Græsplæne. ser træls us
Fra : Dennis

Dato : 07-07-05 13:19

Hejsa..

Vi startede året med at gøde græsplænen 2 gange, efterså græs og lufte den
med sådan en fætter maskine der laver 15cm riller ned i græsplænen (ikke i
denne rækkefølge
Vores plæne blev SÅ flot, og groede i vildskab..

1. Nu begynder den at have forskellige grønne farver.. Men virker ikke tør..
2. Der er en del bredbladet ukrydt, som vi HAR spredt gift imod
3. Det ser ud til at "græsset blomstrer"
4. Der er små grupper af små buttede tykbladede planter.. ca 1cm i diameter
og 2-3 cm høje..

Hvad er alt det.. Hvad mangler vores græsplæne..
Det eneste jeg ikke har givet er vel næsten kalk.. Kan det være derfor??

PS: Jeg er have newbie.. Har kun haft hus siden December...

Mch Dennis

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 07-07-05 14:10

"Dennis" <Dennis@Fjern.Bilinfo.ogDette.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det eneste jeg ikke har givet er vel næsten kalk.. Kan det være derfor??
>
> PS: Jeg er have newbie.. Har kun haft hus siden December...

Jeg plejer at give kalk med magnesium. Magnesium giver plænen en flot grøn
farve.
Gødning 1 gang om foråret, og så en gang sidst på sommeren. Hvis du bruger
plæneklipper med opsamler skal du gøde lidt mere end hvis man bruger en med
bioklip. Jeg bruger bioklip. Plænelufteren bruger jeg efter behov.

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This Email was scanned by Norton Antivirus 2005

Fra : Dennis

Dato : 08-07-05 07:29

> Jeg plejer at give kalk med magnesium. Magnesium giver plænen en flot grøn
> farve.

DET må jeg prøve.. Hvad gør kalk egentlig ellers godt for..
Jeg synes at have hørt noget om at den ændrer surheden, så visse typer
ukrudt ikke vokser??

> Gødning 1 gang om foråret, og så en gang sidst på sommeren.

Hmm 2 gange om foråret indtil nu... så det ser fint ud.. :)

> Hvis du bruger plæneklipper med opsamler skal du gøde lidt mere end hvis
> man bruger en med bioklip. Jeg bruger bioklip.

Hmm Bioklip - Not... Jeg bruger en gammel flymo.. Men den er nyslebet, så
den slår faktisk fint..

> Plænelufteren bruger jeg efter behov.

Og det ser man hvordan?
Jeg synes allerede jeg burde få fat i sådan en benzinfætter til plænen
igen.. Men kan det passe at den skal have en tur igen allerede efter 3-4mdr?

Mvh Dennis

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 08-07-05 09:39

> DET må jeg prøve.. Hvad gør kalk egentlig ellers godt for..
> Jeg synes at have hørt noget om at den ændrer surheden, så visse typer
> ukrudt ikke vokser??

Ja, kalk modvirker de skadelige virkninger fra syreregn. Jeg ved at man kan
købe et kit til at teste jorden selv, men hvor det købes og hvad det hedder
kan jeg ikke huske. Så jeg bruger gødning og kalk sådan lidt "på
fornemmelsen"

> [...]
> Jeg synes allerede jeg burde få fat i sådan en benzinfætter til plænen
> igen.. Men kan det passe at den skal have en tur igen allerede efter

Jeg bruger en fiskars plænelufterklinge til plæneklipperen, den kradser
gammelt græs og mos op så det er til at rive sammen. plænen er ikke pæn
bagefter, men græsset vokser bedre når man af og til "river" den op. Normalt
bruger jeg plænelufterklingen 2-3 gange på en sæson. Vertikalskæring bruger
jeg ikke ret meget.

Fra : Dennis

Dato : 08-07-05 11:30

> [...]
> kan købe et kit til at teste jorden selv, men hvor det købes og hvad det
> hedder kan jeg ikke huske. Så jeg bruger gødning og kalk sådan lidt "på

Jeg har fået af vide at man ikke kan give for meget kalk..
Altså at det med andre ord, ikke skader..

Er det korrekt?

Nådada - det er det det hedder *GGGGG*

Mvh Dennis

Fra : Jørgen

Dato : 07-07-05 18:30

> Hvad er alt det.. Hvad mangler vores græsplæne..
> Det eneste jeg ikke har givet er vel næsten kalk.. Kan det være derfor??

Her er min plænefilosofi:
Et af de allerbedste værktøjer hedder tålmodighed.
Dernæst ganske almindelig pleje af plænen (klip den hver gang den bliver for
langhåret), og giv gødning en gang imellem. Efterhånden vil de dominerende
græssorter bliver dem som dels passer til jordbunden, og dels passer til
den pleje græsset får.

- og hvis du er ekstra heldig kommer der noget mos. Der findes ikke noget
herligere til bare tæer - ups, dette skulle vist have stået med meget små
typer.

Fra : Dennis

Dato : 08-07-05 07:26

> Her er min plænefilosofi:
> Et af de allerbedste værktøjer hedder tålmodighed.

Har vi masser af ;)

> Dernæst ganske almindelig pleje af plænen (klip den hver gang den bliver
> for
> langhåret),

Bliver klippet i snit hver 3-4 dag

> og giv gødning en gang imellem.

Ehm.. Hvor tit er det?? Jeg regnede kun med at den skulle have et "Boost"
fra foråret

> Efterhånden vil de dominerende
> græssorter bliver dem som dels passer til jordbunden, og dels passer til
> den pleje græsset får.

Og det er jo det vi vil have

> - og hvis du er ekstra heldig kommer der noget mos. Der findes ikke noget
> herligere til bare tæer - ups, dette skulle vist have stået med meget små
> typer.

Heheh Du har jo faktisk ret..

Fra : Jørgen

Dato : 08-07-05 17:51

> Ehm.. Hvor tit er det?? Jeg regnede kun med at den skulle have et "Boost"
> fra foråret

Jeg plejer at redde mig et par spande almindelig markgøding (NPK) hos
brormand og så kommer det ud en gang i løbet af foråret. I år var jeg ikke
hurtig nok, så græsset "sulter", men det ses ikke.

-og en lille ekstrapræmie vedr gødning.
Normalt sår man kunstgødning når der er udsigt til fugtigt vejr/regnvejr,
men hvis der er kommet alt for meget mos i i løbet af vinteren og foråret,
så kan du evt så kunstgødning selv om der er udsigt til flere dages
tørvejr. Så svides mosset nemlig af, af gødningens salte. I en kort periode
ser det gule mos ikke så kønt ud, men det går over.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-07-05 21:49

On Fri, 08 Jul 2005 18:50:59 +0200, Jørgen <spam_til_jsn@toker.dk>
wrote:

>-og en lille ekstrapræmie vedr gødning.
>Normalt sår man kunstgødning når der er udsigt til fugtigt vejr/regnvejr,

Gødning bør man strø ud når det er tørt - og planterne er tørre.
Selvfølgelig vil det virke hurtigst, hvis der allerde 10 minutter efter
man er færdig med at strø, kommer en god regnbyge. Men skulle der går
3-4 uger så sker der nu ikke noget ved det.

Der er ingen grund til at kigge i vejrudsigten efter hvornår det bliver
regn, strø gødningen ud når planterne er tørre og man har tid til det.

(Min erfaring er at skal man have for mange ting til at passe sammen
inden man går i gang med en bestemt opgave, så får man ikke opgaven
løst.)