Skærme
Fijala 3554
DELL 2001FP - Ujævn belysning
Fra : news.tele.dk

Dato : 14-07-05 19:00

Hej gruppe,

Jeg har nettop erhvervet mig en DELL 2001FP - ganske udemærket monitor. Jeg
har dog opdaget at baggrundsbelysningen i øverste venstre hjørne er en lille
bitte smule svagere end resten af skærmen. Det er ganske ganske lidt, og der
var ikke noget jeg sådan lige opdagede med det samme. Men efter en del ture
i "File" menuen i en række maximerede programmer, begyndte jeg at bemærke
det.
Se her: http://demo.certus.dk/jeppe/dell2001fp.jpg (Man skal kigge godt
efter, det er omkring "My" i "My documents".)
Måske er jeg bare oversensitiv når det kommer til mit computerudstyr

Jeg har ikke hørt om dette fænomen før. Det plejer at være omvendt, at der
nogle steder i kanterne er for meget lys, som ses på mørk baggrund
(backlight leaking). Det lider mit eksemplar dog ikke synderligt af, selvom
jeg ved at denne model kan være plaget af det.
Skærmen er heldigvis fri for pixelfejl, så det giver næppe andledning til
ombytning.
Jeg var blot interesseret i at høre om andre har oplevet det samme?

/Jeppe

Fra : Hans

Dato : 14-07-05 19:20

news.tele.dk wrote:
> Se her: http://demo.certus.dk/jeppe/dell2001fp.jpg (Man skal kigge
> godt efter, det er omkring "My" i "My documents".)
> Måske er jeg bare oversensitiv når det kommer til mit computerudstyr

Jeg tror ikke du skal være så nervøs over fænomenet. Min 2001 var lidt for
kold i farven helt ude til venstre, men det forsvandt efter et par måneders
brug. Jeg havde også en 19" Acer, som havde en lodret mørk streg, også helt
ude til venstre og den forsvandt også med tiden.

På mig virker det som om at lamperne til backlight har en vis
indkøringsperiode.

Hans

Fra : news.tele.dk

Dato : 14-07-05 21:31

> På mig virker det som om at lamperne til backlight har en vis
> indkøringsperiode.

Hej Hans,

Mange tak for dit svar!
Det lyder ganske interessant. Jeg var ikke klar over at LCD skærme i visse
tilfælde har indkøringsperioder i lighed med f.eks højtalere.
Jeg krydser fingrene og håber på at tingene retter sig

/Jeppe

Fra : Rasmus Westh

Dato : 24-09-05 22:47

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote in message

> [...]
> måneders brug. Jeg havde også en 19" Acer, som havde en lodret mørk streg,
> også helt ude til venstre og den forsvandt også med tiden.

Hejsa.

Jeg har også en 2001FP med en lignende fejl. På min var det også øverste
venstre hjørne, der var lyset blot lidt for skapt eller lignende. I hvert
fald var skærmen noget lysere i det hjørne. Synes ikke rigtigt at den er det
længere dog, så du har nok ret i at der er tale om en form for "tilkørsel"
:)

//Rasmus