Kyllingelår i mikro? Haster
Fra : Erling Hansen

Dato : 08-07-05 15:54

Kan man hyle et par kylllingelår gennem mikroen, når det skal gå
hurtigt? og hvor lang tid?
Erling

Fra : Morten Wartou

Dato : 08-07-05 16:29

"Erling Hansen" <email@domain.com> skrev i en meddelelse
> Kan man hyle et par kylllingelår gennem mikroen, når det skal gå
> hurtigt? og hvor lang tid?
> Erling

Det kan man da sikkert godt, men en mikrobølgeovn er uegnet til madlavning.
Spis en portion havregryn i stedet, og lav lårene rigtigt når du har tid.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou
Antimikrobølgeovnsaktivist

Fra : Hauge

Dato : 08-07-05 17:05

Morten Wartou wrote:
> Det kan man da sikkert godt, men en mikrobølgeovn er uegnet til
> madlavning.

En del mennesker, kan ødelægge mad i hvlken som helst køkkenmaskine, og dem
er du altså i blandt.

Man kan sagtens lave mad i en microovn, man skal bare kunne finde ud af det.

--
Mvh Hauge, der ikke er antimicroovnsaktivist, men har evnerne til at sætte
sig ind i "nye" ting.

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-07-05 17:22

> Man kan sagtens lave mad i en microovn, man skal bare kunne finde ud
> af det.

OK. Hvordan laver man spiselige kyllingelår i en mikrobølgeovn?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/8/05)

Fra : Hauge

Dato : 08-07-05 17:47

Hej
Jens Bruun wrote:
> OK. Hvordan laver man spiselige kyllingelår i en mikrobølgeovn?

Hvis du læste det jeg skrev, så svarede jeg på det med at man _ikke_ kan
lave mad i en microovn. Man kan ikke andet end koge i en mico, sådan er det.
Jeg svarede ikke på om man kunne lave kylling eller ej.

/Hauge

Fra : -V-

Dato : 08-07-05 18:03

Hauge wrote:
> Man kan ikke andet end koge i en mico, sådan er det.

Så har du jo bare ikke sat dig ind i hvordan.

-V-

Fra : Hauge

Dato : 08-07-05 20:02

-V- wrote:
> Så har du jo bare ikke sat dig ind i hvordan.

Øhm, den må du da lige forklare lidt, så jeg kan få udvidet min horisont.

/Hauge

Fra : -V-

Dato : 08-07-05 23:26

Hauge wrote:

> Øhm, den må du da lige forklare lidt, så jeg kan få udvidet min
> horisont.

Hauge (som har evnerne til at sætte sig ind i "nye" ting.): "Man kan sagtens
lave mad i en microovn, man skal bare kunne finde ud af det."

Hauge (som måske stadig har evnerne til at sætte sig ind i "nye" ting.):
"Man kan ikke andet end koge i en mico, sådan er det."

-V-: "Så har du jo bare ikke sat dig ind i hvordan." [....man laver
kyllingelår i micro.]
Eller du har måske talt over dig?

-V-

Fra : Hauge

Dato : 09-07-05 00:32

-V- wrote:
> Eller du har måske talt over dig?

Jeg glemte bare at sige at du er dummere end snot.
Hvis du ikke fatter et spørgsmål, så luk.

/Hauge

Fra : -V-

Dato : 09-07-05 00:50

Hauge wrote:
> Jeg glemte bare at sige at du er dummere end snot.
> Hvis du ikke fatter et spørgsmål, så luk.

Sjovt, som tråden udvikler sig.

Din reaktion er meget sigende for din generelle opførsel.
Det er for en gangs skyld rart at se ens forventninger blive opfyldt.

Hauge, lev vel i fred og kærlighed. Du har brug for det.

-V-

Fra : Hauge

Dato : 09-07-05 09:15

-V- wrote:
> Sjovt, som tråden udvikler sig.

Ja du startede mudderkastningen, men kunne ikke selv forklare hvordan en
microovn kunne andet end at koge, men det er du vel selv for dum til at
forklare.

> Din reaktion er meget sigende for din generelle opførsel.

Nåda.

> Det er for en gangs skyld rart at se ens forventninger blive opfyldt.

Jæps, når nu konen ikke vil, så får du dine forventninger opfyldt her.

> Hauge, lev vel i fred og kærlighed. Du har brug for det.

Det gør jeg nu altid, men tak alligevel.

FUT: mudder

/Hauge

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 10-07-05 21:13

Hauge wrote:

> Man kan ikke andet end koge i en mico,
> sådan er det.

Det er nu ikke helt rigtigt. En microovn er faktisk fænomenalt god at stege
bacon i. Man lægger et stykke køkkenrulle på en tallerken, dernæst
tyndtskåret bacon og nok et stykke køkkenrulle ovenpå. 4 til 5 minutter ved
fuld skrue og man har lækkert sprødstegt bacon.

Ebbe

Fra : Hauge

Dato : 10-07-05 21:23

Hejsa
Ebbe Kristensen wrote:
> [...]
> dernæst tyndtskåret bacon og nok et stykke køkkenrulle ovenpå. 4 til
> 5 minutter ved fuld skrue og man har lækkert sprødstegt bacon.

Jojo, men det er jo bare det at fedtet i baconen bliver varmet meget
kraftigt op, at det bliver en stegning. Men det er så også det eneste der
kan "steges", resten er ren kogning.

Mvh Hauge

Fra : Morten Wartou

Dato : 08-07-05 17:25

> [...]
> --
> Mvh Hauge, der ikke er antimicroovnsaktivist, men har evnerne til at sætte

Hehe. :) Jeg har ikke selv forsøgt mig med at lave mad i mikrobølgeovn - men
jeg har været udsat for det. Selv en ært eller en bønne der er tilberedt i
mikrobølgeovn giver mig kvalme. Kød der er optøet i mikrobølgeovn giver mig
kvalme. Men fortæl da, fortæl, hvad kan man lave i en mikrobølgeovn?

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou
Stadig antimikroovnsaktivist :)

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-07-05 17:30

"Morten Wartou" <morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk>
skrev i en meddelelse

> Men fortæl da, fortæl, hvad
> kan man lave i en mikrobølgeovn?

Dansk skod-bacon.

Fra : Morten Wartou

Dato : 08-07-05 17:50

> "Morten Wartou" <morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk>
> skrev i en meddelelse

> Dansk skod-bacon.

Det lyder da ikke særlig behageligt... Bliver det ikke bare en kvalmende
kogt masse?

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Max

Dato : 08-07-05 18:02

Hej

> Det lyder da ikke særlig behageligt... Bliver det ikke bare en kvalmende
> kogt masse?

Nej, det bliver faktisk mere sprød og lækker end du kan forestille dig.

Mvh Max

Fra : Erling Hansen

Dato : 08-07-05 18:05

Morten Wartou <morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk> wrote:

> Det lyder da ikke særlig behageligt... Bliver det ikke bare en kvalmende
> kogt masse?

sporer man en vis elitær afstandtagen fra mikro-ovnen? Jeg benytter den
da mindst en gang om ugen til forskelligt. F.eks. gulerødder i skiver
med en tynd stribe honning over - rigtig godt, og ikke nær så udvandet
som de kaserolle-kogte. Havregrød. Dybfrosne blandede grøntsager fra
Brugsen eller Føtex.
Mvh
Erling

Fra : Erling Hansen

Dato : 08-07-05 18:08

Morten Wartou <morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk> wrote:

> Det lyder da ikke særlig behageligt... Bliver det ikke bare en kvalmende
> kogt masse?

og så må jeg trøste Morten med, at jeg opgav kyllingen og fandt på noget
andet. Men det ser ud til at jeg selv må lave nogle forsøg, hvis der
ikke er andre, der har lagt kylling til. Det kan vel for f..... ikke
blive meget anderledes end kogt kylling? Og det har jeg spist meget af i
årenes løb.
Mvh
Erling

Fra : Giraf

Dato : 09-07-05 00:04

Erling Hansen wrote:

> [...]
> ikke er andre, der har lagt kylling til. Det kan vel for f..... ikke
> blive meget anderledes end kogt kylling? Og det har jeg spist meget af i

Min erfaring med større ting i en mikroovn, er at det ikke bliver varmt
over det hele, dvs din kylling kan være kogende et sted, men halvkoldt
et andet, og det kan da ikke være specielt sundt. Desuden, skindet må da
bliver mega nasty af sådan en mikro tur :(

Fra : Erling Hansen

Dato : 09-07-05 06:44

Giraf <jss@iee.dk> wrote:

> [...]
> et andet, og det kan da ikke være specielt sundt. Desuden, skindet må da
> bliver mega nasty af sådan en mikro tur :(

Hej Giraf. Det var jo lige præcis sådan noget jeg ville høre, om der var
nogen der havde erfaringer med. NU drejede det sig ikke om en kylling,
men om et par kyllingelår, men ja, du har ret at større ting godt kan
blive ujævnt varmet. Så er det en god idè at stoppe på halvvejen og røre
rundt (det gør man selvfølgelig ikke i en kykkeli-kyyy, men så lader man
den hvile et par minutter og evt. vender den om på ryggen) og så tager
man resttiden.
Det eneste jeg har prøvet i mikroen hvad angår kylling var netop et par
lår, som kun skulle opvarmes. De var stegt dagen før på normal vis, og
så røg de i til opvarmning. Der var skindet såmænd ikke mere ulækkert
end det ville have været hvis de var gået i ovnen.
Mvh
Erling

Fra : Hauge

Dato : 09-07-05 09:18

Hej
Erling Hansen wrote:
> Så er det en god idè at stoppe på
> halvvejen og røre rundt (det gør man selvfølgelig ikke i en
> kykkeli-kyyy, men så lader man den hvile et par minutter og evt.
> vender den om på ryggen) og så tager man resttiden.

Men det bedste generelt er at køre med lavere effekt, så har varmen meget
nemmere ved at fordele sig i maden. Læg mærke til at de fleste fyrer op for
100% energi og gør det i 5 minutter, så er kanterne knokkelvarme, men
køleskabskoldt indeni. Så hellere køre med 40% i 12 minutter, så er varmen
kommet helt igennem, men ok har da taget lidt længere tid, eller har det?!.

/Hauge

Fra : Erling Hansen

Dato : 09-07-05 10:09

Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> køleskabskoldt indeni. Så hellere køre med 40% i 12 minutter, så er varmen
> kommet helt igennem, men ok har da taget lidt længere tid, eller har det?!.
>
> /Hauge

Godt råd! Jeg har hidtil hørt til 'full-speed ahead'-kunderne.
Erling

Fra : Giraf

Dato : 09-07-05 16:03

Erling Hansen wrote:

> [...]
> så røg de i til opvarmning. Der var skindet såmænd ikke mere ulækkert
> end det ville have været hvis de var gået i ovnen.

Den med lårene stegt fra dagen før, og så lige hurtigt en tur i mikro'en
har jeg selv prøvet, men at proppe et par helt rå kyllingelår i mikro
ovnen, det synes jeg lyder lidt ulækkert, og der tror jeg ikke du får
noget lækkert skind. Desuden, har kød det ikke med at begynde at koge
indeni når man propper dem i mikro'en(?), dvs det kan hurtigt give et
kæmpe svineri :)

Fra : Kert Rats

Dato : 10-07-05 07:11

> [...]
> noget lækkert skind. Desuden, har kød det ikke med at begynde at koge
> indeni når man propper dem i mikro'en(?), dvs det kan hurtigt give et

Jeg har mikrobølgeovn med grill - dét kan faktisk lade sig gøre at grille et
eller flere kyllingelår. Men ca. 70 % grill-effekt og 30 % almindelig
mikrobølge-effekt bliver resultatet ganske fint.
Opvarmning af rester fra dagen før går fint i min mikrobølgeovn.
Frosne brødboller kan snildt optøs i mikrobølgeovn ved fuld skrue i ca. et
minut pr. bolle. Men bollerne bør lige have en tur på en rister eller i en
varmluftsovn.

Bedste hilsner
Kert Rats

Fra : KG

Dato : 08-07-05 18:50

Jens Bruun skriver kort:

> Dansk skod-bacon.

Ved det ikke - men mikrobølgeovn er sku da god til
lørdags aftens Popcorn man skal blot passe på de
ikke får for meget .... )

Keld Gydum
Danmark
--
Hjemmeside: www.bangsbo-design.dk

Fra : Kert Rats

Dato : 08-07-05 21:36

> [...]
> tilberedt i mikrobølgeovn giver mig kvalme. Kød der er optøet i
> mikrobølgeovn giver mig kvalme. Men fortæl da, fortæl, hvad kan man lave i

Jeg laver ofte bagte kartofler i mikrobølgeovn. De bliver meget fine. Fire
store kartofler med fuld effekt (800 W i min ovn) i ca. 15 minutter. De
smager aldeles glimrende.
Og så er det nemt og hurtigt.

Venligst

Kert Rats

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-07-05 09:03

"Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg laver ofte bagte kartofler i mikrobølgeovn. De bliver meget fine.

Det gør vi faktisk også, nu jeg tænker over det.

> Fire store kartofler med fuld effekt (800 W i min ovn) i ca. 15
> minutter. De smager aldeles glimrende.
> Og så er det nemt og hurtigt.

Vi nøjes med at lave dem halvfærdige i mikroen, og giver dem så de sidste
15-20 minutter i ovenen, så de får den gode, hårde skræl i bunden.

Fra : Max

Dato : 09-07-05 10:34

Hej

> Jeg laver ofte bagte kartofler i mikrobølgeovn. De bliver meget fine. Fire
> store kartofler med fuld effekt (800 W i min ovn) i ca. 15 minutter. De

Ja, det er faktisk noget af det en mikrobølgeovn er genial til,
bagekartofler
skal have 4 minutter pr. stk. hvis der er 5 eller derover kan man skrue ned
til 70%. Når de så kommer ud drysses de med salt og pakkes ind i
staniol og hvis man så pakker dem ind i et håndklæde holder de sig
fint varme i en time eller to. Hvis de skal bruges til grill er det lækkert
lige at flække dem og give dem lidt olie på skærefladen og så lige
brænde dem på grillen.

Mvh Max

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 11-07-05 09:50

Hauge wrote:

> Jojo, men det er jo bare det at fedtet i baconen bliver varmet meget
> kraftigt op, at det bliver en stegning. Men det er så også det eneste der
> kan "steges", resten er ren kogning.

....hvilket iøvrigt kan være ganske udmærket når det er det man har
brug for.

Når vi f.eks. laver stuvet spidskål (de er jo sæson nu "koger"
vi den fintsnittede kål næsten mør i mikro'en og kommer den så i
gryden til den tyknede fløde. På den måde undgår vi det meste af
det vand, der ellers hænger ved når man koger kålen på normal vis.

Og når man så yderligere er begavet med en kone der laver bedre
frikadeller end min mor, findes der ikke meget, der er bedre.

Ebbe

Fra : Erling Hansen

Dato : 11-07-05 11:56

Ebbe Kristensen <ebbe@ekologic.dk> wrote:

> [...]
>
> Og når man så yderligere er begavet med en kone der laver bedre
> frikadeller end min mor, findes der ikke meget, der er bedre.

OH, LA-LA. Den skal jeg huske. Svagheden ved stuvet spidskål, i forhold
til stuvet hvidkål, er netop at det smager som om der er for meget vand
tilovers fra kogningen. Så mit næste spidskål ryger i minien.
Mvh
Erling

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 11-07-05 09:56

Jens Bruun wrote:

> Dansk skod-bacon.

Man kan da også lave bacon fra f.eks. Det Lille Røgeri:

<http://www.det-lille-rogeri.dk/>

Som i så mange andre sammenhænge kommer det (også) an på
råvarerne. Og ja, gutten i Nysted ved nok hvad han skal have for sine
varer - men kvaliteten er høj nok til at jeg godt vil det ekstra for
det.

Ebbe

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 11-07-05 12:14

Erling Hansen wrote:

> OH, LA-LA. Den skal jeg huske. Svagheden ved stuvet spidskål, i forhold
> til stuvet hvidkål, er netop at det smager som om der er for meget vand
> tilovers fra kogningen. Så mit næste spidskål ryger i minien.

Jeg glemte lige at få med:

Hvis det skal være rigtig godt skal du bruge en skål med
dampe-indsats således at vandet i bunden ligger nedenunder kålen.

Helt fri for vand bliver man nu ikke. Men mindre kan også gøre det

Ebbe

Fra : Kim Schulz

Dato : 15-07-05 21:30

On 11 Jul 2005 01:56:25 -0700
> [...]
> råvarerne. Og ja, gutten i Nysted ved nok hvad han skal have for sine
> varer - men kvaliteten er høj nok til at jeg godt vil det ekstra for

netop hjemvendt fra ferie i Irland har jeg fået min del bacon for det
næste stykke tid. Den irske morgenmad minder på mange måder om full
english så det betyder også at der er nogle skiver bacon med.

Bacon'en derovre var virkelig lækker og meget kødfyldt. Den mindede
mest af alt om nogle aflange skiver hamburgryg med en smal fedtkant på
toppen og en fantastisk smag. Talte med en kok derovre og han fortalte
at de faktisk tidligere havde fået rigtigt meget (endnu bedre) bacon fra
Danmark men pga. al den kogalskab og lignende ballade der har været, så
spiser de i dag kun irsk kød (og de skriver næsten altid hvilken gåd
kødet kommer fra). Så endnu engang oplever man at danmark eksporterer de
bedste råvarer til udlandet og gemmer alt slammet til os herhjemme.

Det er trist at det er sådan

--
Kim Schulz | Fundanemt Content Management system:
Geek by nature | http://www.fundanemt.com

Fra : IMB

Dato : 16-07-05 09:20

Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote in news:20050715223009.6d99cb38
@lifesuckz.nork.aau.dk:

> [...]
>>
> kødet kommer fra). Så endnu engang oplever man at danmark eksporterer de
> bedste råvarer til udlandet og gemmer alt slammet til os herhjemme.

Det er mit indtryk at det er sådan fordi flertallet af danskerne ikke vil
betale for de gode råvarer. Meeen derudover er det jo sådan at der i 2003
blev slagtet 22,7 millioner svin i Danmark. Det er nok lidt mere end vi
selv kan spise. Desuden er det jo godt for betalingsballancen

(http://www.danskeslagterier.dk/smcms/Danske_Slagterier/Videnscenter/Ofte_s
tillede/Index.htm?ID=1341&tID=4170&print=DS)

--
Inger Marie Brunsgaard
Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message

Fra : Kim Schulz

Dato : 16-07-05 09:29

On 16 Jul 2005 08:20:27 GMT
IMB <im@nospam_brunsgaard.dk> wrote:
> [...]
>
> (http://www.danskeslagterier.dk/smcms/Danske_Slagterier/Videnscenter/Ofte_s
> tillede/Index.htm?ID=1341&tID=4170&print=DS)

Det er ikke lykkedes mig at finde den gode bacon i danmark - end ikke
hos slagteren gider de skære det ud med mindre du overtale dem.
Vi har kun den ringe fedtfyldte bacon.

--
Kim Schulz | Keen of Fundanemt? Want to share experieces with
Geek by nature | other users? join The Fundanemt User Group NOW!

Fra : Erling Hansen

Dato : 16-07-05 09:38

Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

> Det er ikke lykkedes mig at finde den gode bacon i danmark - end ikke
> hos slagteren gider de skære det ud med mindre du overtale dem.
> Vi har kun den ringe fedtfyldte bacon.

Min svigersøn er englænder og er vokset op med KUN Danish Bacon på
morgenbordet. Når han vil drille mig siger han: Nu rejser jeg sgu snart
hjem så jeg kan få noget ordentligt bacon.
Mvh
Erling

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 16-07-05 21:37

[Kim Schulz | Sat, 16 Jul 2005 10:28:43 +0200]

>Det er ikke lykkedes mig at finde den gode bacon i danmark - end ikke
>hos slagteren gider de skære det ud med mindre du overtale dem.
>Vi har kun den ringe fedtfyldte bacon.

Sludder, så har du en dårlig slagter...

Jeg er enige i at supermarkedkød ofte har meget omkring kvalitet at ønske,
men er desværre drevet af manges ønske om billigt kød.

En slagter kan arbejde anderledes, mange slagtere har gjort sig den ære at
levere den kvalitet som ikke leveres i supermarkederne, og naturligvis også
god bacon.

Hvis din slagter er på højde med dit supermarkede... er det på tide at
skifte slagter.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-07-05 22:38

René Hjorth skrev:

> En slagter kan arbejde anderledes, mange slagtere har gjort sig
> den ære at levere den kvalitet som ikke leveres i supermarkederne,
> og naturligvis også god bacon.

Noget jeg savner er bacon uden nitrit. Hanegal kan levere det, men
jeg køber af [bl.a.] politiske årsager ikke Hanegal-produkter, og i
øvrigt synes jeg at Hanegals bacon smager elendigt.

Grambogårds bacon smagte fremragende, men jeg husker ikke om den er
uden nitrit, og den sælges ikke i lokalområdet.

Jeg må vist på rundtur hos de lokale slagtere...

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-07-05 09:27

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> Noget jeg savner er bacon uden nitrit. Hanegal kan levere det, men
> jeg køber af [bl.a.] politiske årsager ikke Hanegal-produkter,

Forklar, forklar...

I øvrigt er vi netop hjemvendt fra ferie i sydfrankrig. Hele familien var
dybt forundret over, at noget så dagligdags som skinkekød smagte af rigtigt
kød og virkede som om, det ikke var pumpet op med vand, selvom vi købte
supermarkedets almindelige. Franske supermarkeder styrer!

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 17-07-05 21:48

[Klaus Alexander Seistrup | Sat, 16 Jul 2005 21:37:33 +0000 (UTC)]

>Grambogårds bacon smagte fremragende, men jeg husker ikke om den er
>uden nitrit, og den sælges ikke i lokalområdet.
>
>Jeg må vist på rundtur hos de lokale slagtere...

Ja, om ikke andet - ud og finde de økologiske slagter, der i sagens natur
ikke må anvende nitrit i deres bacon.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk