gråspurve bader i aske..?
Fra : Melanie

Dato : 07-07-05 14:07

Hej Ng

Ved ikke om det er helt ot, men det er jo altså i haven jeg lige så det.
Gråspurve det støvbadede i asken fra et bål. Er det pga. varmen eller hvad?
Hvorfor gør de det?

Mvh Melanie

Fra : Gunnar

Dato : 07-07-05 16:22

> Ved ikke om det er helt ot, men det er jo altså i haven jeg lige så det.
> Gråspurve det støvbadede i asken fra et bål. Er det pga. varmen eller
> hvad? Hvorfor gør de det?

Alle fugle og fjerkræ kan lide at støvbade i sand aske eller hvad der byder
sig.
Det er sikkert for at smukkesere sig, og måske kan det hjælpe på utøj.
Gunnar

Fra : Per A. Hansen

Dato : 07-07-05 16:42

"Melanie" <melanie@din_fake_ven.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Ng
>
> Ved ikke om det er helt ot, men det er jo altså i haven jeg lige så det.
> Gråspurve det støvbadede i asken fra et bål. Er det pga. varmen eller
> hvad? Hvorfor gør de det?

Gunnar har ret. Fugle støvbader for at fjerne utøj - f.eks. lopper.
Det hører til god husdyrpleje at give høns adgang til støvbad - også
for høner, der går på trådvæv. Mangler der støvbad går det ud over
hønernes velbefindende.

Per A. Hansen

Fra : Melanie

Dato : 07-07-05 17:23

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det hører til god husdyrpleje at give høns adgang til støvbad - også
> for høner, der går på trådvæv. Mangler der støvbad går det ud over

Hej Per og Gunner

Tak for jeres svar. Undre mig over jeg ikke har set det før. De går helt
amok derude i dag og de bålrester har ligget der i flere måneder. De må jo
have lopper. Åhh nej, mine hunde og katte og håns. Bare de ikke for lopper
*S*

Mvh Melanie

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-07-05 17:30

"Melanie" <melanie@din_fake_ven.dk> skrev i en meddelelse

.. Åhh nej, mine hunde og katte og håns. Bare de ikke for lopper

Fuglelopper kan ikke leve længere tid på hunde og katte - eller på mennesker
for den sags skyld, selv om det kan klø fælt, hvis man bliver bidt af dem.

Hilsen Inger

Fra : Melanie

Dato : 07-07-05 17:56

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Fuglelopper kan ikke leve længere tid på hunde og katte - eller på
> mennesker for den sags skyld, selv om det kan klø fælt, hvis man bliver

Hej Inger

Nå, jeg troede en loppe var en loppe, men dem er der åbenbart flere slags af
så.. *S* Tak for svaret

Mvh Melanie

Fra : Per A. Hansen

Dato : 10-07-05 09:44

> [...]
>
> Fuglelopper kan ikke leve længere tid på hunde og katte - eller på
> mennesker for den sags skyld, selv om det kan klø fælt, hvis man bliver

Ikke på mennesker, men nok på mindre husdyr.

http://www.dpil.dk/dpil2005/pdf/fuglelop2004.pdf

Per A. Hansen