Garanti efter montering af ny grafikkort k~
Fra : Kenneth Oestergaard

Dato : 16-07-05 17:53

Hej NG

Jeg håber nogen kan videregive deres erfaring. Mit grafikkort er stået af.
Der var påmonteret en bedre og mere støjsvag køler, hvilket var gjort
korrekt. Bortfalder min reklamationsret så?

Fra : Villy Jensen

Dato : 16-07-05 19:42

> Jeg håber nogen kan videregive deres erfaring. Mit grafikkort er stået af.
> Der var påmonteret en bedre og mere støjsvag køler, hvilket var gjort
> korrekt. Bortfalder min reklamationsret så?

Jeg mener at reklamationsretten for grafikkortet bortfalder - leverandøren
kan (med god ret) påberåbe sig at "Det er en ret omfattende modifikation af
grafikkortet at udskifte køleprofilen, så enhver garanti bortfalder".

Kølerudskiftningen kan dog (teoretisk...) være udført på et autoriseret
værksted, som så bør kunne forsvare en teknisk og håndværksmæssig korrekt
kølerudskiftning med garanti.

(Det er af og til nævnt i køler XX's monteringsmanual, at skærmkortgaranti
bortfalder, hvis køler XX monteres.)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Laziter [9440]

Dato : 17-07-05 02:22

"Kenneth Oestergaard" <keodk@ns-yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der var påmonteret en bedre og mere støjsvag køler, hvilket var gjort
> korrekt. Bortfalder min reklamationsret så?

I nogle tilfælde vil reklamationsretten bortfalde, det afhænger af
producenten politik hvad den slags angår.
Men hvis du stadig har den originale køler liggende og kan montere den så
der ikke er noget synligt bevis for at den har været pillet af, så gør det
og håb det bedste.

Mvh
Benjamin

Fra : Iddqd

Dato : 19-07-05 22:49

Laziter [9440] wrote:
> [...]
> der ikke er noget synligt bevis for at den har været pillet af, så gør det

Det vil i givet fald så være svindel!

Jeg synes du skulle overveje dit forslag en ekstra gang, for du mener da
forhåbentlig ikke dit forslag alvorligt.

Mvh

Bruno

Fra : Laziter [9440]

Dato : 19-07-05 23:36

"Iddqd" <dont@use.this.adress.ever> skrev i en meddelelse

> Det vil i givet fald så være svindel!

Og?

> Jeg synes du skulle overveje dit forslag en ekstra gang, for du mener da
> forhåbentlig ikke dit forslag alvorligt.

Jo jeg mener det skam ganske alvorligt, manden har jo købt og betalt for et
produkt.
Det drejer sig ikke om en piratkopi af noget, så derfor ser jeg ikke noget
galt i at gøre som jeg har beskrevet.
Hvis bare du vidste hvor mange forhandlere der gjorde det samme, bare den
anden vej rundt..
Desuden er der mange der gør den slags, at du vælger hellig-vejen skal vel
ikke gå ud over os andre?

Mvh
Benjamin

Fra : Jante

Dato : 20-07-05 03:39

"Laziter [9440]" skrev:

> [...]
>
> Og?

> Jo jeg mener det skam ganske alvorligt, manden har jo købt og betalt for et

Og sandsynligvis selv ødelagt det ved at montere en uoriginal køler.

> Det drejer sig ikke om en piratkopi af noget, så derfor ser jeg ikke noget
> galt i at gøre som jeg har beskrevet.

Hvis du ikke kan se det forkerte i at svindle, bør du ikke gå frit rundt.

> Hvis bare du vidste hvor mange forhandlere der gjorde det samme, bare den
> anden vej rundt..

Det bliver det sq da ikke mere rigtigt (eller lovligt) af!

> Desuden er der mange der gør den slags, at du vælger hellig-vejen skal vel
> ikke gå ud over os andre?

Det kommer da tværtimod til at gå ud over os andre, hvis folk gør som
du foreslår; da forretningens øvrige kunder jo så kommer til at betale!

Det er ikke et spørgsmål om at være 'hellig' men om, at du giver udtryk
for en meget asocial indstilling, og direkte opfordrer til ulovligheder.

/J

Fra : Laziter [9440]

Dato : 20-07-05 08:41

"Jante" <jante{REMOVE}@orangenet.dk> skrev i en meddelelse

> Og sandsynligvis selv ødelagt det ved at montere en uoriginal køler.

Måske, måske ikke, defekten kan have været der inden monteringen af den
uoriginale køler.

> Hvis du ikke kan se det forkerte i at svindle, bør du ikke gå frit rundt.

Nej men det gør jeg alligevel, desuden kan jeg nøjes med at kalde det mild
svindel, det er ikke forhandleren der kommer til at poste penge i sagen, det
er producenten og de har en fejlmargin at arbejde indenfor, der kunne kortet
sikkert godt falde ind under uden at ødelægge nogen statistikker.
Jeg er ikke tilhænger af svindel der går ud over enkeltpersoner, ligeså er
jeg ikke mega-pirat der har Microsoft produkter for flere tusinde stående.
Ja selv mine spil er orignale..

> Det bliver det sq da ikke mere rigtigt (eller lovligt) af!

Måske ikke, men ikke desto mindre så sker det fra begge sider..

> Det kommer da tværtimod til at gå ud over os andre, hvis folk gør som
> du foreslår; da forretningens øvrige kunder jo så kommer til at betale!

Som jeg skrev.. Det er producenten der kommer til at hænge på den del..

> Det er ikke et spørgsmål om at være 'hellig' men om, at du giver udtryk
> for en meget asocial indstilling, og direkte opfordrer til ulovligheder.

Jamen jeg er også en asocial type, det siger alle mine venner..

Men Kenneth.. Lad være med at gøre som jeg har skrevet, du må IKKE pille
mere ved det kort, du ender med at blive asocial og kriminel af det.
Så er du advaret..

/Benjamin

Fra : Bruno

Dato : 20-07-05 09:46

Laziter [9440] wrote:

> Måske, måske ikke, defekten kan have været der inden monteringen af den
> uoriginale køler.

I betragtnig af hvor sjældent grafikkort går i stykker, så er det vist
mere end tvivlsomt.

> [...]
> er producenten og de har en fejlmargin at arbejde indenfor, der kunne kortet
> sikkert godt falde ind under uden at ødelægge nogen statistikker.

Svindel er svindel. Desuden så holder den med at forhandleren ikke
kommer til at poste penge i sagen ikke, eller hvem tror du behandler for
forhandlerens tid? Og hvem er det forresten som betaler for producentens
omkostninger?

> Jeg er ikke tilhænger af svindel der går ud over enkeltpersoner, ligeså er
> jeg ikke mega-pirat der har Microsoft produkter for flere tusinde stående.
> Ja selv mine spil er orignale..

Om du piratkopiere eller ej synes jeg faktisk er ret uvedkommende for
denne tråd, det gør ikke din opfordring til svindel mindre forkert.

> Måske ikke, men ikke desto mindre så sker det fra begge sider..

Det er jo ikke noget argument. Dels så tvivler jeg stærkt på, at der er
nogen seriøse fimaer som opererer på den måde og dels så gør det stadig
ikke din foreslående fremgangsmåde hverken lovlig eller moralsk i orden.

> Som jeg skrev.. Det er producenten der kommer til at hænge på den del..

Hvilket de fremtidige kunder så må betale, du kan simpelthen ikke komme
med et eneste argument for dit forslag der holder vand.

> Jamen jeg er også en asocial type, det siger alle mine venner..

Flot, bare lav en joke ud af din dumhed. Forhåbentlig er det et tegn på,
at du godt selv kan se problemet og blot ikke vil indrømme det.

Du fortjener faktisk at nogen tager røven på dig rigtig grundigt,
forslag som det du kom med gør det kun vanskeligere for ærlige kunder og
firmaer. Når der er nogen som snyder, så tvinger det jo firmaerne til at
blive mere restriktive i deres håndtering af garanti henvendelser. Med
andre ord så ødelægger du det for os alle sammen, jeg håber du er stolt.

Mvh

Bruno

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 20-07-05 21:15

"Iddqd" <dont@use.this.adress.ever> skrev i en meddelelse

> Det vil i givet fald så være svindel!
>
> Jeg synes du skulle overveje dit forslag en ekstra gang, for du mener da
> forhåbentlig ikke dit forslag alvorligt.

Ja, jeg kommer nok til at fortyde, at jeg blander mig, men nu gør jeg det
altså alligevel

Hvis kortet ikke er gået i stykker under montagen, hvis den er monteret
korrekt, og hvis køleren fungere lige så godt, måske endda bedre end
originalen, så ser jeg virkeligt intet moralsk galt i at montere den gamle
køler og sende kortet retur, og det tror jeg heller ikke producenten vil
gøre. Mange, der har et grafikkort hvor den lille, typisk ret dårlige,
blæser går i stykker efter 1½, sender heller ikke deres kort retur, men
køber en ny køler og skifter den selv. For mig er det en sliddel, som gerne
må skiftes. Hvorfor mon producenterne laver dem, så de kan skiftes, ja
faktisk mange gange forsyner kortene med ekstra huller netop beregnet til at
sætte en anden køler på?

Computerbrugere (os nørder i hvert fald) laver tit om i vores computere
(skifter kort og kølere, flasher bios'er osv.). Der er mange ting, der kan
gå galt hvis man ikke ved man laver, og derfor tager pruducenterne
selvfølgelig højde for alt muligt. Isært det med at flashe bios'er ser jeg
et stort problem i. De er tit fyldte med fejl (som software nu er i dag), så
producenten laver den ene update efter den anden, men hvis det ikke virker
tager de ikke ansvaret (i hvert fald ikke officielt).

Anyway, man må jo lade sin samvittighed guide sig.

mvh Frank

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 20-07-05 11:29

Kenneth Oestergaard wrote:

> Mit grafikkort er stået af.

Uddyb - hvordan "stået af"? - defekt på hvilken måde?

> Der var påmonteret en bedre og mere støjsvag køler, hvilket var gjort
> korrekt.

Uddyb "gjort korrekt" - var vedkommende ESD-sikret under udskiftningen?
Er den nye køler mindst lige så effektiv som den originale - dvs.
faldt kortet i temperatur efter udskiftningen?

> Bortfalder min reklamationsret så?

"Nej" til minimum ét af de to ovenstående spørgsmål vil efter min
mening få reklamationsretten til at bortfalde.

"Ja" til begge: Fortæl os hvilket kort det drejer sig om, så kan vi
måske finde producentens politik på det område.