Skærme
Fijala 3554
ikke-standard refresh rate?
Fra : ssholm@gmail.com

Dato : 06-07-05 18:16

Jeg har en rar CRT skærm, som iflg. fabrikantens specs kan køre
1600x1200 ved 96Hz, men i Windows kan jeg jo ikke vælge 96hz, men kun
de klassiske 85Hz eller 100Hz (Den kan så ikke i praksis køre ved
100hz men alligevel...).

Kan jeg snyde Windows til at lade 96hz optræde i listen over rates jeg
kan vælge?
Eller er de 96hz bare en 'marketing spec' for at få skærmen til at
lyde lidt bedre end dem der 'kun' kan køre ved 85hz...?

Jeg kører Windows Xp Pro SP2.
Grafikkortet er et ATi Radeon X700 med nyeste drivere.

Har selv googlet situationen uden at finde andet info, end jeg
tilsyneladende kan købe pgl. skærm brugt i mange italienske
forretninger... :/

/ Søren :)

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 06-07-05 18:24

ssholm@gmail.com crashed Echelon writing

> [...]
> Eller er de 96hz bare en 'marketing spec' for at få skærmen til at
> lyde lidt bedre end dem der 'kun' kan køre ved 85hz...?

90hz plejer at være selekterbar, men har du installeret en driver til
skærmen? De plejer at indeholde oplysninger om skærmens begrænsninger.

> Har selv googlet situationen uden at finde andet info, end jeg
> tilsyneladende kan købe pgl. skærm brugt i mange italienske
> forretninger... :/

Hvis driver til skærmen ikke hjælper kan PowerStrip gøre tricket for dig,
men det kræver vidst lidt benarbejde.

--
Bjarke Andersen

Fra : ssholm@gmail.com

Dato : 06-07-05 18:47

Driveren er inkluderet i WinXP og fabrikantens download site henviser
til denne - og fører kun drivers til Win95/98/2000.

Det omtalte PowerStrip vil jeg da lilge undersøge lidt på...
Takker :)

Fra : TBC

Dato : 06-07-05 23:43

<ssholm@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>100hz men alligevel...).
>Kan jeg snyde Windows til at lade 96hz optræde i listen over rates jeg

Det lyder som en driver ting. Jeg har ikke selv erfaring med ATI kort og
drivere, men formeder der må være noget lignende som i Nvidia's drivere,
hvor man kan lave sig egen costum opløsning og refresh rate. Ellers prøv med
programmet PowerStrip

>Eller er de 96hz bare en 'marketing spec' for at få skærmen til at
>lyde lidt bedre end dem der 'kun' kan køre ved 85hz...?

Det er formentligt rigtigt nok. (For det afhænger af hvilken båndbredde
monitoren er bygget til at arbejde med og kunne vise, ligesom et grafikkort
har en RAMDAC)

Men det er værd at vide i forbindelse med CRT skærme, at den højest mulig
refreshrate ikke nødvendigvis er den bedste. Jo lavere refresh rate jo mere
fokuseret vil du have elektronstrålen, og derfor have en mere skarpt
billede. Jo højere refreshrate bliver, jo hurtigere skal elektron strålen
bevæge sig, og jo mere vil den derfor miste fokus eller skarphed. Derfor er
det optimale [efter temperement] at finde "det bløde punkt" imellem at
skærmen ikke "blinker/flimrer (som ved for lav refresh rate), og at billedet
ikke begynder at miste fokus (som ved for høj refresh rate).

TBC