Mini: Eftermontering af ram, bluetoot
Fra : Iddqd

Dato : 06-07-05 18:12

Jeg går i købstanker siden Mini'en har fået det nye OS, men er lidt i
tivl omkring mulighed for upgrades.

Det synes let at sætte mere ram i og prisen synes samtidig at være ca.
50% mindre end det Apple tager, men er der nogen som kan anbefale en
præcis stang 1 GB der kan fås i DK?

Og hvordan med det trådløse? Pt. kan jeg ikke se hverken Bluetooth eller
Airport Extreme er relevant for mig, men det skal jo nok lige passe at
det ændre sig dagen efter jeg har købt. Så kan man også eftermontere
det? Og hvis ja, hvad koster det?

Mvh

Bruno

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-07-05 00:12

In article <42cc10cb$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
Iddqd <dont@use.this.adress.ever> wrote:

> [...]
>
> Det synes let at sætte mere ram i og prisen synes samtidig at være ca.
> 50% mindre end det Apple tager, men er der nogen som kan anbefale en

Jeg har ingen personlig erfaring, men crucial.com sælger en til ¤ 111,-.
Så kommer der nok noget porto oveni. Dens data er: 184-pin DIMM DDR
PC2700 CL=2.5 NON-ECC. Du kan selv lede hos forhandlere eller edb-priser
efter andre muligheder. Så vidt jeg lige kan skimme hos edb-priser,
finder du det ikke billigere. Mig bekendt har Crucial et godt ry.

> [...]
> passe at det ændre sig dagen efter jeg har købt. Så kan man også
> eftermontere det? Og hvis ja, hvad koster det?

AirPort kan altid eftermonteres. Det er bare et indstikskort. Et AirPort
Extreme-kort koster kr. 619,- hos Apple og sikkert nogenlunde det samme
hos forhandlerne. Måske kan du finde et brugt, hvis du er heldig. Det
gamle AirPort-kort uden Extreme passer kun til ældre Mac-computere.
Bluetooth til gengæld kan desværre ikke eftermonteres. Du kan
dog altid sætte en Bluetooth-dims i en USB-port. Det generer jo ikke så
meget på en stationær computer, men optager en USB-port.
Bluetooth koster kun kr. 450,-, hvis du bestiller det fra
fabrikken. Der er endda mængderabat, så både Bluetooth og AirPort koster
kr. 770,-, hvis du bestiller det fra fabrikken. Så man kan næsten lige
så godt tage dem begge med, hvis man vil bestille dem fra starten. Det
gjorde vi med vores mini. Vi skulle bruge AirPort, og så kunne vi lige
så godt give de kr. 151,- ekstra og få Bluetooth med. Man kan jo altid
få brug for det. Omvendt så øger det miniens lave pris med ret mange
procent, hvis der er alt for meget af den slags ekstraudstyr. Den
billige computer til kr. 3.900,- bliver hurtigt en 5-6.000,- kr's
computer. Tænk på, at computere ikke holder så mange år, før de skal
skiftes. Får du først brug for de trådløse muligheder om nogle år, skal
du sikkert skifte computer alligevel. Så kan du lige så godt spare
pengene nu.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 07-07-05 09:09

> AirPort kan altid eftermonteres. Det er bare et indstikskort.

I tilfældet Mac mini er AirPort antennen ikke med som standard. Det er
kun forhandlere med værksted, som kan eftermontere AirPort+BlueTooth og
kun som en samlet pakke, dvs. har man en af delene i forvejen er det
spildt.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-07-05 15:09

In article <1gzbqp7.1ml09bqy3n3s4N%nospam@ab-katrinedal.dk>,
nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen Kruse) wrote:

> [...]
> kun forhandlere med værksted, som kan eftermontere AirPort+BlueTooth og
> kun som en samlet pakke, dvs. har man en af delene i forvejen er det

Er det virkelig rigtigt? Det har jeg ikke hørt før. Ikke at jeg på nogen
måde betvivler det, du siger, men så skal man da tænke sig grundigt om,
når man bestiller en Mac mini. Det bliver vel noget dyrere at få
eftermonteret tingene.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster