Højttalere i køkken!
Fra : SB

Dato : 06-07-05 11:45

Hejsa

Vi er ved at lave nyt køkken og i den forbindelse vil jeg gerne have
nogle små diskrete højttalere op i køkkenet, så jeg kan høre det samme
som i stuen (TV-avis musik osv.). De kommer til at køre på B-udgangen på
min forstærker. Men jeg mangler lidt råd/ideer!

Min første tanke var et lille sæt pc-højttalere med subwoofer, som jeg
så kan styre volumen og on/off på. Anden løsning er 2 små almindelige
højttalere, men så skal jeg have installeret en kontakt et eller andet
sted i køkkenet, så jeg kan slukke for dem hvis jeg ikke er i køkkenet,
men hvordan gøres det smartest!?!?

Andre ideer, forslag og råd velkomne!

--
Søren Bay
Email: bay SNABELA cool.dk

Fra : JS

Dato : 06-07-05 11:51

"SB" <bay@NOSPAMcool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> højttalere, men så skal jeg have installeret en kontakt et eller andet
> sted i køkkenet, så jeg kan slukke for dem hvis jeg ikke er i køkkenet,

Kan du ikke slukke for B-udgangen på din forstærker?

Fra : Brian S Jensen

Dato : 06-07-05 11:57

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kan du ikke slukke for B-udgangen på din forstærker?

Jo, selvfølgelig - men mon ikke han gerne ville kunne gøre det fra køkkenet

Løsningen med PC-højttalere er udemærket - dog du'r det ikke rigtigt at
bruge
en højttalerudgang fra forstærkeren til at føde dem - de kræver et
linie-signal,
men det skulle jo også kunne lade sig gøre

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Holst

Dato : 06-07-05 12:25

Brian S Jensen wrote:

> [...]
> en højttalerudgang fra forstærkeren til at føde dem - de kræver et
> linie-signal,
> men det skulle jo også kunne lade sig gøre

Almindelig udgangssignalledninger fra forstærkeren skal helst ikke være
alt for lange - det er i hvert fald min erfaring.

Min gamle Amiga havde en normal udgang, og var i en overgang tilsluttet
min forstærker med et 3 meter langt kabel. Det virkede fint. Men da jeg
flyttede rundt på et tidspunkt, blev der væsentlig længere mellem Amiga
og forstærker, så et ca. 10 meter langt kabel var nødvendigt. Jeg
oplevede både en signalreduktion og -kvalitetsforringelse.

Højttalersignalet er derimod langt mindre følsomt.

I hvert fald min erfaring. Eksperterne sidder nok i dk.teknik.lyd - et
gæt i hvert fald, for jeg kender og læser ikke gruppen.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 06-07-05 12:30

Holst <newsjul05@shelter.dk> wrote in news:42cbbf88$0$203
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> [...]
> og forstærker, så et ca. 10 meter langt kabel var nødvendigt. Jeg
> oplevede både en signalreduktion og -kvalitetsforringelse.

Jeg har nu ikke haft nogen problemer de gange jeg har trukket et
liniesignal fra PC til forstærker gennem ca. 10 meter kabel. Det var så et
kabel af rimelig kvalitet. Hvis man vælger fornuftige kabler (og ikke bare
det billigste skrammel) så tror jeg nu sagtens du kan smide liniesignaler
over forholdsvis lange afstande. Det vigtigste er faktisk at de er
fornuftigt skærmet således at mikroovne og lign. ikke ryger i signalet

Det eneste det egentlig kræver er en tape (eller VCR, AUX mv) udgang på
forstærkeren. Smid computerhøjttalerne derpå og det burde spille rimelig
fornuftigt. Men noget diskotek bliver det ikke, ej heller skal stor dynamik
forventes i musikken, men i et køkken er det jo typisk også bare som alm.
baggrundsstøj og lign man vil have musik

Thomas

Fra : Holst

Dato : 06-07-05 12:00

SB wrote:

> [...]
> højttalere, men så skal jeg have installeret en kontakt et eller andet
> sted i køkkenet, så jeg kan slukke for dem hvis jeg ikke er i køkkenet,

Har din forstærker både en A- og B-udgang, er der så ikke også mulighed
for at vælge mellem A, B, og A+B på forstærkeren. Det har mine
forstærkere i hvert fald kunnet formål. Så har du den søgte kontakt på
forstærkeren.

Men ellers gøres det nemmest ved at købe en kontakt, klippe
højttalerledningen over, sætte kontakter på og det er så den skid.

Fra : SB

Dato : 06-07-05 12:54

Holst wrote:

> [...]
>
> Men ellers gøres det nemmest ved at købe en kontakt, klippe
> højttalerledningen over, sætte kontakter på og det er så den skid.

Hej igen - og tak for alle indlægene! Pointen er netop at jeg ikke vil
hen til forstærkeren hver gang jeg skal slukke/tænde højttalerne, så det
ender nok med at klippe ledningerne og sætte en kontakt på!

--
Søren Bay
Email: bay SNABELA cool.dk

Fra : Holst

Dato : 06-07-05 13:08

SB wrote:

> Hej igen - og tak for alle indlægene! Pointen er netop at jeg ikke vil
> hen til forstærkeren hver gang jeg skal slukke/tænde højttalerne, så det
> ender nok med at klippe ledningerne og sætte en kontakt på!

Min gamle Onkyo-forstærker kunne faktisk også fjernbetjenes med
omskifteren til A og B. Så kunne man købe en ekstra modtager og sætte op
i køkkenet ...

Det kan min nye Onkyo så ikke, så det var da godt, jeg ikke investerede
i en ekstra modtager blot for det

Fra : Stig Johansen

Dato : 07-07-05 05:50

SB wrote:
> Hej igen - og tak for alle indlægene! Pointen er netop at jeg ikke vil
> hen til forstærkeren hver gang jeg skal slukke/tænde højttalerne, så det
> ender nok med at klippe ledningerne og sætte en kontakt på!

Nu er det godt nok lang tid siden, jeg rodede med/byggede HIFI.
Men jeg synes at huske, at der findes/fabdtes forstærkere, der ikke havde
det godt med at køre ubelastet på udgangen.
Så hvis du er i tvivl, ville jeg nok lave en omskifter mellem højttalere og
en 8 ohm's effektmodstand.

Stig Johansen

Fra : Henrik Sønderholm

Dato : 06-07-05 13:38

SB <bay@NOSPAMcool.dk> skrev:
> [...]
>som i stuen (TV-avis musik osv.). De
>kommer til at køre på B-udgangen på
>min forstærker. Men jeg mangler lidt råd/ideer!

Hej.
Jeg tror, at du bliver mest tilfreds med en rigtig højttalerløsning i
stedet for pc højttalere. Ddu kan også bedst gøre det pænt.
Hvis din forstærker har udgang til flere højttalersæt, er der højst
sandsynligt også en afbryderknap på forpanelet. Typisk mærket med A og
B.
God fornøjelse.

Fra : Torben

Dato : 06-07-05 14:54

Skift til B&O

/Torben

Fra : SB

Dato : 07-07-05 07:17

Det er også tanken på lidt længere sigt Men man det er jo lidt
bekosteligt at anskaffe sig to højttalere, når de skal være aktive.....

//Søren

--
Søren Bay
Email: bay SNABELA cool.dk

Fra : Torben

Dato : 07-07-05 09:05

Enig men det spiller altså bare, jeg er super glad for det

Mvh. Torben

Fra : Janne Poulsen

Dato : 07-07-05 00:18

> [...]
>
> Vi er ved at lave nyt køkken og i den forbindelse vil jeg gerne have nogle
> små diskrete højttalere op i køkkenet, så jeg kan høre det samme som i

Jeg har et par Altec PC-højttalere med subwoorfer i køkkenet, og det
fungerer perfekt. Lyden er fin til både køkkenbehov og lange middage med lyd
på samme sted, jeg kan skrue op og ned for volumen efter ønske, ændre bas
etc. Prisen er absolut til at bære (se pcpriser) og udseendet er diskret
(subwooferen gemt bag et forhæng). Og nej: Jeg kan ikke slukke forstærkeren
fra køkkenet. men jeg kan skrue ned for lyden - også kommer jeg sgu nok
forbi forstærkeren på et tidspunkt.

Fra : Simon

Dato : 08-07-05 12:02

> [...]

> højttalere, men så skal jeg have installeret en kontakt et eller andet
> sted i køkkenet, så jeg kan slukke for dem hvis jeg ikke er i køkkenet,

Hejsa

Jeg har kigget på din tråd, og mener måske dette kunne være en mulighed.
Nu
har jeg ikke rigtig kunne se at du har skrevet noget om budget, men det
her
er omkring 2500 + et kabel til at forbinde til dit primære anlæg i stuen.

forstærker

http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?menulag=1&emne=visprodukt&G
ruppenr=2&ID_infoside=65077#

højtalere