Andet multimedie
bentjuul 3670
Er der nogen som kan sige hvilke CMYK-værd~
Fra : :-\) Carsten

Dato : 07-07-05 22:27

Hej!

Er der nogen som kan sige hvilke CMYK-værdier og hvilke RGB-værdier, som
pantonefarve 123 har!

Hvis jeg fra InDesign vælger pantone 123 og lvaer det om til CMYK hiver det:
C,M,Y,K: 0,24,94,0
R,G,B: 233, 203, 50

Hvis jeg så fra Illustrator definerer en RGB farver, og beder den om at vise
det i CMYK-farver, så bliver værdierne meget anderledes end ovenstående...

Mange hilsner fra
Carsten
cjt(fjern_det_hele_i_parantesen)@mailme.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-07-05 21:15

Carsten skrev:

> Er der nogen som kan sige hvilke CMYK-værdier og hvilke
> RGB-værdier, som pantonefarve 123 har!

Nej, for det afhænger af, hvilket RGB- eller CMYK-farverum, der
er tale om. Altså om det er Adobe RGB, sRGB, AppleRGB, Euroscale
Coated eller Uncoated CMYK osv. Derimod kan man sige, hviken
Lab-farve en given pantonefarve har.

Pantone solid coated 123 C kommet tættest på Lab-farven L:80,
a:18, b:66. Det giver R:235, G:182, B:78 i Adobe RGB, men R:252,
G:184, B:67 i sRGB.

> Hvis jeg fra InDesign vælger pantone 123 og lvaer det om til
> CMYK hiver det: C,M,Y,K: 0,24,94,0
> R,G,B: 233, 203, 50

Disse numre vil svinge afhængig af, hvilken CMYK-, eller RGB-
farveprofil, du konverterer til.

> Hvis jeg så fra Illustrator definerer en RGB farver, og beder
> den om at vise det i CMYK-farver, så bliver værdierne meget
> anderledes end ovenstående...

Du kører muligvis ikke med samme farveindstillinger på tværs af
dine Adobe-programmer.

--
Hilsen
Madsen

Fra : :-\) Carsten

Dato : 20-07-05 07:11

Hej!

Håber du stadig følger med i denne tråd... har været på sommerferie - og
svarer derfor først nu!

> Nej, for det afhænger af, hvilket RGB- eller CMYK-farverum, der
> er tale om. Altså om det er Adobe RGB, sRGB, AppleRGB, Euroscale
> Coated eller Uncoated CMYK osv.

Ok. Jeg var ikke kla rover at der var forskellige RGB-farverum og RGB- og
CMYK-farverum.

Jeg forstår ikke helt hvorfor der er forskellige farverum... men dr er måske
heller ikke så meget at
forstå
Hvilken farveindstilling vil være mest fornuftig at "køre med".

> Derimod kan man sige, hviken
> Lab-farve en given pantonefarve har.

Lab-farve... hvad er det?

> Disse numre vil svinge afhængig af, hvilken CMYK-, eller RGB-
> farveprofil, du konverterer til.

Jeg sidder her med et eksempel på en design manual fra et firma.
Deres logo-farver er angivet i både CMYK og RGB.

Men når de ikke skriver hvilket farverum de er gået ud fra, kan der da så
være en lille forskel på, om man indtaster værdierne i det ene elelr det
andet farverum... altås hvilken farveindstilling man kører med... ikke
sandt?

Til slut vil jeg lige nævne at jeg ikke har så meget forstand på det der der
med farver. Plejer blot i InDesign og Illustrator at vælge CMYK, hvis jeg
skal lave noget med tryksager.
Og vælger sjældent RGB (kun hvis jeg specifikt skal lave noget til
hjemmeside/skærm).

Fortsat go' sommer!

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-07-05 22:40

Carsten skrev:

> ... har været på sommerferie - og svarer derfor først nu!

Ditto.

> Jeg var ikke kla rover at der var forskellige RGB-farverum og
> RGB- og CMYK-farverum.

Nå, men det er der i den grad.

<http://www.trykteknik.dk/cie-lab.htm>

> [...]
> det ene elelr det andet farverum... altås hvilken
> farveindstilling man kører med... ikke sandt?

Jo. Hvis RGB-arbejdsrummet i Photoshop f.eks. er stillet til Adobe
RGB(1998) og du opretter et nyt dokument, som du udfylder med
f.eks. R:235, G:182, B:78, så får du en bestemt farve, men hvis
RGB-arbejdsrummet er stillet til f.eks. sRGB, så vil de samme
farvenumre (altså R:235, G:182, B:78) resultere i en anden farve,
end den du så i Adobe RGB(1998). Det samme er tilfældet med CMYK-
farver. En given CMYK-farvekombination i f.eks. Euroscale Coated
vil se anderledes ud i f.eks. U.S. Web Coated.

Lab-farver kan derimod sige noget om, hvordan farven faktisk
skal se ud, hvilket er årsagen til, at flere og flere programmer
går over til at definere Pantone ud fra Lab. Selv holdet bag
Illustrator har omsider set lyset fra og med CS2. Tidligere
versioner af Illustrator kunne ikke definere Pantone-farver ud
fra Lab og derfor så den samme Pantone-farve stort set altid
forskellig ud i Illustrator sammenlignet med udseendet i
Photoshop og InDesign, som længe har defineret Pantone ud fra
Lab-værdien.

--
Hilsen
Madsen