Re: dræbersnegle
Fra : Aksel.pe

Dato : 17-07-05 21:44

Hvis I har meget gnav i liljerne, så tag det ikke for givet, at det
udelukkende er den røde bille, der generer planterne. Sneglene gnaver
også lystigt i både liljernes blade og blomster. I foråret ryddede
sneglene alle vores Vibeæg. Nu har de konsumeret store dele af vores
kartoffeltoppe.

Vi ved ikke, hvordan vi skal klare sneglenes skadelige adfærd uden
sneglegiften metaldehyd. Jeg er ikke i tvivl om, at man ved de
forskellige husråd - med øl i nedgravede dåser - o.l. kan fange nogle
snegle, men metaldehyd er uforligneligt. Ferromol har jeg ikke prøvet,
men jeg mener at have læst, at sneglene skal krybe henover det, for at
det virker. Metaldehyden tiltrækker aktivt sneglene, som kan lugte det
på flere meters afstand og æder det grådegt. Det er klogt at lægge
giften i smådynger inde i bedene for at undgå de mange ulækre døde
snegle og deres slimspor på havegangene.
Emnet har været behandlet særdeles hyppigt i gruppen, og det har bla.a.
været fremført, at pindsvin kunne få undt i maven af de forgiftede
snegle. Men jeg tror ikke, at der er mange pindsvin i vores have - eller
også gør de deres arbejde forbandet dårligt! Derimod er der mange frøer
og tudser, men de kan slet ikke klare de store mængder snegle.
Med venlig hilsen
Aksel.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-07-05 22:28

" Aksel.pe" <" Aksel.pe"@hotmail.com> skrev
> Ferromol har jeg ikke prøvet,
> men jeg mener at have læst, at sneglene skal krybe henover det, for at
> det virker.

Nej, de skal spise det. Bliver ødelagt af regn. Det, og den vanvittige pris,
er de største problemer. Andre dyr kan sagtens tåle lidt jern, så der er
ikke tale om at det er en gift der går videre.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 18-07-05 05:24

On Sun, 17 Jul 2005 22:44:23 +0200, " Aksel.pe" <"
Aksel.pe"@hotmail.com> wrote:

> [...]
>giften i smådynger inde i bedene for at undgå de mange ulækre døde
>snegle og deres slimspor på havegangene.

Metaldehyd er vel idag forbudt? Jeg bruger Ferramol - og det er ikke
uden evner. Læs lidt om det her:

http://www.nyttedyr.dk/Nyttedyrdk/produkter.php?produkt_id=23

Venlig havehilsen
Dorte