Dyr i æbletræer?
Fra : Bettina Hansen

Dato : 07-07-05 20:18

Hejsa

Vi har plantet to små æbletræer i haven. Nu er der kommet nogle dyr i :(
Dyrene er nogle små grønne bæster på ca. 1mm og de sidder på de yderste
blade på hver gren. Billede kan ses her:
http://chin.dk/divpics/dyr_i_aebletrae.jpg men det er svært at få et
close-up af selve dyrene så det er desværre ikke særlig tydeligt...

Nogle bud på hvad det er for nogle? Og om træerne kan tage skade af det?
Hvis de kan hvordan slipper vi så af med dem (altså dyrene - ikke
træerne)? ;)

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Gert

Dato : 07-07-05 20:24

"Bettina Hansen" <bettina@chin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nogle bud på hvad det er for nogle? Og om træerne kan tage skade af det?
> Hvis de kan hvordan slipper vi så af med dem (altså dyrene - ikke

der er vist ikke meget tvivl, det er bladlus
et godt middel imod dem har jeg ikke fundet selv, slås nemli os med dem i et
lille æbletræ.
det er 1 ud af fire der blev sat for 4 år siden. de 3 andre går helt fri men
det ene er ramt hver eneste år.
så det ender nok med at det må lade livet

men håber der er andre der har en go ide

Mvh
Gert

Fra : Max

Dato : 07-07-05 20:31

Hej

> men håber der er andre der har en go ide

Spul dem væk med koldt vand.

Mvh Max

Fra : Calle.

Dato : 07-07-05 21:43

Max wrote:
> Hej

> Spul dem væk med koldt vand.

hjælper det ikke, så brug brun sæbe blandet med sprit.
--
Calle.

Fra : Pilen

Dato : 07-07-05 21:44

Det er bladlus .
Du kan lave en blanding af 1 dl opvaskemiddel 10 dl vand og sprøjte på
grenspidserne (Husk også undersiden af bladene ) .
Det plejer at hjælpe og skåner miljøet .
Ellers kan du købe et insektmiddel på planteskolen , men det koster en
formue .
Venlig hilsen
Ole .
PS : Kan også bruges til bladlus på roser .

Fra : Torben

Dato : 08-07-05 09:08

Malatheon virker en lille aluflaske fyldt med det modbydeligste gift...
føres i byggemarkeder og planteskoler

Mvh. Torben

Fra : Bettina Hansen

Dato : 08-07-05 09:59

Hej igen

Tak for alle svarene :)
Vi vil først prøve om vi bare kan spule dem af med vand og ellers prøve
de andre råd efterhånden ;) Vil jo helst undgå gift men vil på den anden
side set heller ikke have ødelagt træerne...

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Gunnar

Dato : 08-07-05 14:01

> [...]
> andre råd efterhånden ;) Vil jo helst undgå gift men vil på den anden side

Vent ikke ret længe,det er hårdt ved træerne.
Gunnar