AppleWorks 6+Photoshop
Fra : Erik Richard

Dato : 28-06-05 00:04

Kan det virkelig passe, at man ikke kan bruge 'Copy+Paste' til at flytte
en 'selected part' af et billede fra PhS til AWKS 6.2.9?

Nu har jeg siddet og bøvlet med nogle JPEG filer fra mit Olympus C-760
kamera, som jeg skulle have lagt på CD + samt nogle af dem skulle
printes ud og sendes sammen med CD'en med billederne. - At lave en CD
gik ganske nemt - ISO-9660, - men at lave udsnit fra filerne i PhS og
flytte dem til AWKS 6.2.9 for at lave testprints, har været noget af et
mareridt.

For at kunne printe et udsnit fra disse billeder, har jeg måttet lave en
'selection' i PhS, oprette nyt PhS dokument og indsætte det valgte
udsnit, hvilket jo pr. definition, da billederne fylder omkring 13-15mb
/stk., og et testudprint behøver jo ikke være i så høj opløsning, -
stadig er for stort til et A4 print.

Herefter skulle jeg så indsætte det nye gemte billede/billedudsnit
direkte i en AWKS Drawing, reducere str. til at kunne være på et A4 ark
og herefter udprinte... Sikke dog en bøvlet arbejdsrutine.

mvh. Erik Richard
K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-06-05 00:20

Erik Richard skrev:

> [...]
> fylder omkring 13-15mb /stk., og et testudprint behøver jo ikke
> være i så høj opløsning, - stadig er for stort til et A4 print.

Hvorfor ikke bare lave et "kontaktaftryk" direkte fra Photoshop?
Filer > Automatiser > Kontaktaftryk II. Vælg kildebibliotek, ønsket
dokumentstørrelse, opløsning, kolonner, rækker osv.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Richard

Dato : 28-06-05 02:20

Hej Thomas

Fordi billederne skal have en vis str., da modtageren - en ældre dame -
ikke længere har verdens bedste syn, så 'thumbs' eller lignende småstr.
vil ikke være det bedste...
mhv. Erik Richard

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-06-05 11:25

Erik Richard skrev:

> Fordi billederne skal have en vis str., da modtageren - en ældre
> dame - ikke længere har verdens bedste syn, så 'thumbs' eller
> lignende småstr. vil ikke være det bedste...

Jo færre du placerer på en side, jo større bliver de.
Hvis du f.eks. vælger 2 kolonner og 2 eller 3 rækker, så skal man
være meget svagtseende for ikke at kunne se hvad de forestiller på
et A4-ark.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Richard

Dato : 28-06-05 13:47

Hej Thomas

Thomas G. Madsen wrote:

> Jo færre du placerer på en side, jo større bliver de.
> Hvis du f.eks. vælger 2 kolonner og 2 eller 3 rækker,

Det er selvfølgelig en mulighed...

> så skal manvære meget svagtseende for ikke at kunne
> se hvad de forestiller på et A4-ark.

Hm, jeg tror lige, jeg skal kigge lidt på 'CamediaMaster'. Den kan
faktisk lægge 2 billeder som 'preview print' på en A4 i op til 14x19cm,
- har jeg lige fundet ud af.

mhv. Erik Richard

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-06-05 13:57

Erik Richard skrev:

> Hm, jeg tror lige, jeg skal kigge lidt på 'CamediaMaster'. Den
> kan faktisk lægge 2 billeder som 'preview print' på en A4 i op
> til 14x19cm, - har jeg lige fundet ud af.

Den forstår jeg ikke rigtig.
Hvordan får man 2 billeder på hver 14 x 19 cm placeret på et A4-ark?

Filer > Automatiser > Billedpakke i Photoshop, kan også placere to
billeder på et ark, så arket et fyldt helt ud.
I Photoshop 6 kan man bare desværre ikke få to forskellige billeder
på samme ark. Den mulighed kom først i version 7.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Richard

Dato : 28-06-05 23:08

Hej Thomas

Thomas G. Madsen wrote:

> Den forstår jeg ikke rigtig.
> Hvordan får man 2 billeder på hver 14 x 19 cm placeret på et A4-ark?

Et A4 ark er som bekendt 216x290mm (BxH). 2 billeder på A4 vil give
2x 140x190mm ovenover hinanden - totalt 190x280mm (BxH), - og så er der
også plads til lidt kant omkring....

Desuden kan CamediaMaster 4.2 'vende' et billede i 'preview print', så 2
ens str. vil blive placeret på ét ark. I 'SHQ print' kan den faktisk det
samme. så man kan få 2 billeder på et enkelt fotoark på 204mm i bredden
og 133mm i højden. Det giver en kant på 6mm omkring hvert billede. - Min
HP PSC-1110 printer kræver 6mm som mindste margin, når der printes i
fotokvalitet.

> [...]
> I Photoshop 6 kan man bare desværre ikke få to forskellige billeder
> på samme ark. Den mulighed kom først i version 7.

Ja, og jeg har stadig kun PhS 5.5 til OS 9.x. Den kan slet ikke lave
'preview print'. Det kunne jeg, hvis jeg havde nyeste ver. af KPT, men
den, jeg har, passer kun til en PhS ver. 4.04.

mvh. Erik Rihcard

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-06-05 14:48

Thomas G. Madsen skrev:

> Hvordan får man 2 billeder på hver 14 x 19 cm placeret på et
> A4-ark?

Glem spørgsmålet. Jeg trænger vist til en eftermiddagslur ;)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Kiil

Dato : 28-06-05 00:59

Erik Richard - NOSPAM@NOSPAM.dk on 28/06/05 1:04 wrote:

> [...]
> direkte i en AWKS Drawing, reducere str. til at kunne være på et A4 ark
> og herefter udprinte... Sikke dog en bøvlet arbejdsrutine.

Hvorfor ikke bare printe fra PhotoShop?
--
/peter