Andet multimedie
bentjuul 3670
Der kommer mærkelige buer på digitalfotos ~
Fra : :-\) Carsten

Dato : 06-07-05 15:24

Hej!

Når jeg tager fotos med mit digitalkamera af murstenshuse lidt på aftsand
kommer der nogle mærkelige buer på billederne langs husmurene...

Der er sikkert en teknisk forklaring... men hvilken?

Hvad kan man evt. gøre ?

Er det fordi digitalkamaeraet er for billigt?
(et billigt Olympus)

Mange hilsner fra
Carsten
cjt(fjern_det_hele_i_parantesen)@mailme.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-07-05 15:38

Carsten wrote:
> [...]
>
> Der er sikkert en teknisk forklaring... men hvilken?
>
> Hvad kan man evt. gøre ?
>
> Er det fordi digitalkamaeraet er for billigt?

-skal vi ikke se et billede, så det er muligt at forholde sig til
problemet

Bo //

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-07-05 16:40

Bo Bjerre wrote:

> -skal vi ikke se et billede, så det er muligt at forholde sig til
> problemet

Det behøver jeg ikke, for der er med garanti tale om pude- eller
tøndefortegning, det ses på næsten alle zoom- og widevinkelobjektiver.

Dyre objektiver er som regel så godt korrigerede, at problemet kun
kan ses, hvis man laver nogle testoptagelser af et net, men på
billige zoomobjektiver kan fejlen være særdeles iøjnefaldne...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-07-05 17:20

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> ses, hvis man laver nogle testoptagelser af et net, men på billige
> zoomobjektiver kan fejlen være særdeles iøjnefaldne...

Det gætter jeg også på, men det er en skummel formulering: "der kommer
underlige buer langs husmurene".

Din antagelse er sikkert rigtig. Et zoomobjektiv er den største samling
optiske kompromisser, der findes.

Jeg havde eet i starten af 1970'erne, og det var gyseligt. Siden har jeg
brugt faste brændvidder. Straffen er mange tunge, dyre objketiver, men
belønningen er teknisk gode billeder.

Bo //
-har netop købt digitalt.

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 06-07-05 18:04

Bo Bjerre wrote:

> -har netop købt digitalt.

Hvad har du så købt Bo?

Tommy

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-07-05 18:25

Tommy Hjorth wrote:

> Hvad har du så købt Bo?

tjah... Jeg har brugt Nikon, siden midten af 1960'erne, så det bliver
jeg ved med, da jeg har en pøn samling optik.

-emnet ligger jo lidt udenfor denne tråd.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-07-05 17:35

Carsten wrote:
> Hej!
>
> Når jeg tager fotos med mit digitalkamera af murstenshuse lidt på aftsand
> kommer der nogle mærkelige buer på billederne langs husmurene...

Jeg gætter på at det ikke afhænger af materialet, husene er bygget af?
-træhuse vil sikkert vise samme problem.

> Der er sikkert en teknisk forklaring... men hvilken?

Optik er ikke enkelt at konstruere, så derfor indgår man mange
kompromisser. Zoom objektiver er specielt "umulige". De viser ofte pude
eller tønde forvrængning. Des større zoom område, des værre bliver det.

> Hvad kan man evt. gøre ?

Undgå zoom, undgå billige objektiver

> Er det fordi digitalkamaeraet er for billigt?

-pris og kvalitet hænger ofte sammen...

Bo //

Fra : Ole Helms

Dato : 07-07-05 07:25

On Wed, 06 Jul 2005 18:35:18 +0200, Bo Bjerre
<post@fjernes-sidebanen.dk> skrev:

>Optik er ikke enkelt at konstruere, så derfor indgår man mange
>kompromisser. Zoom objektiver er specielt "umulige". De viser ofte pude
>eller tønde forvrængning. Des større zoom område, des værre bliver det.

Ja. Fortegningen skyldes, at det er vanskeligt (og dyrt) at konstruere
optik, hvor blænden i hele zoomområdet er placeret i det optiske
midtpunkt.

PhotoShop, Gimp, Pbrush og Photofiltre med Fisheyecorrection plugin og
sikkert flere andre kan korrigere for fortegningsfejlene.
http://www.dpreview.com/learn/?/Image_Techniques/Barrel_Distortion_Correction_01.htm
http://www.path.unimelb.edu.au/~dersch/barrel/barrel.html

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Morten Wartou

Dato : 06-07-05 19:05

" Carsten" <cjt@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Der er sikkert en teknisk forklaring... men hvilken?
>
> Hvad kan man evt. gøre ?
>
> Er det fordi digitalkamaeraet er for billigt?

Mærkelige buer - det lyder ikke for mig som pude- eller tøndefortegning. Jeg
vil skyde på det er moiré-effekt - især da der tales om "lidt på afstand",
hvorfor stenene er ret små og meget let kan forårsage moiré.
http://www.mathematik.com/Moire/ - sådan kan moiré se ud, selvom cirklerne
er pæne og runde, opstår der dette grimme mønster når linierne mødes på
bestemte måder. Rimeligt simpelt kan man forklare det med at
objektet/objekterne har mere "opløsning" end fotografiapparatet. Man
benytter sig som regel et anti-aliasing filter for at mindske moiré-effekten
på digitalkameraer, på nogle er det kraftigere end på andre. F.eks. har
Nikon D70 et noget mindre kraftigt AA-filter end Canon-kameraer, hvilket gør
det har lidt større tendens til at lave moiré. Til gengæld vinder man lidt i
skarphed med et mindre kraftigt AA-filter.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-07-05 19:34

Morten Wartou wrote:

> [...]
> det har lidt større tendens til at lave moiré. Til gengæld vinder man lidt i
> skarphed med et mindre kraftigt AA-filter.

Næh,

jeg undrede mig over formuleringen, og bad om at se billeder. Det, der
triggede mig var at det kun var ve huse af mursten, og ikke af træ...

Bo //