Forlænge kabler til skærm ?
Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 17-06-05 23:11

Hvor langt kaber er det muligt at have på en skærm ? Og for den sags
skyld også mus og tastatur.
Hvor lange kan man få disse kabler og kan man evt. købe stik og selv
lodde ??

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 18-06-05 00:05

> Hvor langt kaber er det muligt at have på en skærm ?

Hvor mange meter drømmer du om?

Prøv Google!
En søgning på: < monitor maximum cable length > giver dette svar som #1, og
resten ka du selv læse:

http://www.scala.com/hardware/dvi-vga-cable.html

http://www.google.dk/search?num=30&hl=da&newwindow=1&q=monitor+maximum+cable
+length&spell=1

mvh Mikael Kern

Fra : Erik Richard

Dato : 18-06-05 00:05

Hej Henry

Henry Lerche Madsen wrote:
> Hvor langt kaber er det muligt at have på en skærm ?

Jeg går ud fra, du mener et VGA kabel? På nyere skærme - efter 1998 -
vil det være muligt uden tab af signal og kvalitet at have et kabel op
til ca. 12m. Det er dog en forudsætning, at kablet ikke ligger i
nærheden af et alm. strømførende 230v kabel, da magnetfeltet fra et
sådant kabel kan påvirke et VGA kabel, så der dels bliver nedsat forb.
kvalitet dels kan medføre flimmer på skærmen.

> Og for den sags skyld også mus og tastatur.

Da USB kom frem, påstod man, at man 'sagtens kan have kabellængder op
til 100m', men det er absolut _ikke_ rigtig. En max. længde på et USB
1.1 forbindelse ligger på omkring 10m og på en USB 2.0 forb. omkring 15m.

Hvis det er til de ældre B&W G3 eller G4 op til 733mhz vil jeg ikke
anbefale, at man går over 7m til USB, da selve USB kortet på disse
maskiner har en noget lavere udgangsspænding på stikkene end på de nyere
maskiner.

> Hvor lange kan man få disse kabler

Tja, jeg har da set VGA kabler i flg. længder - 1,8m, 3,5m, 5m, 7m, 10m
og 12m. - Faktisk har jeg så sent som i går også set et VGA Monitor
Extender sæt med et forlængerkabel på 150m, men der hører altså også en
step-up trafo med i sættet.

USB kabler i 1,8m, 3,5m, 5m, 7,5m, 10m, 12m og 15m.

> og kan man evt. købe stik og selv lodde ??

Tja, det kan man vel godt. I så fald vil jeg klart anbefale at købe
dobbeltskærmet kabel til VGA, hvor hvert enkelt af de 15 tynde ledere er
beskyttet af egen skærm, samt en hovedskærm omkring hele gruppen. Det
giver godt nok en noget stivere kabel, men også et klart bedre kabel med
mindre risiko for tab, hvis det kommer for tæt for 230v kabler.

Til USB vil jeg anbefale kabler, hvor hvert enkelt leder er selvstændigt
afskærmet og med en såkaldt 'sølvskærm' - en skærm af sølvfolie omkring
hele gruppen. Det skulle garantere bedre signal og er næsten upåvirkelig
fra omgivelserne pga. sølvfolien.

mvh. Erik Richard

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 18-06-05 00:24

On Sat, 18 Jun 2005 01:05:14 +0200, Erik Richard wrote:

> Da USB kom frem, påstod man, at man 'sagtens kan have kabellængder op
> til 100m', men det er absolut _ikke_ rigtig. En max. længde på et USB
> 1.1 forbindelse ligger på omkring 10m og på en USB 2.0 forb. omkring 15m.

Jeg ved ikke hvem "man" er, men det er ganske normalt med ret lange (50m
er ikke unormalt) USB-kabler i forbindelse med installation af projektore.
Man sætter så bare en adapter i hver ende af et CAT5-kabel.

--
MVH
osv...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 18-06-05 00:29

On Sat, 18 Jun 2005 00:11:22 +0200, Henry Lerche Madsen wrote:

> Hvor langt kaber er det muligt at have på en skærm ? Og for den sags
> skyld også mus og tastatur.

Det kommer an på hvor meget du vil betale. Signaler kan forstærkes.
Hvilken længde vil du gerne opnå?

> Hvor lange kan man få disse kabler og kan man evt. købe stik og selv
> lodde ??

Det er ikke nødvendigt at lodde. Til skærmkablet kan du købe kabel i
metermål og købe løse stik, hvor pindene klemmes på lederne.
Til USB køber du CAT5 og en adapter til hver ende.
--
MVH
osv...

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 18-06-05 07:30

Henry Lerche Madsen wrote:

Jeg kan se på de svar der allerede er kommet at det ikke bliver noget
problem, her bliver ikke tale om kabler der er længere end 7 meter.
Kabler bliver trukket i rør hvor kun disse forefindes.

Der er tale om 5 skærme + tastatur og mus af typen PS2, og jeg har
fundet et sted hvor de sælger kablerne færdige i alskens længder, også
til Mac.
http://www.kabelshop.dk/

Jeg skal bruge det på arbejdet hvor en af vores kunder sidste weekend
fik stjålet alle deres PC,er i deres kontrolrum, incl. server og UPS.
Dette besød at deres produktion stod totalt stille i 3 dage.
De vil nu stille selve computere i et sikret rum og derfor skal kabler
til skærm, mus og tastatur forlænges.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 18-06-05 08:20

> [...]
> problem, her bliver ikke tale om kabler der er længere end 7 meter.
> Kabler bliver trukket i rør hvor kun disse forefindes.

Overvej at bruge et kabel med ferritkerne i begge ender. (Fjerner mulige
problemer med skygger på skærmen.)

Det kan ikke betale sig at lave kablerne selv. Køb en god kvalitet.

Få en aftale om returret, der hvor du handler, og prøv så forskellige
typer/længder/kvaliteter. Vent med lægge kablerne ind i rør/strømpe til du
er sikker på at alt virker.

mvh Mikael Kern

Fra : Nissen

Dato : 21-06-05 21:40