Vedligeholdelse af skærebræt
Fra : Tand @ Børste

Dato : 13-07-05 12:33

Hej NG,

Jeg lavede sidste år et skærebræt i bøg, som jeg dengang behandlede i
vaselineolie.

Mit spørgsmål er: hvordan skal jeg vedligeholde det? Jeg kan jo altid give
det endnu en gang vaselineolie.

Men jeg så engang noget i "Tinas Mat", at man skal skrabe det øverste lag
af skærebrættet med en skarp kant, men jeg kan ikke huske præcist hvordan
og hvorledes. Er der nogen, der kan hjælpe mig?

Mvh
Mads TJ

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 13-07-05 19:36

Tand @ Børste skrev:

> Jeg lavede sidste år et skærebræt i bøg, som jeg dengang behandlede i
> vaselineolie.

Vaselineolie? Hmm, det har jeg ikke lige prøvet.

> Mit spørgsmål er: hvordan skal jeg vedligeholde det?

Når jeg synes, skærebrætterne ser grimme ud, så kasserer jeg dem.
Ser de rimelige ud, får de en omgang med en pudsemaskine.

Jeg har lavet temmelig mange skærebrætter til familie og bekendte,
og har altid anbefalet, og selv brugt, at give brætterne olie. Og
vel at mærke den olie som jeg selv ville indtage: Vindruekerneolie,
rapsolie, olivenolie m.fl.

Når brætterne rigtig skal suge olie, laver jeg en form foret med
plastfolie. Her lader jeg dem ligge og suge i nogle timer, eller
indtil jeg synes, at nu må det være godt.

> Men jeg så engang noget i "Tinas Mat", at man skal skrabe det øverste lag
> af skærebrættet med en skarp kant, men jeg kan ikke huske præcist hvordan
> og hvorledes.

Jeg har ikke set den pågældende TV-udsendelse. Men hvis du tænker
et eller andet stykke værktøj? – det kan så kun være en ziehklinge.
Det er et stykke værktøj med en skarp kant, som vi snedkere bruger
en gang imellem. Hvis ikke lige du kender til teknikken, så glem
det og brug sandpapir i stedet for.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Erling Hansen

Dato : 14-07-05 12:50

Svend Erik Bertelsen <nospam2seb@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> Det er et stykke værktøj med en skarp kant, som vi snedkere bruger
> en gang imellem. Hvis ikke lige du kender til teknikken, så glem

til lige præcis et skærebrædt ville jeg nu anbefale at finde sig lidt
viden om ziehklinger og deres væsen. Sandpapiret laver millioner af
bitte revner, hvor der er rigeligt med plads og beskyttelse for mange
små kræ (bakterier) hvorimod ziehklingen skaber en glas-glat overflade.
Mvh
Erling

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 15-07-05 09:13

Erling Hansen wrote:

> til lige præcis et skærebrædt ville jeg nu anbefale at finde sig
> lidt viden om ziehklinger og deres væsen.

En ziehklinge er et fortræffeligt stykke værktøj, men tar' tid at
sætte op og lære at bruge.

> Sandpapiret laver
> millioner af bitte revner, hvor der er rigeligt med plads og
> beskyttelse for mange små kræ (bakterier)

Tjaa, jeg har nu ikke kendskab til nogen, der er blevet syge. Mon
ikke de fleste ved, hvordan man holder en god hygiejne omkring
køkkengrejet?

> ... hvorimod ziehklingen skaber en glas-glat overflade.

Ja, det gør den. Jeg bruger selv værktøjet rent privat, men ikke
på arbejdspladsen. Det har vi ikke tid til

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Erling Hansen

Dato : 15-07-05 10:54

> Ja, det gør den. Jeg bruger selv værktøjet rent privat, men ikke
> på arbejdspladsen. Det har vi ikke tid til

Jeg brugte den til lakerede overflader da vi havde træ-båd .. og det tog
tid
erling

Fra : Tand & Børste

Dato : 15-07-05 12:26

Hej igen,

Da jeg ikke lige umiddelbart kommer i kontakt med en ziehklinge - i hvert
fald ikke her i sommerferien, så får mit skærebræt en gang sandpapir. Jeg er
villig til at tage chancen med de bittesmå ridser.

Jeg takker for jeres indlæg.

Mvh
Mads TJ

Fra : Kert Rats

Dato : 15-07-05 14:24

"Tand & Børste" <no.mail@all> skrev i en meddelelse
> [...]
> fald ikke her i sommerferien, så får mit skærebræt en gang sandpapir. Jeg
> er villig til at tage chancen med de bittesmå ridser.

Bøgetræ og andre sorter af hårdt-træ indeholder en mængde kiselsyre, hvilket
er med til at gøre træbrætter af disse træsorter selvkonserverende. Jeg har
i snart 30 år blot skyllet mine teaktræs-brætter i varmt vand for at smelte
evt. fedtsnaks af - evt. give brætterne en gang opvaskermiddel. Sådan en
rengøring er alt rigeligt.
At give træbrædder madolie er kun med til at øge mængden af harskende
fedtstoffer (olier) i træbrættet. Du bør snarere lægge brætterne i varmt
sæbevand en times tid, give dem en skrubbetur med opvaskerbørsten - og
derefter vil brætterne være velduftende rene og næsten jomfruelige.

Der kan opstå problemer med brætter af plast, da disse ikke indeholder nogen
form for selvkonservering. Fjerkræ på plastbrætter, hvor brættet er ridset
af tidligere brug med knive, vil i skæreridserne danne grobund for
bakterier, også salmonella og andet guf. Derfor skal plastbrætter omgås med
større hygiejnestandard. Helst undgår jeg plastbrætter og bruger kun brætter
af træ.

Bedste hilsner

Kert Rats
Live long and prosper