Agurker bliver gule
Fra : MAndersen

Dato : 14-07-05 13:27

Agurkerne i mit drivhus, har fået en eller anden sygdom.
Bladene bliver gule og tørre, og som jeg har kunne søge mig frem til, er det
vel en slags skimmel.
Agurkerne bliver også ramt, de vokser ud, og indtører efter nogle dage.

Det jeg også kan læse mig frem til er, at det først normalt sker i
slutningen af sæsonen.

Jeg har agurkerne i kapilærkasser, gode plantesække, og jeg har kalket
vinduerne i drivhuset. Der er udluftning fra et vindue, og døren.
Problemet har været der i de sidste 3 år.

Hvis det er skimmel, må man vel kunne sprøjte drivhuset indvendigt til
efteråret, og måske forsøge at få slået skimlen ihjel

Jeg kan ikke finde et middel til at fjerne skimlen - hvis det er skimmel. En
der kan hjælpe?

MAndersen

Fra : Aksel.pe

Dato : 14-07-05 14:05

MAndersen wrote:
> [...]
> vel en slags skimmel.
> Agurkerne bliver også ramt, de vokser ud, og indtører efter nogle dage.

Får planterne tilstrækkeligt med gødning?

Mine var også ved at gå i stå, men har rettet sig efter en god gang
gødning i vandet.

Venlig hilsen
Aksel

Fra : MAndersen

Dato : 14-07-05 14:20

" Aksel.pe" <" Aksel.pe"@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Får planterne tilstrækkeligt med gødning?
>
> Mine var også ved at gå i stå, men har rettet sig efter en god gang
> gødning i vandet.
>
> Venlig hilsen
> Aksel

Planterne vokser med en djævelsk fart, og de fleste af bladene er stadig
flotte grønne.
Det er ikke sikkert, at de får nok gødning, jeg prøver at give et par
stykker af dem, noget ekstra

MAndersen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-07-05 23:13

"MAndersen" <ikke@nogen.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> flotte grønne.
> Det er ikke sikkert, at de får nok gødning, jeg prøver at give et par

Du har nok Spindemider. Se efter spindet på overgang fra stilk til blad, og
på bladundersiden. I det spind sidder nogle mikroskopiske røde gryn. Du får
dem væk med udsætning af Rovmider. Det virker, men langsomt. Fidusen er at
det nok også virker året efter. I år der det nok for sent at avle videre,
men brug planterne til at få en solid bestand af rovmider, der så med lidt
held overvintrer, og/eller huset bliver helt befriet for spindemider.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : MAndersen

Dato : 15-07-05 07:37

KLIP

> [...]
> men brug planterne til at få en solid bestand af rovmider, der så med lidt
> held overvintrer, og/eller huset bliver helt befriet for spindemider.

Jeg har kigget efter spind og dyr - der er intet.

MAndersen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-07-05 23:30

"MAndersen" <ikke@nogen.no> skrev> Jeg har kigget efter spind og dyr - der
er intet.

Så kan jeg kun komme i tanker om svamp ved rodhalsen, det kommer af for
meget fugt om denne. Der skal ikke vandes direkte der, og/eller planten skal
være højere end omgivelserne. Du kan redde den ved at få stænglen til at slå
rod i noget nyt jord.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : MAndersen

Dato : 29-07-05 18:47

> [...]
> skal
> være højere end omgivelserne. Du kan redde den ved at få stænglen til at

Den står i selvvanderkasser, men kan deri have fået for meget vand. Jeg
sætter en stængel i jorden.

MAndersen