Mini eller iMac ?
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-06-05 14:08

Hejsa

Som succesfuld switcher (har en iBook) har jeg fået mere blod på
tanden og overvejer kraftigt en desktop udgave.

Jeg tænkte i starten på en Mini da prisen er dejlig. Men med
bluetooth, AE, større harddisk og mere ram samt dvd-brænder + diverse
ender den på over 6000,-. Dertil kommer en lækker 19" fladskærm +
3000,- mere altså meget tæt på de 10000,-.

Kigger jeg på en iMac får jeg ovenstående + indbygget design, G5,
dobbelt så stor harddisk samt hurtigere ram og grafikkort. Alt sammen
for 12000,-. Dog kun 17". Små 2000,- mere alt i alt.

Se det er jo en svær en. Jeg har fladskærm i forvejen så Mini-
systemet kan jo bides over så beløbet ikke er så stor i første
omgang. Omvendt ved jeg at jeg vil have skiftet min skærm, så det er
vel som at pisse i bukserne når det er koldt.

Er iMac G5 systemet det ekstra værd? Skærmen kan jo ikke skiftes, men
det behøver den vel heller ikke?

Mini'en er jo så med 19" ...

Ihh det er ikke nemt :)

MVH

Fra : Morten

Dato : 27-06-05 14:19

On 2005-06-27, Martin wrote:

> Er iMac G5 systemet det ekstra værd?

Den er væsentlig hurtigere end en mini eller en eMac pga af CPU, FSB,
Grafikort og Disk. Desuden er den fra starten født med DVD brænder,
Blåtand, Airport og Gigabit ethernet.

> Skærmen kan jo ikke skiftes, men
> det behøver den vel heller ikke?

Det kommer an på hvem man er, jeg synes at 17"'eren er ringe (grønligt
skær uanset hvordan an profilerer den og dårlig betragtningsvinkel)
Andre kan sagtens leve med den.

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-06-05 14:37

Morten <nospam@reippuert.dk> wrote in

> Den er væsentlig hurtigere end en mini eller en eMac pga af CPU,

Ja det er også min tanke. G5 2000Mhz fremfor G4 1.2.

> Desuden er den fra starten født med DVD
> brænder, Blåtand, Airport og Gigabit ethernet.

Ya og det er derfor Mini'en bliver så dyr da jeg ikke kan undvære de
ting.

> Det kommer an på hvem man er,

Jeg er kritisk.

> jeg synes at 17"'eren er ringe
> (grønligt skær uanset hvordan an profilerer den og dårlig
> betragtningsvinkel) Andre kan sagtens leve med den.

Det skal jeg godt nok lige have i mente. Jeg vil græde snot herfra og
til bloksbjerg hvis jeg bruger 12000 på noget som har et ringe
billede.

Tak for advarsel.

MVH

Fra : Morten

Dato : 27-06-05 15:39

On 2005-06-27, Martin wrote:

> Ja det er også min tanke. G5 2000Mhz fremfor G4 1.2.

Clockfrekvensen har mindre at sige her.

> Jeg er kritisk.

Tag ind til din lokale forhandler og se på den.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-06-05 16:05

In article <clf5p2-jq2.ln1@G5.reippuert.dk>,
Morten <nospam@reippuert.dk> wrote:

> Tag ind til din lokale forhandler og se på den.

Det vil jeg gøre. Fona har vist 3 modeller stående af iMac.

MVH

Fra : Bo H. Thomasen

Dato : 27-06-05 14:37

On 27/06/05 15:07, in article Xns968299F952030nononoinvalidt@62.243.74.163,
"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> wrote:

> Kigger jeg på en iMac får jeg ovenstående + indbygget design, G5,
> dobbelt så stor harddisk samt hurtigere ram og grafikkort. Alt sammen
> for 12000,-. Dog kun 17". Små 2000,- mere alt i alt.

Bemærk, at skærmen i iMac G5 17" er noget dårligere hvad angår
betragtningsvinkel end 20" udgaven:

17" modeller
120° vandret
90° lodret

20" model
170° vandret
170° lodret

Derfor ville jeg personligt gå efter 20" modellen, men det koster jo så godt
nok 2000 kr ekstra... ikke at man ikke fint kan bruge 17" modellen - det er
nok blot sværere, når andre skal kigge med på skærmen en gang i mellem.

Det skal lige siges, at jeg ikke i praksis har testet, hvor god/dårlig
betragtningsvinklen er på 17" iMac'en, men blot vil gøre dig opmærksom på
forskellen.

- Bo

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-06-05 14:55

"Bo H. Thomasen" <REMOVEbothomasen@softhome.net> wrote in

> Bemærk, at skærmen i iMac G5 17" er noget dårligere hvad angår
> [...]

Det er værd, at bemærke.

> [...]
> jo så godt nok 2000 kr ekstra... ikke at man ikke fint kan bruge
> 17" modellen - det er nok blot sværere, når andre skal kigge med

Min nuværende Philips 17" TFT har som vidt jeg kan se ud fra specs..:

80grader begge veje.

MVH

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 04-07-05 00:33

Martin Johansen [6000] <no@no.no.invalid> wrote:

> Ihh det er ikke nemt :)

Stod i samme situation som dig for en måned siden, dog hvade jeg ikke
nogen fladskærm i forvejen. Jeg endte med en 17" iMac G5. Mht. skærmens
kvalitet så synes jeg at den er god. Det er kun betragtningsvinklen jeg
lagde mærke til i forhold til 20" modellen. Få dage før jeg købte min
iMac i Kolding var jeg i Kbh. i forbindelse med en lejrtur. Jeg var i et
par Fona'er og der var ingen af dem der havde den nye iMac på lager. Det
var altså den gl. iMac de havde udstillet. Men mon ikke de har fået
maskiner på lager igen!?

--
Mvh Martin