Nyt grafikkort med passiv køling
Fra : Steen F.

Dato : 11-07-05 03:10

Hey

Nogle forslag til hvad jeg skal ud og købe af nyt grafikkort?
Jeg bruger det mest til 2D (en del webgrafik og Photoshop mv.), og har
lige nu et ATI Radeon 9000 Pro All In Wonder (det med tv-tuner osv.) men
det støjer.

Jeg vil ikke ofre penge på et af de helt nye og vilde kort, da jeg IKKE
spiller ret meget. Og der skal kunne sættes passiv køling på.

Hvad med et ATI Radeon 9800 Pro eller 9600 XT? Eller evt. et Asus ATI
Radeon 9550 GE som kan clockes lidt op?
Og hvad med passiv køling? Er Zahlman heatpipe standarden?

Håber på et par forslag.

MVH Steen

Fra : Henrik

Dato : 11-07-05 04:19

On Mon, 11 Jul 2005 04:09:32 +0200, "Steen F."
<steen.kolding@stofanet.dk> wrote:

>Hvad med et ATI Radeon 9800 Pro eller 9600 XT? Eller evt. et Asus ATI
>Radeon 9550 GE som kan clockes lidt op?

Med blæseren sat til Low, larmer dette kort meget meget lidt:

Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-05 08:59

Gigabyte laver et Geforce 6600GT med passiv køling - Godt køb !!

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-05 09:00

Men måske er det lidt for dyrt

Fra : Madsen

Dato : 11-07-05 16:48

> [...]

>Radeon 9550 GE som kan clockes lidt op?
>Og hvad med passiv køling? Er Zahlman heatpipe standarden?

Hej

Mit Radeon 9600 XT 256 MB kører fint med en Zalman heatpipe
køler til 150 kr.

Mvh Mads

--
Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely
in a pretty and well preserved body, but rather, skid in broadside,

Fra : Steen F.

Dato : 12-07-05 02:39

Madsen wrote:
> Mit Radeon 9600 XT 256 MB kører fint med en Zalman heatpipe
> køler til 150 kr.

Okay, men hvis jeg kan finde et 9800 Pro til samme penge som et 9600 XT,
så er 9800 Pro vel det bedste køb?
Jeg havde håbet på 6-700 kr., da jeg ikke går så meget op i spil. Mere i
2D billedkvalitet. Har hørt at ASUS generelt skulle have godt 2D billede??

MVH Steen

Fra : Madsen

Dato : 12-07-05 17:49

On Tue, 12 Jul 2005 03:39:21 +0200, "Steen F."
<steen.kolding@stofanet.dk> wrote:

>Okay, men hvis jeg kan finde et 9800 Pro til samme penge som et 9600 XT,
>så er 9800 Pro vel det bedste køb?

Ja, et 9800 Pro kort er bedre, men jeg er ikke sikker på at det kan
køles 100% passivt. Så skal du nok enten have et par ekstra
kabinet blæsere der virkeligt laver gennemtræk i kassen, eller
du skal have den lille Zalman blæser som er beregnet til at montere
på siden af deres heatpipe kølere. Den koster ikke alverden og er
næsten lydløs.

Mvh Mads

Fra : Steen F.

Dato : 12-07-05 18:39

Madsen wrote:
> [...]
> du skal have den lille Zalman blæser som er beregnet til at montere
> på siden af deres heatpipe kølere. Den koster ikke alverden og er

Ja, jeg har læst lidt om en blæser der kan eftermonteres på heatpipe'n.
Er det sådan én her, du har:
http://www.proshop.dk/ShowProduct.aspx?prodid=37392

Hvordan kan man se, om et 9800 Pro får køling nok hvis man ændrer den
orig. køling? Det kan jo ikke sådan lige måles. Er det noget Zalman
garanterer, at fx Heatpipe model XX kan bruges på et Radeon 9800 Pro?

MVH Steen

Fra : Madsen

Dato : 13-07-05 16:35

On Tue, 12 Jul 2005 19:39:10 +0200, "Steen F."
<steen.kolding@stofanet.dk> wrote:

>Ja, jeg har læst lidt om en blæser der kan eftermonteres på heatpipe'n.
>Er det sådan én her, du har:
>http://www.proshop.dk/ShowProduct.aspx?prodid=37392

Ja, netop.

Nederst på samme side finder du den tilhørende blæser som man
kan bruge hvis passiv køling ikke er helt nok.

>Hvordan kan man se, om et 9800 Pro får køling nok hvis man ændrer den
>orig. køling? Det kan jo ikke sådan lige måles. Er det noget Zalman
>garanterer, at fx Heatpipe model XX kan bruges på et Radeon 9800 Pro?

Næh, du opdager det ved at maskinen bliver ustabil og crasher efter
kort tid i programmer der bruger 3D grafik ( spil )

Og så kan man jo prøve at mærke efter på kølepladen.
Bliver den øverste plade varm, så er GPU'en sikkert gloende, for den
sidder jo på undersiden af grafikkortet. I så fald skal der sikkert
lidt ekstra køling til.

Mvh Mads

Fra : Steen F.

Dato : 12-07-05 19:38

Madsen wrote:
> [...]
> du skal have den lille Zalman blæser som er beregnet til at montere
> på siden af deres heatpipe kølere. Den koster ikke alverden og er

Jeg har også kigget på et Asus Radeon 9550 GE:

En bruger skriver:
"Asus 9550 GamerEdition er reelt et 9600 Pro der er nedclocket på både
core og ram. Det er både 128bit og har RV350 kerne som 9600 Pro.

Standard kører kortet 250mhz core og 200MHz mem. Uden nogen mærkbare
temperaturstigning kan det OC´s til 450MHz på coren og 300MHz på memory,
uden noget problem.

Når du har gjort det står du reelt med et 9600 Pro til 478 kr.

Jeg har selv købt det, og i mit system kan jeg uden lag køre Need For
Speed: Underground 2 i 1280x1024 med alt på high, undtagen AntiAlasing
og Enchanted Contrast.

Dette kort fortjener de fulde 5 stjerner da du får så ekstremt meget
ydelse for pengene.

Mine Benchmark Resultater:
OC:
3DMark03 = 3500 Points (Samme som std. 9600 Pro)
3DMark01 = 13000 Points (Samme som std. 9600XT)

Uden OC:
3DMark03 = 2200 Points
3DMark01 = 8500 Points"

Måske et meget godt kort til prisen? Jeg er alligevel ikke ude efter et
grafikkort til 1000 kr., så hellere ofre en Zalman blæser til Radeon
9550. Jeg har et Radeon 9000Pro AIW 64 Mb i øjeblikket, så mon ikke jeg
kan mærke forskel ved at udskifte det til 9550 GE 128?

MVH Steen