Bilkørsel i Egypten
Fra : Rasmus Rohde

Dato : 16-07-05 11:46

I en planlagt ferie til Egypten har vi tænkt os at leje en bil i Cairo og
kører derfra og til Sharm El Sheikh samt lidt rundt i Sharm El Sheikh
området.

Er der nogle som ved om det er sikkert selv at køre rundt i bil i disse
områder?

Fra : Morten Wartou

Dato : 16-07-05 12:23

"Rasmus Rohde" <nospam@duff.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> området.
> Er der nogle som ved om det er sikkert selv at køre rundt i bil i disse

Man skal have ualmindeligt gode nerver for selv at køre bil i Egypten! Har
du prøvet at køre bil i det sydlige Italien? Multiplicér skrækeffekten med
ca. 250 og du har Egypten. :) Der er ingen grund til at frygte banditter,
kun medtrafikanterne. Det er ret billigt at køre bus fra Kairo til Sharm, og
selvom det stadig er en hårrejsende oplevelse, er det efter min mening klart
at foretrække fremfor selv at køre.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Rasmus Rohde

Dato : 16-07-05 14:00

> [...]
> Har du prøvet at køre bil i det sydlige Italien? Multiplicér
> skrækeffekten med ca. 250 og du har Egypten. :) Der er ingen grund til at

Har kun prøvet bil på Cypern og det var ganske spændende, dog mest
fordi man også lige skulle huske at køre i den modsatte side.
I Slovakiet har jeg også kørt og her synes jeg også de kører pænt
råddent.

Men vil du mene at problemet er stort selv uden for Cairo?

Fra : Mette

Dato : 16-07-05 14:32

> [...]
> området.
>
> Er der nogle som ved om det er sikkert selv at køre rundt i bil i disse

Når man skal på Cairo-udflugt fra Hurghada til Cairo, så kører man i konvoj
med andre busser pga. sikkerheden. Det er en meget lang tur (ca. 7 timer
hver vej) og jeg ville ikke mene, at det er en god idé. Vores guide fortalte
os, at der kun er ét lyskryds i Hurghada, som de har slukket for igen, fordi
de ikke bryder sig om færdselsregler....

Fra : Lisbeth

Dato : 17-07-05 10:02

"Rasmus Rohde" <nospam@duff.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogle som ved om det er sikkert selv at køre rundt i bil i disse
> områder?

Jeg ville aldrig i livet køre i bil i Cairo (eller Egypten i det hele
taget). Færdselsregler af den traditionelle slags er stort set sat ud af
kraft.

Til gengæld kommunikerer bilisterne indbyrdes via signaler (horn og fagter)
og finder på den måde ud af, hvem der kører frem og hvornår. Uden kendskab
til disse vaner og regler, vil jeg anse det for tåbeligt at køre på egen
hånd.

Man siger, at i Cairo kan man godt køre i en bil, selvom bremser og lys ikke
virker. Egypterne lader først bilen stå, hvis HORNET ikke virker.... det er
nemlig helt uundværligt til de førnævnte aftaler om, hvem der kører frem,
indenom, udenom etc.

Er man fodgænger i Cairo skal man lære, at man bare går ud i trafikken for
at stoppe bilerne. Står man stille inde på fortovet, kommer man aldrig over.
Bilerne stopper kun for den fodgænger, der er foran bilen.

Mvh. Lisbeth

Fra : Brian Skaarup

Dato : 17-07-05 22:02

Lisbeth wrote:
> [...]
Jeg var der for et par år siden.
Færdselsloven er uderlig der
F.eks. fortalte taxa chaufførerne at det var ulovligt at køre med lys om
aftenen/natten - der var jo gadelys eller stjerner når man kørte i
ørkenen. Når man så så en anden billist, skulle man blinke med det lange
lys for at gøre opmærksom på at man havde set den anden traffikant (som
så gjorde det samme) hvorefter det var mørkt igen og man var totalt
blændet - meget underligt....
Jeg turde ikke leje en bil og køre i den

Fra : Christian

Dato : 18-07-05 08:41

On Sat, 16 Jul 2005 12:46:21 +0200, Rasmus Rohde <nospam@duff.dk>
wrote:

> [...]
>området.
>
>Er der nogle som ved om det er sikkert selv at køre rundt i bil i disse

Tænker du på sikkerhed for at blive overfaldet? Jeg ville godt turde
køre den strækning i alm. bil - der er militær og politi for hver 50
km.

Rent trafikmæssigt er det helt umuligt at køre i Cairo hvis ikke man
har indgående kendskab til den orden der bliver skabt midt i kaoset.
Jeg havde godt hørt det var slemt, men min fantasi rakte slet ikke til
virkeligheden. Det kan kun beskrives som kaos.

Nede omkring Sharm er det ikke det store problem at køre rundt.

/Christian

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-05 09:12

> [...]
> området.
>
> Er der nogle som ved om det er sikkert selv at køre rundt i bil i disse

Du kan som udgangspunkt slet ikke køre rundt i Egypten på egen hånd. Der
findes checkpoints ved indkørsel/udkørsel af byerne og har du ikke
tilladelse kan du slet ikke køre ud af byerne - og du får ikke en
tilladelse...

Glem det og hyr en yalla yalla bus / dolmus / taxa og kør derned. Sørg for
at han har tilladelsen og vær god til at forhandle med ham.