Høste frø?
Fra : Puk

Dato : 06-07-05 15:30

Hej alle

Jeg havde for flere år siden en sommer en rosenslynge (Rhodochiton
atrosanguineum) på min terrasse. Den blev også kaldt tornerosekjortel på
den planteskole, hvor jeg købte den.

De næste par år ledte jeg efter en magen til, for jeg var helt vild med den
og det var en 1 årig plante.

I år har jeg så endelig fundet en igen og er super glad. Men, jeg vil jo
nødig undvære til næste år. Så jeg tænkte om ikke jeg på en eller anden
vis, kan høste frø af den jeg har og så forspire dem inde til næste år og
dermed lave mine helt egne planter og ikke være afhængig af, hvad jeg lige
kan finde på de lokale planteskoler.

Men hvordan? Kan nogen hjælpe med nogle tips til, hvornår og hvordan jeg
bærer mig ad? Hvordan opbevarer jeg frøene bedst, forudsat jeg får høstet
dem?

Mange hilsner
Puk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-07-05 22:10

On Wed, 6 Jul 2005 16:30:11 +0200, "Puk"
<Bitnisse"removethis"@e-mail.dk> wrote:

> [...]
>bærer mig ad? Hvordan opbevarer jeg frøene bedst, forudsat jeg får høstet

Jeg ved ikke om den modner frø her i landet, eller om den i det hele
taget kan formeres ved frø.

Til gengæld ved jeg at den ikke er 1-årig.
Den tåler bare ikke frost, og skal selvfølgelig opbevares derefter om
vinteren.

Præcis hvordan det er er jeg ikke helt sikker på, men jeg kender en som
har overvintret den i en gammel stald, hvor der var frostfrit, mørkt og
ikke specielt varmt. (Stalden har tidligere været brugt til
vinteropbevaring af kartofler). Det gik fint, i hvert fald en vinter.

Fra : Puk

Dato : 08-07-05 17:33

> Jeg ved ikke om den modner frø her i landet, eller om den i det hele
> taget kan formeres ved frø.

Nej det ved jeg faktisk heller ikke, men jeg håbede nogen kunne komme med
svaret, hvis jeg spurgte til det.

> Til gengæld ved jeg at den ikke er 1-årig.
> Den tåler bare ikke frost, og skal selvfølgelig opbevares derefter om
> vinteren.

Se det var jo godt nyt !

> [...]
> ikke specielt varmt. (Stalden har tidligere været brugt til
> vinteropbevaring af kartofler). Det gik fint, i hvert fald en vinter.

OK så må jeg altså have bygget det isolerede haveværksted her i løbet af
sommeren for beholde den vil jeg.

Mange tak for tippet

Mange hilsner
Puk

Fra : Armand

Dato : 08-07-05 18:34

Puk wrote:
> "Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i en meddelelse

> Nej det ved jeg faktisk heller ikke, men jeg håbede nogen kunne komme med
> svaret, hvis jeg spurgte til det.

Frøsætning kræver velsagtens en bestøvning, som igen kræver en
tilsvarende plante i nabolaget - eller i haven ligefrem :-/

--
Armand.