mac hifi system
Fra : Ole Madsen

Dato : 23-06-05 19:50

Jeg har en mac mini, og kunne godt tænke mig at bruge den til hifi
system, hvad skal jeg købe for at få noget mere lyd ud af den end de alm
højtalere jeg har som ikke giver ret meget? skal jeg have en forstærker
og rigtige højtalere?

Hvordan tilslutter jeg det? har allerede en usb box med line in, out og
mikrofon

Ole

Fra : Ole Madsen

Dato : 23-06-05 20:09

Ole Madsen wrote:
> [...]
> og rigtige højtalere?
>
> Hvordan tilslutter jeg det? har allerede en usb box med line in, out og

Jeg har lige læst at mac mini ikke egner sig til at bruges 24/7 da den
vil slides op pga 2"5 harddisken, så det kan måske være jeg skal vente
til jeg får en anden med det, eller hvad mener i?

Er der noget i at man ikke bør bruge mac mini til hifi?

Læste info her http://www.macintouch.com/macmini03.html under Mac Mini
As A Home Server

Ole

Fra : Alex Henriksen

Dato : 23-06-05 22:25

Ole Madsen wrote:

> [...]
> til jeg får en anden med det, eller hvad mener i?
>
> Er der noget i at man ikke bør bruge mac mini til hifi?

Det vil jeg nu sige IKKE passer helt, min Mini har IKKE være slukket i
over en mån nu.

jeg slukker den aldrig ned, det for lov til at køre, også når jeg er på
ferie.
Kan den ikke holde til det, jaaa, så kommer de bare til at bytte den til
noget som kan.!
Jeg bruger min meget til at lytte på radio via nettet.

--
Regard Alex Henriksen / OZ2AFY
===========================

--- I use Mac OS X because I love Mac, not because I hate Microsoft

Fra : Erik Richard

Dato : 24-06-05 01:33

Hej Ole

Ole Madsen wrote:

> Jeg har lige læst at mac mini ikke egner sig til at bruges 24/7 da den
> vil slides op pga 2"5 harddisken, så det kan måske være jeg skal vente
> til jeg får en anden med det, eller hvad mener i?

De små 2,5" diske _er_ mere sårbare end 3.5" diske. Men det problem kan
jo løses med fx. en ekstern Firewire HD. Det er jo lige før, du kan få
en 200gb 3.5" disk + et løst kabinet til knap 50% mere end det, fx. en
60-80gb 2.5" disk koster. Fx. Seagate Barracuda 7200.7/8mb cache til ca.
550kr. og en Transcend ICYBox 350 Series FW kabinet til 399kr., - og så
er den ikke ret meget større end en MacMini selv....

> Er der noget i at man ikke bør bruge mac mini til hifi?

Nej, det har jeg aldrig hørt om.

> Læste info her http://www.macintouch.com/macmini03.html under Mac Mini
> As A Home Server

Læg mærke til _'Home Server'_. Det er ikke ideel at bruge de små diske
til at køre i døgndrift. - Du vil formentlig ikke bruge din Mini til at
køre musik døgnet rundt... Her er det korrekt, at de slides for meget
alt for hurtigt... Brug en FW løsning.

mvh. Erik Richard
K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Ole Madsen

Dato : 24-06-05 02:40

Erik Richard wrote:
> [...]
> 550kr. og en Transcend ICYBox 350 Series FW kabinet til 399kr., - og så
> er den ikke ret meget større end en MacMini selv....

dvs at hele systemet og programmerne man bruger er i hukommelsen og
kører ikke så meget på harddisken? jeg er ny med mac så jeg aner ikke
noget om dette

Tak

Ole

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 25-06-05 09:56

Ole Madsen <o-madsen@tele2adsl.dk> wrote:

> dvs at hele systemet og programmerne man bruger er i hukommelsen og
> kører ikke så meget på harddisken? jeg er ny med mac så jeg aner ikke
> noget om dette

Det vil sige, at programmerne kører på den mere slidstærke eksterne
harddisk i stedet for den sårbare interne.
Og så er det altid en god ide, at fylde godt op med ram, så du i videst
muligt omfang undgår, at disken bruges som virtuel hukommelse
(swap-file).

mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Ole Madsen

Dato : 25-06-05 10:34

Kaj Christiansen wrote:

> [...]
> Og så er det altid en god ide, at fylde godt op med ram, så du i videst
> muligt omfang undgår, at disken bruges som virtuel hukommelse

jeg har 512 mb, er det ikke nok?

Ole

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 25-06-05 11:32

Ole Madsen <o-madsen@tele2adsl.dk> writes:

> jeg har 512 mb, er det ikke nok?

Man har aldrig RAM nok :)

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard

Dato : 28-06-05 01:47

Hej Ole

Jo, men 768mb eller 1024mb vil være endnu bedre...
mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard

Dato : 28-06-05 01:25

Hej Kaj & Ole

Kaj Christiansen wrote:

> Det vil sige, at programmerne kører på den mere slidstærke eksterne
> harddisk i stedet for den sårbare interne.

Jeg nåede ikke at få svaret igen, før jeg tog på forlænget weekend, men
du, Kaj, har sagt det vigtigste.

Der er dog en tilføjelse... Nogle musikprogrammer som fx. Amadeus II fra
og med ver. 3.7 til OS X, Cubase 5.x VST, Bias PEAK (ikke LE ver.), der
bruger en funktion, der kaldes for 'keep application in memory',
samtidig med at der _altid_ laves en swap fil på _systemdisken_ til
'temporary storage' af de filer, man arbejder med.

> Og så er det altid en god ide, at fylde godt op med ram, så du i videst
> muligt omfang undgår, at disken bruges som virtuel hukommelse
> (swap-file).

RAM i store mængder er altid godt, men det ændrer intet ved brugen af
ovennævnte programmer i optagelses- og redigeringsfaserne. Jeg mener
dog, at den nyeste ver. af Cubase har en funktion, hvor man selv kan
vælge, hvilken disk, man vil bruge til swapfilerne...

Til gengæld kender jeg faktisk ingen deciderede afspillerprogrammer, der
bruger swapfiler overhovedet - bortset fra OS 9.x versionen af Cabrio.

Fra : Morten

Dato : 28-06-05 11:49

On 2005-06-28, Erik wrote:

> Til gengæld kender jeg faktisk ingen deciderede afspillerprogrammer, der
> bruger swapfiler overhovedet - bortset fra OS 9.x versionen af Cabrio.

Kender du til "virtuel hukommelse"

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 24-06-05 08:53

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> [...]
> kan få en 200gb 3.5" disk + et løst kabinet til knap 50% mere end det,
> fx. en 60-80gb 2.5" disk koster. Fx. Seagate Barracuda 7200.7/8mb

Jeg vil selv bruge en 2½ tomme disk koblet til min firewall ene og
alene fordi at den strømforsynes fra USB-porten, og jeg gider ikke
betale en formue for at have den stående tændt (som man skulle hvis
der var ekstern strømforsyning på).

Det er igen ønske rog behov.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Steen Jensen

Dato : 23-06-05 21:03

Ole Madsen <o-madsen@tele2adsl.dk> wrote:

> Hvordan tilslutter jeg det?

Min iBook er tilsluttet mit almindelige stereoanlæg i stuen, så iTunes
spiller lystigt via mit anlæg.
Et ganske almindeligt phonostik til forstærkerens AUX, skulle gøre
tricket. Spiller du mp3'er, så lav dem i en god kvalitet, for 128 kbps
lyder meget skidt på et ordentligt anlæg.
Jeg går efter 256 kbps
--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-06-05 20:47

> [...]

> system, hvad skal jeg købe for at få noget mere lyd ud af den end de alm
> højtalere jeg har som ikke giver ret meget? skal jeg have en forstærker

ja

> Hvordan tilslutter jeg det? har allerede en usb box med line in, out og
> mikrofon

Analog line out (mini-jack) - som dog lyder usaedvanligt
forfaerdeligt, det er i al fald min erfaring mht. det analog output paa
min G5'er.

Jeg er ikke helt sikker paa om det skyldes lydkortet eller om det er
faardi der resamples internt 44.1KHz -> 48KHz -> 44KHz naar der
afspilles CD'ere som det er tilfaeldet paa AC97 kompatible lydkort
i PC verdenen.

Hvis du skal have en rimelig fornuftig lyd ud der ikke mangler
dynamik, skal du nok investere i GODT eksternt lydkort til USB eller
Firewire, eller et rimeligt esternt lydkort med digitalt out (og evt
en seperart DA converter eller en forstaerker m digital input).

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 23-06-05 22:45

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> Analog line out (mini-jack) - som dog lyder usaedvanligt
> forfaerdeligt, det er i al fald min erfaring mht. det analog output paa
> min G5'er.

Har du prøvet at genstarte det program, som du spiller musik i? En
sjælden gang kan det ske at der er en grim skrattende lyd på min iMac
G5. Det er en eller anden underlig bug i audio softwaren.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-06-05 23:18

> Har du prøvet at genstarte det program, som du spiller musik i? En
> sjælden gang kan det ske at der er en grim skrattende lyd på min iMac
> G5. Det er en eller anden underlig bug i audio softwaren.

det er ikke det der er problemet, problemet er en fuldstaendig mangel
paa dynamik. Mmusikken lyder som om der ligger et tykt uldtaeppe
over mine hoejtalere (i sammenligning med samme CD afspilet paa min CD
afspiller fra 1995), og det er uanset hvilken SW afspiller jeg bruger paa
G5'eren (alle former for equalisering er selvfoelgelig slaet fra).

Jeg havde ellers haabet paa at jeg kunne ripppppe mine Cd'ere i et
lossless format, og stille saavel CD afspiller som CD'ere i
kaelderen. Jeg har endnu ikke proevet, om det bliver bedre via digital
out, da min DA konverter ikke kan klare spdif, men naar jeg har faaet
anskaffet en anden, vil jeg proeve om det blot er DA convereter og
linietrin i G5'eren der sutter - Jeg tvivler dog jvf problemet med
tvungen up/downsampling paa Ac97 lydkort i PC verdenen.

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFTå

Fra : Erik Richard

Dato : 24-06-05 01:58

Hej Niels Jørgen

Niels Jørgen Kruse wrote:

> Har du prøvet at genstarte det program, som du spiller musik i? En
> sjælden gang kan det ske at der er en grim skrattende lyd på min iMac
> G5.

Jeg er bange for, at det ikke hjælper ret meget, hvis det er en af tower
modellerne. De har et rent ud sagt elendigt lydkort. G5 er slet ikke
beregnet ti lat bruges native som lydmaskine. De er derimod optimeret
til fx. at køre med Logic og Steinberg i den dyre ende. - Men OK, det
lille Audiophile 2496 USB/FW kort fra M-Audio vil givetvis kunne gøre
underværker....

> Det er en eller anden underlig bug i audio softwaren.

'en eller anden bug'? Uak! Nu har jeg siddet og leget lidt med iTunes
både under 9.2.2 (ver. 2.04) og den, der er i OS X 10.3.9. Det er da
noget 'bæ' at bruge, og så er bitraten komplet ligegyldigt. - Og det er
da et hæderligt lydkort, der sidder i en G4/AGP'er - godt nok ikke så
god, som den, der sidder i de gamle Beige G3, men det kan gå an.

Jeg blev dog lidt både forbavset og noget rystet over, at iTunes er så
dårlig. Faktisk er OS 9 ver. bedst... Derimod fandt jeg et meget simpelt
lille program - "Cog". Det er faktisk forbavsende godt, men som sagt, så
_er_ det simpel i opbygningen og uden ret mange features...

mhv. Erik Richard

Fra : Ole Madsen

Dato : 23-06-05 23:02

selv om jeg ikke har mere at tilføje til tråden, så alligevel tak for
svarene

Jeg håber i har mere så jeg kan lære lidt om det her

Ole

Fra : Erik Richard

Dato : 24-06-05 01:25

Hej Ole

Ole Madsen wrote:
> [...]
> system, hvad skal jeg købe for at få noget mere lyd ud af den end de alm
> højtalere jeg har som ikke giver ret meget? skal jeg have en forstærker

Tja, det er jo nok både lidt smag og behag, - og ikke mindst, hvad
pengepungen kan have at sige.

Men OK. Hvis du blot vil nøjes med fx. et godt højttalersystem til
Mini'en, så kan jeg helt klart anbefale Trust SoundWave 1000S, 1200S,
1400S. Disse 3 systemer består af 2 satellitter på ca. 10x20x15cm og en
subwoofer på ca. 15x25x20cm (BxHxD) Model 1000S er på 2x25w/8ohm /
2x35w/4ohm, 1200S på 2x30w/8ohm / 2x40w/4ohm og 1400S er på 2x40w/8ohm /
2x60w/4ohm. Alle har seperate bas-, diskant- og volumenkontrol,
'simuleret sorround' og afbryder. Subwooferen til 1400S er noget større
i mål end de to første, - har ikke målene her. Lyden er klar og ren og
meget velafbalanceret. Men hvis man vil, kan de spille tordnende højt...
Trust koster fra ca. 900kr. og op.

Alternativt kan du prøve at finde en brugt stereoforstærker / receiver
på ca. 2x40w + fx. et mindre Eltax 2.1 subsystem til 1295kr. Str. er ca.
19x28x20 for satellitterne og ca. 30x45x30 for subwooferen (BxHxD). Det
vil helt klart give langt bedre lyd, end noget af det, man kan købe af
deciderede computersystemer, - og så er det flintrende ligegyldig, hvad
ellers div. kommentarer fra fx. 'Kontant' i DRTV1 kan finde på at sige
om de self-powered systems!

Hvis du fx. kan finde en god Technics forstærker/receiver, der er
opbygget med 'NewClassA Technology', så får du noget rigtig godt. En
sådan forstærker kan du nok få brugt til ca. 4-500kr., og for en
receiver med samme teknik ca. 6-700kr.

Jeg har selv opbygget mit system på den måde, men OK, så er vi også ovre
i den lidt mere pebrede ende... Jeg bruger en Nakamichi forstærker på
2x110w/8ohm (pris ca. 6500kr.), 2x Tannoy Saturn 8 højttalere (pris ca.
10.500kr. inkl. sokkel), Luxman K-05 reference kassettedeck - en prof.
reference og mastermaskine, der i dag ville koste et godt stykke over de
20.000kr.. Hertil kommer så en Philips CD-960 Reference CD afspiller til
9600kr. og en ældre Technics T-G55 tuner med NewClassA teknik, samt en
Technics SLP-1210MkII pladespiller og en gammel Lenco L-75 til 78-plader.

Til at styre det hele ved tilslutningen til min G4/1,4ghz har jeg så en
Behringer EuroMix MX-802. Det er den helt optimale opbygning, men også
rasende dyr. Før jeg arvede Nakamichi'en og Tannoy højttalerne brugte
jeg udelukkende mine Trust Soundwave 1000S + mixeren og så en gang
imellem en linie fra mixerens monitorudgang til min store Sansui
AU-X960DG forstærker. Men nu har jeg så 2 uafhængige forstærkersystemer,
hvor jeg stadig kan koble mit Sansui anlæg til mixeren og udbygge
systemet til det ultimative til sammenmixning af flere lydkilder.

> Hvordan tilslutter jeg det? har allerede en usb box med line in, out og
> mikrofon

Du tilslutter 'Line OUT' til en 'Rec IN/Tape IN' på en forstærker. Så
kan du afspille _fra_ Mini'en til en forstærker. Og du tilslutter 'Line
IN' til 'Play OUT/Tape OUT' på forstærker, så kan du optage alt, hvad
der kan afspilles gennem forstærker over på computeren.

Inden du tilslutter MacMini, - det gælder i øvrigt _ALLE_ Macs, - til en
forstærker, bør du lige checke kontrolpanen 'Lyd' og se, hvordan
'Master' volumen står.

Sæt den til ca. 'medium' og tilslut til forstærker.
Tilslut fx. en CD afspiller / kassettedeck til forstærkeren.
Sæt en CD i både computeren og i CD afspilleren på forstærker og lad dem
begge afspille samtidig. Brug CD'ere, der har nogenlunde samme
lydmætning, så de lyder lige højt på et alm. stereoanlæg.
Åbn 'Lyd' panen i OS X og juster 'Master', så det lyder lige højt på
forstærkeren, om du vælger TAPE, (hvor du har tilsluttet computeren) og
på CD'en, der er sluttet direkte til forstærkeren, så har du tilpasset
signalet, så du ikke brænder enten indgangs- eller udgangsfortrinne af i
forstærkeren.

- Og du har den perfekte 'harddiskrecorder' og afspiller.

Fra : Ole Madsen

Dato : 24-06-05 02:46

Erik Richard wrote:

> - Og du har den perfekte 'harddiskrecorder' og afspiller.

Tak for svaret

Ole