaskiner.

Apple har ingen sikkerhedsnet i tilfælde af prisfald. Hvis en Apple
forhandler ligger inde med udstyr og Apple sætter prisen ned kan han
notere det på tabskontoen.

Jeg forstår godt din logik og den ville nok være god nok i alle andre
tilfælde, men i tilfældet Apple vil den betyde lukning af alt andet end
Applestore.

Ovenstående er blot faktuel konstatering. Ingen klynk - Apple har jo
selvfølgelig monopol på sig selv.

Men man kan overveje om ikke det ville være en positiv ting for
udbredelsen af Apple computeren, hvis man blødede lidt op og gav
forhandlerne en chance for at tjene lidt på udstyret.

På den anden side set er vi stort set fri for priskonkurrence. Og det er
nok svært at overbevise Apple om at ændre kurs, med den succes de har
lige nu.

Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Bliv donor: http://www.sundhed.dk/