Skift fra GeForce til Radeon - teknisk spø~
Fra : Belial

Dato : 11-07-05 15:55

Måske et ret newbie agtigt spørgsmål men... Jeg køber i morgen et Radeon
9800 Pro i stedet for det Geforce 3 Ti200 jeg nu har. Hvad skal jeg gøre
rent driver mæssigt ifm. ombytningen? Slukker jeg bare maskinen, smider det
gamle ud af maskinen og det nye i og starter maskinen, eller hvordan
forbereder jeg bedst skiftet uden problemer? Det er jo nogle helt andre
drivere der skal bruges, så jeg er lidt bange for at det hele fucker op, når
jeg starter med mit nye kort i, og de gamle GeForce drivere stadig sidder i
systemet.

Fra : Sune Salminen

Dato : 11-07-05 16:03

Belial wrote:
> [...]
> bange for at det hele fucker op, når jeg starter med mit nye kort i,
> og de gamle GeForce drivere stadig sidder i systemet.

Hvis det var mig der tog springet, ville jeg afinstallere Nvidia
softwaren først, lukke ned og bytte kortene og så installere ATI
softwaren.

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Fra : René Lønstrup

Dato : 11-07-05 16:21

Belial wrote:
> [...]
> maskinen, smider det gamle ud af maskinen og det nye i og starter
> maskinen, eller hvordan forbereder jeg bedst skiftet uden problemer?

Livrem og seler metoden jeg selv brugte da jeg "skiftede side" sidste
år:

Først og fremmest - download programmet Driver Cleaner her:
http://www.drivercleaner.net/dc.htm
Når du er klar til at skifte kort, afinstallerer du driverne til Geforce
kortet via "tilføj/fjern programmer".
Genstart herefter maskinen, og start op i fejlsikret tilstand (tryk F8
under opstart).
Kør Driver Cleaner og vælg Tools / Cab Cleaner. Lad programmet rydde op
i "driver.cab" og evt. Service Pack .cab filer.
Skift tilbage til Driver Cleaner (via Tools menuen), find alle aktuelle
nVidia punkter i dropdown boksen, og lad programmet rydde op i dem.
Sluk computeren, hiv det gamle grafikkort ud og sæt det nye i.
Start maskinen. Afslut Windows' automatiske driver-installations wizard,
når den dukker op og siger at den har fundet ny hardware.
Hvis du ikke allerede har gjort det, download da nyeste Catalyst driver
fra http://www.ati.com (pt. 5.6, men 5.7 burde være lige om hjørnet)
Installer driveren fra den downloadede .exe fil.

Færdig

--
Mvh René Lønstrup
web: http://www.rel7star.dk?r=usenet

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-07-05 16:26

"René Lønstrup" <news@rel6+1star.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> fra http://www.ati.com (pt. 5.6, men 5.7 burde være lige om hjørnet)
> Installer driveren fra den downloadede .exe fil.

Fulgt enig i den fremgangmåde ville jeg osse anvende. For selvom man laver
afinstallation af driver igennem tilføj/fjern programmer, ligger der altid
en rest, og Driver Cleaner i normal mode alene fjerner noget men Windows
sikkerhedsbeskytter lige et par nvidia .dll alligevel.

--
Bjarke Andersen

Fra : Belial

Dato : 11-07-05 16:49

> Livrem og seler metoden jeg selv brugte da jeg "skiftede side" sidste år:

Super! Mit nuværende bundkort understøtter kun AGP X4, mens grafikkortet
understøtter AGP X4 samt AGP X8. Er der noget jeg skal sætte op ifm. dette
f.eks. i BIOS'en, eller finder computeren selv ud af dette?

Fra : FedeDorit

Dato : 11-07-05 17:04

"Belial" <666_NOSPAM@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Super! Mit nuværende bundkort understøtter kun AGP X4, mens grafikkortet
> understøtter AGP X4 samt AGP X8. Er der noget jeg skal sætte op ifm. dette
> f.eks. i BIOS'en, eller finder computeren selv ud af dette?

Typisk går det automatisk..men kig i bios om du kan sætte den til auto..

Fra : FoLmEr

Dato : 17-07-05 17:33

Vil mene det er en smule overkill. Dengang man skulle tage ekstra hensyn
til om driverne nu var fjernet fra operativsystemet, var dengang de ikke
kom med en automatisk installer/uninstaller.

Jeg ved ikke om nVidia's installer efterlader en masse skrammel, for det
er lang tid siden jeg har haft noget nVidia software på min PC. Men om
så de gør, er det nok ikke løse .dll-filer, der ikke kan fjernes pga
WFP. Filer der skal fjernes bliver markerede og fjernet under opstarten.

Jeg vil mene store anerkendte corporations som ATi og nVidia godt kan
finde ud af at lave software der kan finde ud af at fjerne sig selv. ATi
anbefaler ganske vist at man bruger et program der hedder Catalyst
Cleaner, men det står de helt selv for og man kan hente det samme sted
som driverne.
Jeg kan derimod se der er brug for 3. parts programmer, som det du
nævner, til at fjerne drivere hvis vi snakker om NoName hardware og
dermed et ukendt/uerfarent udvikler-team.

Min umiddelbare strategi ville være at fjerne nVidia driverne via
Add/Remove, shut down, skifte kort, boot og til sidst ATi driver install
(ikke fra windows driver prompt [cancel], men via downloadet exe-fil).

Der sker ikke en katastrofe ved at gøre det på den måde. Den ekstra
"tryghed" i form af driver cleanup er overkill. Skulle der være nogle
leftovers i reg. databasen, skader de ikke det store og hvis man i
forvejen har en smule optimeringsdisciplin, skal ens registry cleaner
nok tage det...

Just my 2 cent... :)

--
Regards