Kolonnenavn i Excel (VBA)
Fra : Bjørn G

Dato : 08-07-05 23:39

Hej NG
Er der en funktion i VBA der gør det muligt at returnere bogstaverne på en
kolonne (ex.vis at kolonne 2 hedder B), jeg har luret den der med at
dividere kolonnenummeret med 26 og så udlede bogstaverne fra det. Men nu
overvejer jeg om jeg kan springe over hvor gærdet er lavest?

Bedste hilsner
Bjørn G

Fra : Leo Heuser

Dato : 09-07-05 08:15

"Bjørn G" <kool@stadig_tata_stiv.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dividere kolonnenummeret med 26 og så udlede bogstaverne fra det. Men nu
> overvejer jeg om jeg kan springe over hvor gærdet er lavest?

Hej Bjørn

Her er én måde, du kan gøre det på, hvis du har
Excel 2000 eller senere (funktionen Split blev først
implementeret i Excel 2000)

Kolonnebetegnelse = Split(Columns(200).Address(columnabsolute:=False),
":")(1)

En anden mulighed, der virker i alle VBA versioner er:

Dummy = Columns(200).Address(columnabsolute:=False)
Kolonnebetegnelse = Left(dummy, InStr(dummy, ":") - 1)

Leo Heuser

Followup to newsgroup only please.

Fra : Joergen Bondesen

Dato : 09-07-05 17:45

Hej Bjørn.

Prøv dette:

Function ColLetter(ColNumber As Integer) As String
ColLetter = Left(Cells(1, ColNumber) _
.Address(False, False), 1 - (ColNumber > 26))
End Function

I cellen skriver du: =ColLetter(COLUMN())

COLUMN() = kolonne()

Virker i Excel 2003, UK.
Jørgen Bondesen