1970 parcel - Male på træpaneler?
Fra : Jesper

Dato : 05-07-05 21:00

Hej

Vi har lige købt parcehus fra 1970 som skal males overalt indvendigt.

I tre af værelserne á 10m2 er væggene beklædt med blanke brune træpaneler
med lodrette profilstriber med ca. 20 cm. mellemrum.

Vi er i tvivl om vi skal male ovenpå panelerne, eller det bedre kan betale
sig at rive ned, spartle og male.

Umiddelbart hælder vi mest til at male ovenpå paneler efter at have spartlet
profilstriberne og beklædt panelerne med uniplast for at maling skal binde
bedre.

Spørgsmål 1:
Er der nogle som har anbefalinger til hvilken metode vi skal vælge?

Spørgsmål 2:
Hvor omfattende er arbejdet med at spartle profilerne væk?
Måske har nogle været igennem samme øvelse på et tidspunkt.

Med venlig hilsen
Jesper - nybagt husejer

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 05-07-05 22:06

On Tue, 05 Jul 2005 21:59:53 +0200, Jesper wrote:

> Spørgsmål 1:
> Er der nogle som har anbefalinger til hvilken metode vi skal vælge?

Jeg ville rive panelerne ned (det har jeg gjort i mit eget hus) men du
skal i så fald være forberedt på at du kan møde lidt af hvert under
panelerne. Vi fandt store huller i pudsen og lidt mug bag vores paneler,
så vi er bestemt ikke kede af at vi fik dem fjernet. Hvis det ser alt for
slemt ud nedenunder dine paneler, kan du lime nogen gipsplader op hvis du
ikke har mod på at pudse væggene op igen.

--
MVH
osv...

Fra : Max

Dato : 05-07-05 22:24

Hej Jesper

> Umiddelbart hælder vi mest til at male ovenpå paneler efter at have
spartlet
> profilstriberne og beklædt panelerne med uniplast for at maling skal binde
> bedre.

Hvorfor spartle striberne, det bliver aldrig pænt, bare mal dem som de er.
Ellers kan man godt tapetsere dem med kraftig tapet uden striberne
kan ses bagefter.

Mvh Max

Fra : Roberto Saldo

Dato : 06-07-05 08:10

Jesper wrote:
> [...]
> Hvor omfattende er arbejdet med at spartle profilerne væk?
> Måske har nogle været igennem samme øvelse på et tidspunkt.

Thai-paneler - det har fanden skabt!

De er sikkert limet på, så hvis du maler dem skal du sikre dig de bliver
hængende.

Jeg har fjernet utrolige mængder af det cr*p fra mine vægge (malet med
hvis interiørmaling og det var begyndt at løsne sig - skrækkeligt!) og
er meget tilfreds.
Desværre blev de brugt til at skjule diverse ufærdige overflader så der
skal spartles og sættes noget andet op.

Jge kan kun anbefale dig at flå det hele ned.

Mvh
Roberto

Fra : jones_net

Dato : 06-07-05 08:25

"Jesper" <thegambler@snagetv.dk> wrote in message
> [...]
> Hvor omfattende er arbejdet med at spartle profilerne væk?
> Måske har nogle været igennem samme øvelse på et tidspunkt.

Hvis du er bare en lille smule Håkon Håndsnild, så vil jeg anbefale at hive
panelerne ned, og tapetsere væggen efter at have rettet den op med puds og
spartel - alt efter hvad der er nødvendigt...

Hvis du spartler revnerne, kan du risikere at du kan se spartelrevnerne
efter et stykke tid, hvis træet arbejder lidt i forbindelse med
sommer/vinter...

/J

Fra : Fam. Olsen

Dato : 06-07-05 20:23

"Jesper" <thegambler@snagetv.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvor omfattende er arbejdet med at spartle profilerne væk?
> Måske har nogle været igennem samme øvelse på et tidspunkt.

Jeg har brugt følgende fremgangsmåde: Først vaskes med et grundrensemiddel.
Så grundes med en vandbaseret grunder (samme som jeg har brugt til dørkarme
og gerigter). Til sidst 2 gange med alm. vægmaling.

Jeg gad ikke spartle rillerne og synes ikke det gør noget. Malingen har
indtil nu holdt fint i en 4-5 år.

MVH Niels