Hvilken blomst?
Fra : Puk

Dato : 05-07-05 17:19

Hej alle,

Ja jeg har jo selv sået dem i vindueskarmen for nogle måneder siden, men jeg
kan simpelthen ikke huske, hvad de hedder.

Jeg har lagt et billede i dk.binaer under titlen "Hvilken blomst?".

Jeg ville blive glad for lidt hjælp, for jeg vil meget gerne have dem igen
til næste år også. Har ikke mulighed for så meget indendørsforkultivering
og så er det jo sjovest med noget, der virkelig bliver til noget.

Kan i hjælpe mig på vej?

Mange hilsner
Puk

Fra : Henrik Nørgaard

Dato : 06-07-05 11:25

"Puk" <Bitnisse"removethis"@e-mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til næste år også. Har ikke mulighed for så meget indendørsforkultivering
> og så er det jo sjovest med noget, der virkelig bliver til noget.

Hej Puk

Det er en Nicotiana/Tobaksplante. Af størrelse og farve at dømme, kunne det
være Nicotiana tabacum/Virginiansk tobak. Den har røde blomster og bliver
godt en meter høj.

Jeg er selv blevet helt bidt af tobaksplanterne. De er nemme at forspire, og
de klarer sig så godt her i vores have. Sidste år havde jeg en masse
limegrønne af slagsen (Nicotiana sanderae 'Lemon Green') og de var lige
flotte i krukker som udplantet rundt om i haven. Et andet plus er, at de
holder sig utroligt længe i vaser. I år har jeg prøvet Nicotiana sylvestris
'Only the Lonely', en godt meterhøj fyr med hvide blomster, som også skulle
dufte dejligt. Det går vi så og venter på, for der er endnu ikke blomst i
dem endnu.

Venlig hilsen
Susanne

Fra : Puk

Dato : 06-07-05 15:13

"Henrik Nørgaard" <noergaard@snabela.vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Det er en Nicotiana/Tobaksplante. Af størrelse og farve at dømme, kunne
det
> være Nicotiana tabacum/Virginiansk tobak. Den har røde blomster og bliver
> godt en meter høj.

Jamen det lyder jo bare helt helt rigtigt. Mange tak for tippet

Jeg synes de bliver så store og flotte og der er intet andet af det, jeg har
prøvet at så i vindueskarmen, som har klaret sig helt lige så godt.

> [...]
skulle
> dufte dejligt. Det går vi så og venter på, for der er endnu ikke blomst i

Det lyder som noget, jeg også må prøve.

Mine planter er i fuld gang med at springe ud i disse dage, og det er da
bare helt vildt fedt, når man har sået dem som små frø i vindueskarmen at
følge dem hele vejen til store flotte planter der springer ud.

Mange tak og mange hilsner
Puk