sandspartel
Fra : rasmus.carlsen

Dato : 08-07-05 09:35

Hejsa,

I går gav jeg væggene en gang sandspartel ... det har jeg aldrig prøvet før!
Nuvel - så vidt jeg har forstået system skal jeg så pudse det med sandpapir
i dag og give det en gang mere hist og pist. Er det rigtig forstået? Hvor
meget skal mon slibe på det?

ras

Fra : kimtiede@gmail.com

Dato : 08-07-05 10:02

rasmus.carlsen wrote:
> [...]
> i dag og give det en gang mere hist og pist. Er det rigtig forstået? Hvor

Hej,

Du skal slibe på det, så du fjerner eventuelle spor fra spartlen. Du
skal også være opmærksom på at slibe steder, hvor du er kommet til at
lave streger i sandspartlen. Du kan typisk bruge korn 100 når du sliber.

Hvor meget du skal slibe afhænger af, hvad du sætter udenpå de spartlede
vægge. Hvis du fx skal have tapet på (savsmuld), så skal du ikke være så
grundig, men hvis du derimod skal have filt på, så kan alt ses igennem
filten og derfor skal du være meget grundig med slibningen, ellers kan
det ses igennem. Generelt jo tyndere tapet/filt desto tydeligere
fremstår væggen bagved og du kan nok ikke nøjes med en spartling

Bedste hilsener

Kim Tiedemann

Fra : jones_net

Dato : 08-07-05 10:36

"rasmus.carlsen" <rasmus(punktum)carlsen@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> sandpapir i dag og give det en gang mere hist og pist. Er det rigtig
> forstået? Hvor meget skal mon slibe på det?

Hvis det er et meget stort område, så kan du bruge en rystepudser - bemærk
dog, at det meget fine støv risikerer at sætte sig i motoren på pudseren, så
du skal ikke tage din dyreste pudser!

Jeg ville ikke nøjes med at give det "hist og pist" anden gang, men køre
hele skidtet over igen, og så pudse 1 gang mere...
Det kan godt betale sig!

/J

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 08-07-05 12:20

- takker begge to. Der skal noget tapet med kraftig sturktur i på væggene.
Jeg har nu pudset væggene med en lille slibeklods så alt, der ragede "ud af
væggen" er væk og så smører jeg et tyndlag på og bruger naboens filtsebræt
(hedder det sådan). Og så skal det nok gå alt sammen. Der skal jo også lige
nogle køkkenskabe op, så mon ikke jeg får et nogenlunde acceptabelt syn
bagefet?

ras

Fra : Torben

Dato : 08-07-05 12:58

"rasmus.carlsen" <rasmus(punktum)carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> filtsebræt (hedder det sådan). Og så skal det nok gå alt sammen. Der skal
> jo også lige nogle køkkenskabe op, så mon ikke jeg får et nogenlunde

Det kommer jo an på om du kan lide tapettet

Nej det lyder fint, men drop filsebrædt, bare et tyndt lag, lad det tørre og
slib (filsebrædtet ændrer strukturen i overfladen)

Mvh. Torben

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 08-07-05 13:53

"Torben" <trp@(remove)hajq.dk> skrev i en meddelelse

> Nej det lyder fint, men drop filsebrædt, bare et tyndt lag, lad det tørre
> og slib (filsebrædtet ændrer strukturen i overfladen)

- hehe jeg har lige stået og bandet filsebrættet langt væk. Jeg synes sgu
ikke det er nemt, men jeg fandt ud af, at hvis man smører et tyndt lag på og
derefter glatter ud med et vådt filsebræt, så ser det fornuftigt ud.

ras

Fra : kimtiede@gmail.com

Dato : 08-07-05 14:04

rasmus.carlsen wrote:
> [...]
> ikke det er nemt, men jeg fandt ud af, at hvis man smører et tyndt lag på og
> derefter glatter ud med et vådt filsebræt, så ser det fornuftigt ud.

Hej igen,

Normalt bruger man et decideret spartel til at spartle væggene med
sandspartel som fx denne her
http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=151103&pno=78766&pointer=0

/Kim

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 08-07-05 15:08

<kimtiede@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hej igen,
>
> Normalt bruger man et decideret spartel til at spartle væggene med
> sandspartel som fx denne her
> http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=151103&pno=78766&pointer=0

- det er også sådan en jeg bruger

ras