Trådløst netværk - hvad skal det være ?
Fra : JMN

Dato : 16-07-05 18:31

Hej

Jeg skal have købt en ekstra stationær pc, så vi i alt vil have 3 pc'ere,
alle stationære.

Den nye pc der skal købes, skal kobles på via trådløst netværk. De 2 andre
står tæt på hinanden og dermed også routeren og kables derfor på normal vis.

Jeg skal derfor have fundet en router der kan håndtere dette. Altså både
trådløst samt kabling.

Den nuværende router er en Netgear RP114 og har fungeret rigtigt godt.

Jeg har domæne hos UnoEuro og skal ikke selv stå for noget af den slags.

Jeg ved ikke helt så meget om hvad den nye routeren skal indeholde, men vi
anvender idag bl.a. VPN. Jeg vil sætte pris på en form for kryptering på den
trådløse del. Hvad skal den ellers indeholde ?

Har I noget bud på en router samt pris og sted den kan købes ?

På forhånd tak.

JMN

Fra : Kasper Dupont

Dato : 16-07-05 19:35

JMN wrote:

> Jeg ved ikke helt så meget om hvad den nye routeren skal indeholde, men vi
> anvender idag bl.a. VPN.

Hvad er det, du bruger VPN til?

> Jeg vil sætte pris på en form for kryptering på den
> trådløse del. Hvad skal den ellers indeholde ?

Du har brug for kryptering, men det er mindst lige
så vigtigt at sikre integriteten. Så vidt jeg ved er
sikkerheden i WEP nærmest ikke eksisterende, man skal
derfor gå efter noget bedre. Så vidt jeg ved er WPA
ikke brudt endnu.

Alternativt kan man droppe sikkerhed på det lag og
så køre nogle sikre protokoler ovenpå, så skal
routeren selvfølgeligt konfigureres til at filtrere
alt andet fra.

Det kunne f.eks. give mening, hvis man kun kører VPN
over det trådløse netværk.

> Har I noget bud på en router samt pris og sted den kan købes ?

Du kan jo prøve at søge på de her sider:
http://gate2prices.dk/
http://edbpriser.dk/

Linksys er ret populær, men jeg ved ikke, om dens
standardfirmware indeholder alt det nødvendige.

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-07-05 19:50

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> crashed Echelon writing

> Så vidt jeg ved er WPA
> ikke brudt endnu.

Desværre, med WPA skal man lige have en note om lange koder med, da den kan
brydes hvis koden er for kort:
http://wifinetnews.com/archives/004428.html

--
Bjarke Andersen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 17-07-05 09:13

Bjarke Andersen wrote:

> Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> crashed Echelon writing

> Desværre, med WPA skal man lige have en note om lange koder med, da den kan
> brydes hvis koden er for kort:
> http://wifinetnews.com/archives/004428.html

Så vidt jeg kan se er det et ganske almindeligt
brute force attack. At et dårligt password kan
brute forces er der intet nyt i.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-07-05 19:57

"JMN" <Guffe@guffe.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> normal vis.
>
> Jeg skal derfor have fundet en router der kan håndtere dette. Altså

Skal du bruge en router eller access point? Vælg en AP hvis du har router i
forvejen (fx medarbejderbredbånd), vælg en router hvis du vil udskifte din
nuværende router til kun at have én enhed til at stå for det hele.

> Har I noget bud på en router samt pris og sted den kan købes ?

Start med en site survey! Er der mange, måske for mange trådløse netværk i
området?! (anvend evt netstumbler eller lign program).
Skal signalet igennem masse fysiske forhindringer som kan dæmpe signalet?!

Og køb så udstyret efter dette.

--
Bjarke Andersen

Fra : JMN

Dato : 16-07-05 21:45

Hej

Tak for de hurtige svar.

Jeg må nok undskylde min lidt manglende viden om dette emne.

Access Point er det trådløst eller...?

Jeg havde set på denne her på www.computercity.dk: under netværk/router.

Sandberg Wireless G54 Router. Den har indbygget AP.

Ville den kunne bruges ?

Jeg bruger VPN på ikke trådløst netværk og sådan skulle det gerne være
fremover.

Der er max. 8-9 meter fra maskine til router. Ingen specielle forhindringer.

vh.
JMN

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-07-05 23:10

> Access Point er det trådløst eller...?

Ja

> Jeg havde set på denne her på www.computercity.dk: under
> netværk/router.
>
> Sandberg Wireless G54 Router. Den har indbygget AP.

Kender den ikke og er ikke vild glad for sandbergs kvalitet men ok.

> Ville den kunne bruges ?

Det vil den sikkert, men kig den online dokumentation igennem først.

> Der er max. 8-9 meter fra maskine til router. Ingen specielle
> forhindringer.

Men hvad med andre trådløse netværk i området? Brug en maskine med trådløst
netkort og netstumbler og se om der er mange eller lidt.

Desuden læs lidt om citatteknik på usenet da det er en rar ting

Bjarke Andersen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-07-05 08:48

In article <42d94468$0$37530$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, JMN wrote:
> [...]
>
> Jeg skal derfor have fundet en router der kan håndtere dette. Altså både

Køb et linuxbaseret access punkt som WRT54G eller en fra familien.
Da styresystemet til den er Opne Source, så kan du være sikker på at
firmwaren opdateres i mange år fremover hvis der er problemer. Den
kan det hele i dag.

Glem alt om WEP kryptering, da det i bedste fald kun er sikkert i få timer.