Billig solfanger
Fra : john@hansen.com

Dato : 12-07-05 11:17

Hej

Jeg overvejer at lave et meget simpel solfanger til opvarmning af ungernes
bassin eller måske en bruser. Da det er til vores kolonihave har vi ikke de
store krav til systemet andet end at det skal være billigt.

Tanken var at placere en haveslange på taget af huset som via en solcelle
drevet pumpe cirkulere vandet enten direkte fra bassinet eller også fra en
vandtank. Vandet i vandtanken skal så kunne bruges til vores bruser.

Er der nogen som ved hvor man kan købe en sådan solcelle pumpe eller har
bygget et ligende system.

Hilsen
John

Fra : tb

Dato : 12-07-05 13:41

DR.dk/friland har en udsendelse om at lave en solfanger af kobberrør og
gamle øl/kola dåser der males sort. Det kan ikke koster alverden, og det må
netop opfylde dit behov. Se om du kan finde udsendelsen derinde

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 12-07-05 19:47

> [...]
> vandtank. Vandet i vandtanken skal så kunne bruges til vores bruser.
>
> Er der nogen som ved hvor man kan købe en sådan solcelle pumpe eller har

Hvis du har mulighed for det ville det måske være en ide at lave noget med
selvcirkulation. Dvs. at du skal hæve accumuleringstanken et par meter over
solfangeren og anvende tykke rør.

Steen.

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 14-07-05 20:10

> [...]
> vandtank. Vandet i vandtanken skal så kunne bruges til vores bruser.
>
> Er der nogen som ved hvor man kan købe en sådan solcelle pumpe eller har

www.brinck.dk sælger solceller af forskellig størrelse og effekt. Kig under
"produkter" => "Div. færdigvarer"
Så skal du bare finde en pumpe der kan klare opgaven, jeg ville kigge på en
elektrisk kølevandspumpe fra en bil. Måske skal du overveje at sætte et
bilbatteri ind i kredsløbet, så kan du lade det op og så trække strømmen
derfra, men så skal du huske et laderelæ. Spørg evt i dk.teknik.elektronik.

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This Email was scanned by Norton Antivirus 2005

Fra : Aksel

Dato : 20-07-05 09:13

> [...]
> Thomas Nørgaard
> www.countryfan.dk
> This Email was scanned by Norton Antivirus 2005

Kølevandspumper har alt for stor kapacitet og strømforbrug til dit projekt,
prøv med en 12 V springvandspumpe, mindste model, hvis det kun er til forsøg
kan du bruge en vandpumpe til en campingvogn, de er billige, men holder
sikkert ikke ret længe.

Hilsen Aksel