Uafhentet mail ved serverskift
Fra : Kasper Heftholm Kris~

Dato : 11-07-05 14:07

Hejsa.

Las os sige at jeg har et webhotel med tilknyttet mailserver
pop3.myweb.dk. På denne mailserver har jeg 10 uafhentede mails. Jeg
skifter nu til et nyt webhotel med samme servernavn pop3.myweb.dk.
Hvor bliver mine 10 uafhentede mails så af og kan de stadig hentes?

Hvis jeg prøver at hente mail fra pop3.myweb.dk så er det jo den nye
server den prøver at hente fra. Eller tager jeg fejl?

Mvh.

Kasper

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-07-05 14:56

"Kasper Heftholm Kristensen" <nospam@nospam.invalid> skrev

> [...]
> Hvis jeg prøver at hente mail fra pop3.myweb.dk så er det jo den nye
> server den prøver at hente fra. Eller tager jeg fejl?

Flere oplysninger...

Er det præcis samme mailserver og med samme mailadresse, brugernavn og
adgangskode, eller er det en anden mailserver?

Det må jo være den samme mailserver, når navnet er helt identisk.

Som jeg læser det, så har du blot skiftet *webhotel* men bibeholdt din
mailudveksler, så der er ikke nogen forandringer med hensyn til mail. Ellers
må du forklare det nærmere.

Webhotellet og mailserveren er sådan set to forskellige servere, og har
egentlig ikke ret meget med hinanden at gøre, andet end at DNS opsætningen
for domænet peger på den SMTP server, som skal varetage mailudvekslingen.

Men uanset hvad, sålænge du har et gyldigt brugernavn og adgangskode til din
pop3 server, og forudsat at udbyderen ikke har lukket mailkontoen, så kan du
også hente de mails, som i forevejen ligger på serveren.

Sluttelig skal du være opmærksom på, at når man henter mail via pop3, så
sker det til en specifik server og mailkonto som jo er specificeret i dit
mailprogram. Så hvis du skifter mailserver, så skal disse også udskiftes.

Claus

Fra : Kasper Heftholm Kris~

Dato : 11-07-05 15:22

On Mon, 11 Jul 2005 15:55:43 +0200, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> [...]
>mailprogram. Så hvis du skifter mailserver, så skal disse også udskiftes.

Sorry jeg formulerede mig nok for tåget.

Jeg skifter også mailserver.

Lad os sige jeg har et mailhotel og mit eget domæne www.mitdonaene.dk
så pop3 har adressen mail.mitdomaene.dk. Jeg skifter nu mailhotel men
beholder samme domænenavn så pop3-serveren hedder stadig
mail.mitdomaene.dk. Men nu peger DNS jo på en ny server så den
uafhentede mail på den gamle server er vel gået tabt eller?
Jeg ved nemlig ikke om mails rent faktisk ligger på den serveren (som
en fil eller lignende) eller hvordan det fungerer.

Er det kanske sådan, at den "virkelige" adresse er f.eks
mail.mailhotelnavn.dk og bliver skiftet til mail.nytmailhotelnavn.dk
så jeg stadig kan hente den? Er domæne-tingen bare en slags alias?

Rent konkret HENTER jeg post fra mail.mitdomaene.dk ikke fra en eller
anden hoteladresse.

Stadig uklart hvad jeg mener mener?

Kasper

Fra : Anders Lund

Dato : 11-07-05 17:34

Kasper Heftholm Kristensen wrote:
> [...]
> mail.mitdomaene.dk. Men nu peger DNS jo på en ny server så den
> uafhentede mail på den gamle server er vel gået tabt eller?

Jeg ville gøre følgende:

I dit mail program skifter du servernavnet til at være IP-adressen på
den gamle server. Så er du helt sikker på at få fat i den gamle server.

> Jeg ved nemlig ikke om mails rent faktisk ligger på den serveren (som
> en fil eller lignende) eller hvordan det fungerer.

De ligger på serveren i et eller andet format (filer, maildir,
database...), men de bliver i hvert fald liggende på den gamle server,
selv om du retter DNS til at pege på din nye server.

> Rent konkret HENTER jeg post fra mail.mitdomaene.dk ikke fra en eller
> anden hoteladresse.

Nej, det er her du tager fejl. Du henter ikke post fra
mail.mitdomaene.dk. Når dit postprogram skal hente post, slår den
adressen op, for at få en IP-adresse. Denne adresse er unik for alle
servere på Internettet. (MEGET simpelt fortalt).

Derfor vil jeg anbefale dig at du finder ud af hvad IP adressen er på
din gamle server og så går ind og henter det mail du mangler.

> Stadig uklart hvad jeg mener mener?

Nej - tror bare at du har misforstået noget omkring DNS, mail og
"servere".

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Kasper Heftholm Kris~

Dato : 11-07-05 17:51

On Mon, 11 Jul 2005 18:33:42 +0200, Anders Lund
<anders@andersonline.dk> wrote:

>Nej - tror bare at du har misforstået noget omkring DNS, mail og
>"servere".

Jeg ved egentlig godt hvordan de ting fungerer (har lavet
netværksprogrammering for et par år siden), jeg var bare usædvanlig
kluntet og forenklet i mit spørgsmål.

Men ideen med at bruge den gamle IP i stedet for adressen er god. Det
vil jeg huske.

Kasper

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-07-05 23:32

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev

> [...]
> Derfor vil jeg anbefale dig at du finder ud af hvad IP adressen er på
> din gamle server og så går ind og henter det mail du mangler.

Det er jo ikke helt rigtigt. Mail klienten henter post på den server,
mailkontoen er sat op til. Det hjælper jo ikke noget, at han skal sætte en
ipadresse ind, når han tilsyneladende ikke ved, hvem eller hvilken
posteserver, der håndterer hans post. Når han skifter webhotel, så skifter
han jo antageligvis også mailserver.

Så han skal bare bibeholde sin nuværende opsætning i sit mailprogram lige
indtil han er sikker på, at der er skiftet MX record for domænet og han er
sikker på, at der ikke kommer mere post til den gamle mailserver. Når
skiftet er effektueret og han har hentet de sidste mails, så kan han lukke
de gamle mailkonti.

Claus

Fra : Anders Lund

Dato : 12-07-05 06:14

Claus Tersgov wrote:
> "Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev

> Det er jo ikke helt rigtigt.

Jo, hvis "skaden" er sket og alle DNS oplysningerne er blevet ændret, så
ville jeg gøre som jeg har beskrevet.

> [...]
> mailkontoen er sat op til. Det hjælper jo ikke noget, at han skal sætte en
> ipadresse ind, når han tilsyneladende ikke ved, hvem eller hvilken

Det kan han jo finde ud af.

> Når han skifter webhotel, så skifter
> han jo antageligvis også mailserver.

Ja, "når" han skifter. Dvs. han lige nu kan skrive nslookup
mail.hansdomaene.dk en commando-prompt og få en IP adresse. Så skriver
han den ned og gemmer den til når DNS bliver ændret.

Hvis nu nogen sender mail til ham lige efter at MX recorden er blevet
ændret, kan der jo godt gå 24 timer inden alle/de fleste har opdaget
dette og vil derfor levere mail til den gamle server. Har den server så
ikke fået slettet oplysningerne for domænet, vil den modtage mailen og
så skal Kasper alligevel til at hente post fra 2 forskellige servere.

> [...]
> sikker på, at der ikke kommer mere post til den gamle mailserver. Når
> skiftet er effektueret og han har hentet de sidste mails, så kan han lukke

Så ville jeg hellere gøre det efter min plan, men sådan er vi jo så
forskellige. Min plan udelukker heller ikke at Kasper bruger 2 mailkonti
i sit post program, så han er sikker på at få de mails der bliver sendt
til ham, med det samme. Af hvad jeg læser af overstående, kan han få et
hul i sin maillevering på et døgn - eller hvor lang tid DNS serverne nu
er om at opdage at DNS for domænet er ændret.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-07-05 11:48

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev

> Jo, hvis "skaden" er sket og alle DNS oplysningerne er blevet ændret, så
> ville jeg gøre som jeg har beskrevet.

DNS og pop3 ervidt forskellige ting.

> [...]
> ikke fået slettet oplysningerne for domænet, vil den modtage mailen og
> så skal Kasper alligevel til at hente post fra 2 forskellige servere.

ja, naturligvis. Han er nødsaget til at opsætte alle sine nye servere i sit
mail program, det er en helt normal fremgangsmåde, hvis man vil være 100%
sikker.

Claus.

Fra : Anders Lund

Dato : 13-07-05 06:41

Claus Tersgov wrote:
> "Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev

> DNS og pop3 ervidt forskellige ting.

Ja - men hvis den server han henter fra nu hedder pop3.domain.dk og den
nye server kommer til at hedde pop3.domain.dk og han har indskrevet DNS
adressen i sit postprogram - så får han et problem. Derfor ville jeg
skifte til at bruge IP adressen i stedet.

Men nu kender vi jo slet ikke nok om Kaspers opsætning til at komme med
en 100% fremgangsmåde.

> ja, naturligvis. Han er nødsaget til at opsætte alle sine nye servere i sit
> mail program, det er en helt normal fremgangsmåde, hvis man vil være 100%
> sikker.

Ja - det var bare ikke lige hvad jeg kunne forstå af dine forrige indlæg.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-07-05 23:18

> [...]

> mail.mitdomaene.dk. Men nu peger DNS jo på en ny server så den
> uafhentede mail på den gamle server er vel gået tabt eller?

Du blander tingene fuldstændig sammen..

Domæne, pop3 og mailserver er dybest set tre forskellige ting. Pop3 har
intet med domænet at gøre og er udelukkende den protokol, du bruger, når dit
postprogram henter post hos en smtp server.

Du må forklare noget bedre, hvem der driver din mailserver. Du har jo
tilsyneladende ikke din egen mailserver, så du bruger helt sikkert dit
webhotels mailserver.

Du kan jo se i dine papirer eller din pop3 opsætning, hvad navnet er på din
mailserver.

> Jeg ved nemlig ikke om mails rent faktisk ligger på den serveren (som
> en fil eller lignende) eller hvordan det fungerer.

Mail ligger på serveren i en almindelig tekstfil i klar tekst lige indtil
serveradministratoren lukker den pågældende pop3 konto, eller der er en
postklient som logger på og henter den.

> Er det kanske sådan, at den "virkelige" adresse er f.eks
> mail.mailhotelnavn.dk og bliver skiftet til mail.nytmailhotelnavn.dk
> så jeg stadig kan hente den? Er domæne-tingen bare en slags alias?

Når man kører post på et domæne, så skal man under DNS opsætningen for
domænet angive navnet/adressen på den smtp server, som håndterer post på
domænet. Jeg har f.eks. et givent antal domæner, og alle disse domæner har
tilknyttet mail.tersgov.dk som smtpserver. Det kunne også være
smtp.cybercity.dk eller smtp.tdc.dk eller en helt anden server, det afhænger
jo af, hvilken udbyder man har besluttet sig for at anvende.

Navnene kan så være forskellige. Ofte er der forskel på indgående og
udgående postserver. Indgående server kalder man ofte noget med pop3 og
udgående postserver kalder man hovedsagligt altid smtp eller noget med smtp.
Det skyldes, at det normalt er to forskellige servere som kører ind og
udgående post.

Eksempler:

ind ud
pop3.kabelnettet.dk smtp.kabelnettet.dk

vip.cybercity.dk smtp.cybercity.dk

mail.tdc.dk smtp.tdc.dk og asmtp.tdc.dk

pop3.b-one.dk smtp.b-one.dk

Når du så skifter webhotel og hvis du ønsker at bruge det nye hotels
mailserver, så skal domænet også pege på den server. Når du eller hotellet
har skiftet og rettet DNS, så opretter det nye hotel dit domæne på deres
mailserver med de antal mailadresser, du skal bruge, og så får du koder og
brugernavn til pop3 konti samt adressen på de servere, du skal benytte.

Men det har intet at gøre med den gamle server. Den post, som den allerede
har modtaget, bliver liggende indtil dine konti lukkes eller du selv henter
posten.

> Rent konkret HENTER jeg post fra mail.mitdomaene.dk ikke fra en eller
> anden hoteladresse.

Du henter ikke post fra mail.ditdomæne medmindre du driver din egen
mailserver. Du henter derimod post fra den mailserver, som dit domæne er sat
op til at pege på, og det er sikkert mail.dinudbyder.dk, pop3.dinudbyder.dk
eller hvad de nu har besluttet at kalde deres mailservere. Der er frit slag
på alle hylder.

> Stadig uklart hvad jeg mener mener?

Ja, fordi du blander flere forskellige ting sammen sammen

Claus