|
| Regn trækker jord ud på belægningssten Fra : Bo Kamp Dudek |
Dato : 16-07-05 18:18 |
|
Hejsa
Vi har nu boet i vores nye hus i 6 mdr. og er begyndt at falde over
nogle småting, der skal rettes til.
Bl.a. har vi belægningssten i en bramme på 1.20 rundt omkring hele
huset. Et sted skråner et bed ned i mod belægningsstenene. Når det
regner meget, så kan jorden ikke nå at trække alt vandet, og derfor
bliver det ene hjørne med belægningssten oversvømmet.
Oversvømmelsen efterlader en hel del jord, når den er tørret ind, og
dette er selvsagt ikke specielt smukt.
Bedet starter ude ved vejen, og vi kan derfor INTET gøre ved selve
skråningen.
Vi har overvejet at lave en kant med f.eks. tilhuggede granitstykker
(de passer ind i resten af indkørslen/haven rent visuelt), men jeg er
usikker på, om kanten egentlig vil stoppe noget.
Hvad kan vi gøre?
Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk
Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk
-----------------------------
| |
Erik Olsen (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Erik Olsen |
Dato : 16-07-05 19:02 |
|
Bo Kamp Dudek wrote:
> Hejsa
>
> Vi har nu boet i vores nye hus i 6 mdr. og er begyndt at falde over
> nogle småting, der skal rettes til.
>
> Bl.a. har vi belægningssten i en bramme på 1.20 rundt omkring hele
> huset. Et sted skråner et bed ned i mod belægningsstenene. Når det
> regner meget, så kan jorden ikke nå at trække alt vandet, og derfor
> bliver det ene hjørne med belægningssten oversvømmet.
>
> Oversvømmelsen efterlader en hel del jord, når den er tørret ind, og
> dette er selvsagt ikke specielt smukt.
>
> Bedet starter ude ved vejen, og vi kan derfor INTET gøre ved selve
> skråningen.
>
> Vi har overvejet at lave en kant med f.eks. tilhuggede granitstykker
> (de passer ind i resten af indkørslen/haven rent visuelt), men jeg er
> usikker på, om kanten egentlig vil stoppe noget.
>
> Hvad kan vi gøre?
Lave et afskæringsdræn så området ikke bliver oversvømmet.
--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
| |
Bo Kamp Dudek (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Bo Kamp Dudek |
Dato : 16-07-05 21:38 |
|
[...]
>> Hvad kan vi gøre?
>
>Lave et afskæringsdræn så området ikke bliver oversvømmet.
hvordan og hvorledes? skal vi grave hele forhaven op (igen) eller hvor
omfattende er det egentlig?
Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk
Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk
-----------------------------
| |
Erik Olsen (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Erik Olsen |
Dato : 16-07-05 21:52 |
|
Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
>
>>> Hvad kan vi gøre?
>>
>> Lave et afskæringsdræn så området ikke bliver oversvømmet.
>
> hvordan og hvorledes? skal vi grave hele forhaven op (igen) eller hvor
> omfattende er det egentlig?
Beklager, jeg kender ikke jeres forhave, så det kan jeg ikke vide.
Princippet er at man fjerner vandet inden det når hen hvor det gør
skade. Det gør man med et dræn, og drænet skal have afløb til en brønd.
Man kan sjældent dæmme op for vandet. Af samme grund anlægger man helst
haven med fald bort fra huset.
--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
| |
Bo Kamp Dudek (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Bo Kamp Dudek |
Dato : 16-07-05 23:14 |
|
[...]
>Princippet er at man fjerner vandet inden det når hen hvor det gør
>skade. Det gør man med et dræn, og drænet skal have afløb til en brønd.
>Man kan sjældent dæmme op for vandet. Af samme grund anlægger man helst
>haven med fald bort fra huset.
forstår jeg godt.. men fra huset og op til vejen er der ca. 4 meter
hen og 1 meter op (!), så det kan på ingen måde fixes, så haven falder
bort fra huset mod vejen..
der er desværre ingen brønd i nærheden, og jeg vil være ganske ked af
at graven hele haven op..
virkelig ingen anden løsning?
Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk
Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk
-----------------------------
| |
Erik Olsen (17-07-2005)
| Kommentar Fra : Erik Olsen |
Dato : 17-07-05 09:30 |
|
Bo Kamp Dudek wrote:
> forstår jeg godt.. men fra huset og op til vejen er der ca. 4 meter
> hen og 1 meter op (!), så det kan på ingen måde fixes, så haven falder
> bort fra huset mod vejen..
>
> der er desværre ingen brønd i nærheden, og jeg vil være ganske ked af
> at graven hele haven op..
Er der ikke drænet omkring huset? Så er der nogen som har kvajet sig.
> virkelig ingen anden løsning?
Ingen der dur.
--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
| |
Jørgen (17-07-2005)
| Kommentar Fra : Jørgen |
Dato : 17-07-05 10:31 |
|
>> virkelig ingen anden løsning?
>
> Ingen der dur.
>
Måske har jeg et spinkelt halmstrå.
Hvis jorden ikke kan suge regnvandet kunne det skyldes, at der ligger et
meget hårdt jordlag som vandet ikke kan trænge igennem. I så fald kan der
laves en mindre lodret faskine.
Det vil i det mindste ikke tage ret lang tid at grave så dybt man kan komme
med en pælegraver, for at se på jordstrukturen, og hvis der er et lerlag
der kan gennembrydes, så blot fylde det op med stenmateriale.
Løsningen er selvsagt afhængig af hvor meget vand det er der skal ledes væk.
| |
Bo Kamp Dudek (21-07-2005)
| Kommentar Fra : Bo Kamp Dudek |
Dato : 21-07-05 21:03 |
|
[...]
>Måske har jeg et spinkelt halmstrå.
>Hvis jorden ikke kan suge regnvandet kunne det skyldes, at der ligger et
>meget hårdt jordlag som vandet ikke kan trænge igennem. I så fald kan der
>laves en mindre lodret faskine.
>Det vil i det mindste ikke tage ret lang tid at grave så dybt man kan komme
>med en pælegraver, for at se på jordstrukturen, og hvis der er et lerlag
>der kan gennembrydes, så blot fylde det op med stenmateriale.
>Løsningen er selvsagt afhængig af hvor meget vand det er der skal ledes væk.
det er faktisk korrekt, at der er en hel del ler i jorden.. vi har
bl.a. gravet en rhododendron ned selvsamme sted, og - tro mig - det
var et seriøst stykke arbejde..
tillige kan det nævnes, at der ca. 25 cm nede i jorden ligger et
underligt sort lag, som er ret meget hårdere end ler..
du ville grave en dyb bramme nederst lige ved stenene, fylde denne med
sten(materiale), og fylde lidt muld (for syns skyld) ovenpå?
Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk
Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk
-----------------------------
| |
Jørgen (22-07-2005)
| Kommentar Fra : Jørgen |
Dato : 22-07-05 07:43 |
|
> det er faktisk korrekt, at der er en hel del ler i jorden.. vi har
> bl.a. gravet en rhododendron ned selvsamme sted, og - tro mig - det
> var et seriøst stykke arbejde..
>
> tillige kan det nævnes, at der ca. 25 cm nede i jorden ligger et
> underligt sort lag, som er ret meget hårdere end ler..
>
> du ville grave en dyb bramme nederst lige ved stenene, fylde denne med
> sten(materiale), og fylde lidt muld (for syns skyld) ovenpå?
Ja, grav der hvor du kan fange mest muligt af regnvandet - og grav dybt nok
til at du har gennembrudt de hårde lag, så skal vandet nok forsvinde. Husk
at lægge lidt fibertex (eller lignende) i toppen, så jorden ikke falder ned
i faskinen. (Jeg har selv anvendt metoden nogle gange ved permanent anlagte
bålsteder hos FDFere.)
PS
Det ville være elegant hvis du kunne sende regnvandet en tur igennem dit
rhododendronbed, i stedet for direkte ned i jorden.
| |
Bo Kamp Dudek (22-07-2005)
| Kommentar Fra : Bo Kamp Dudek |
Dato : 22-07-05 08:57 |
|
[...]
>Ja, grav der hvor du kan fange mest muligt af regnvandet - og grav dybt nok
>til at du har gennembrudt de hårde lag, så skal vandet nok forsvinde. Husk
>at lægge lidt fibertex (eller lignende) i toppen, så jorden ikke falder ned
>i faskinen. (Jeg har selv anvendt metoden nogle gange ved permanent anlagte
>bålsteder hos FDFere.)
hvor dybt er 'dybt'? snakker vi om 60 cm ned og en bramme på 20 cm i
bredden? hvis man skal kunne træde på det, skal det vel være søsten,
ikke?
Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk
Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk
-----------------------------
| |
Jørgen (22-07-2005)
| Kommentar Fra : Jørgen |
Dato : 22-07-05 11:59 |
|
> hvor dybt er 'dybt'? snakker vi om 60 cm ned og en bramme på 20 cm i
> bredden? hvis man skal kunne træde på det, skal det vel være søsten,
> ikke?
Tja, du må ud i jorden med en spade.
Var det min have, så ville jeg grave et hul på ca 25x25 og så ellers så dybt
som pælegraveren kan nå. Det vil fortælle dig "alt" og gravebehovet. Du
skal igennem det hårde,og ned til noget som kan dræne.
Når du så har set på jorden, så kan du tage bestik, af hvor lidt eller meget
der skal til for at afvande fra det omkringliggende jord.
| |
Bo Kamp Dudek (25-07-2005)
| Kommentar Fra : Bo Kamp Dudek |
Dato : 25-07-05 20:09 |
|
[...]
>Tja, du må ud i jorden med en spade.
>Var det min have, så ville jeg grave et hul på ca 25x25 og så ellers så dybt
>som pælegraveren kan nå. Det vil fortælle dig "alt" og gravebehovet. Du
>skal igennem det hårde,og ned til noget som kan dræne.
se, måske er jeg en smådum gartner-wannabe, men jeg fatter bestemt
ikke, hvad du mener.. måske et billede fra byggeriet kan hjælpe lidt
på vej:
http://www.bodudek.dk/billeder/listpics.asp?a=show&ID=360
til venstre for de belægningssten, der står stablet, ligger der noget
træ.. det er faktisk forhaven.. den går ca. 5 meter op i mod vejen..
på disse 5 meter er der et fald fra vejen mod huset på 1 meter..
det er inde i hjørnet omkring stablen, at vandet samler sig..jeg vil
naturligvis gerne undgå at smadre hele forhaven, og vil gerne kunne
plante så tæt på belægningsstenene som muligt..
et nedgravet faskine skulle efter sigende kunne klare problemet.. det
eneste jeg har set af faskiner (færdige produkter) er dog
50x50x100cm.. hvilket er relativt stort til mit lille problem..
det optimale er vel derfor at grave en rende og fylde de berømte sten
i.. og så en gang dug hen over.. for slutteligt at fyld jord hen over
for syns skyld..
jeg vil meget gerne grave en 25 cm bred rende, men problemet er, at
graver jeg for tæt på belægningsstenene, så vil de glide, når jorden
bliver bare lidt fugtig..
er forslaget så, at jeg bare graver midt i forhaven?
Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk
Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk
-----------------------------
| |
Jørgen (25-07-2005)
| Kommentar Fra : Jørgen |
Dato : 25-07-05 21:24 |
|
> jeg vil meget gerne grave en 25 cm bred rende, men problemet er, at
> graver jeg for tæt på belægningsstenene, så vil de glide, når jorden
> bliver bare lidt fugtig..
>
> er forslaget så, at jeg bare graver midt i forhaven?
Det er ok at grave der hvor du mener det vil have den bedste effekt. Det
virker blot på mig som om det er lidt ude af proportioner. Jeg mener Hvr
tit regner det så meget? - Hvad med at "ignorere" synfloden, og se af få
mere beplantning, som kan bremse vandet, så jorden kan nå at suge?
En faskine er blot et hul i passende størrelse, som vandet let kan løbe til,
og lige så let kan løbe videre fra nede i jorden.
Her er et par ord om faskine
http://www.byggepladsen.com/xpertlist.cfm?id=10037
- og her en tommelfingerregel
http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=1102&a=4003
| |
Bo Kamp Dudek (26-07-2005)
| Kommentar Fra : Bo Kamp Dudek |
Dato : 26-07-05 21:12 |
| | |
Erik Olsen (26-07-2005)
| Kommentar Fra : Erik Olsen |
Dato : 26-07-05 22:04 |
|
Bo Kamp Dudek wrote:
> jeg har lige taget et par billeder til dig, så du kan se, hvad 10
> minutters effektiv regn gør ved det:
>
> http://www.familiendudek.dk/billeder/listpics.asp?a=dl&ID=895
> http://www.familiendudek.dk/billeder/listpics.asp?a=dl&ID=896
Det ser ikke godt ud, du får en del overfladevand der bare løber ned
over skråningen. Det er altid noget at fliserne har fald bort fra huset.
Du bør nok sørge for at det laveste punkt er der hvor faskinen er
gravet, ellers risikerer du at overfladevandet bare løber hen over den
> - jeg har også se, at man bør spørge kommunen om tilladelse.. mon også
> det gælder en faskine til en forhave på 25cm i bredden?
Jeg tror ikke risikoen er særlig stor ved at ringe til Teknisk
forvaltning og spørge.
--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
| |
Bo Kamp Dudek (27-07-2005)
| Kommentar Fra : Bo Kamp Dudek |
Dato : 27-07-05 07:20 |
|
[...]
>> http://www.familiendudek.dk/billeder/listpics.asp?a=dl&ID=895
>> http://www.familiendudek.dk/billeder/listpics.asp?a=dl&ID=896
>
>Det ser ikke godt ud, du får en del overfladevand der bare løber ned
>over skråningen. Det er altid noget at fliserne har fald bort fra huset.
>Du bør nok sørge for at det laveste punkt er der hvor faskinen er
>gravet, ellers risikerer du at overfladevandet bare løber hen over den
yes, det ser bestemt ikke godt ud.. og planen var da også at grave
faskinen ca 10cm fra belægningsstenene og derefter grave lidt jord af
ved stenene, så jorden står 2-3cm lavere..
det eneste problem ved dette er, at belægningsstenene mister noget
fodfæste, når vi fjerner jord fra siden, men man kunne så evt. sætte
nogle sten på højkant (der så ville stikke dybere) som afslutning
rundt i kanten..
Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk
Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk
-----------------------------
| |
Bo Kamp Dudek (21-07-2005)
| Kommentar Fra : Bo Kamp Dudek |
Dato : 21-07-05 21:05 |
|
[...]
>Er der ikke drænet omkring huset? Så er der nogen som har kvajet sig.
nej, ingen dræn omkring huset.. jeg er almindelig dansker og ved ikke
så meget, og hverken Carl Bro, Totalentreprenøren eller Gartneren har
foreslået dræn..
Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk
Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk
-----------------------------
| |
Kaj (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Kaj |
Dato : 16-07-05 22:07 |
|
Bo Kamp Dudek <bo@FJERNbodudek.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:5rfid197ace0kuienjq9csco3n6a708cd3@4ax.com...
> Hejsa
>
> Vi har nu boet i vores nye hus i 6 mdr. og er begyndt at falde over
> nogle småting, der skal rettes til.
>
> Bl.a. har vi belægningssten i en bramme på 1.20 rundt omkring hele
> huset. Et sted skråner et bed ned i mod belægningsstenene. Når det
> regner meget, så kan jorden ikke nå at trække alt vandet, og derfor
> bliver det ene hjørne med belægningssten oversvømmet.
>
> Oversvømmelsen efterlader en hel del jord, når den er tørret ind, og
> dette er selvsagt ikke specielt smukt.
>
> Bedet starter ude ved vejen, og vi kan derfor INTET gøre ved selve
> skråningen.
>
> Vi har overvejet at lave en kant med f.eks. tilhuggede granitstykker
> (de passer ind i resten af indkørslen/haven rent visuelt), men jeg er
> usikker på, om kanten egentlig vil stoppe noget.
>
> Hvad kan vi gøre?
Hej!
Græs opsuger meget vand, så hvis det ellers falder i tråd med den øvrige del
af haven, kunne det måske være en løsning.
mvh
Kaj
| |
Bo Kamp Dudek (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Bo Kamp Dudek |
Dato : 16-07-05 23:14 |
|
[...]
>> Hvad kan vi gøre?
>Græs opsuger meget vand, så hvis det ellers falder i tråd med den øvrige del
>af haven, kunne det måske være en løsning.
det gør det desværre ikke lige dér..
Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk
Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk
-----------------------------
| |
Inger Pedersen (17-07-2005)
| Kommentar Fra : Inger Pedersen |
Dato : 17-07-05 18:44 |
|
"Bo Kamp Dudek" <bo@FJERNbodudek.dk> skrev i en meddelelse >
>>Græs opsuger meget vand, så hvis det ellers falder i tråd med den øvrige
>>del
>>af haven, kunne det måske være en løsning.
>
> det gør det desværre ikke lige dér..
>
Måske kunne det så være en ide med hasselurt?
Hilsen Inger
| |
Bo Kamp Dudek (19-07-2005)
| Kommentar Fra : Bo Kamp Dudek |
Dato : 19-07-05 21:09 |
|
[...]
>Måske kunne det så være en ide med hasselurt?
det suger meget eller hur?
Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk
Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk
-----------------------------
| |
Mads Lie Jensen (19-07-2005)
| Kommentar Fra : Mads Lie Jensen |
Dato : 19-07-05 21:23 |
|
On Tue, 19 Jul 2005 22:09:22 +0200, Bo Kamp Dudek <bo@FJERNbodudek.dk>
wrote:
>>Måske kunne det så være en ide med hasselurt?
>
>det suger meget eller hur?
Næh, men den dækker jorden godt og hvis jorden er dækket vil der
formentlig ikke følge så meget med ud på fliserne.
--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - snart i ny indpakning: http://ny.gartneriet.dk
| |
Inger Pedersen (20-07-2005)
| Kommentar Fra : Inger Pedersen |
Dato : 20-07-05 06:20 |
|
"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i en meddelelse
> Næh, men den dækker jorden godt og hvis jorden er dækket vil der
> formentlig ikke følge så meget med ud på fliserne.
Præcis. når rødderne efter et par år har sammenfiltret det hele, er der ikke
meget løs overfladejord.
Hilsen Inger
| |
Bo Kamp Dudek (20-07-2005)
| Kommentar Fra : Bo Kamp Dudek |
Dato : 20-07-05 06:57 |
|
[...]
>Præcis. når rødderne efter et par år.....
et par år? aj vel, det er da lang tid at vente.. jeg frygter at
stenene er ødelagt til den tid..
måske nogle kanter af sten med lidt filtdug på indersiden kan klare
det værste.. måske..
Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk
Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk
-----------------------------
| |
Mads Lie Jensen (20-07-2005)
| Kommentar Fra : Mads Lie Jensen |
Dato : 20-07-05 19:20 |
|
On Wed, 20 Jul 2005 07:56:53 +0200, Bo Kamp Dudek <bo@FJERNbodudek.dk>
wrote:
>[...]
>
>>Præcis. når rødderne efter et par år.....
>
>et par år? aj vel, det er da lang tid at vente.. jeg frygter at
>stenene er ødelagt til den tid..
Sten bliver da ikke ødelagt af en smule jord?
>måske nogle kanter af sten med lidt filtdug på indersiden kan klare
>det værste.. måske..
Måske ... eller hvis du graver en rende, bare et enkelt spadestik, i
kanten af fliserne og fylder den op med en filtdug i bunden og så nogle
søsten - det kan jo være det er nok til at fange det vand der kommer,
samtidig kan det jo godt se lidt pænt ud.
--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - snart i ny indpakning: http://ny.gartneriet.dk
| |
|
|