Størrelse på håndbagage
Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 05-07-05 12:27

Hej

Jeg er på vej til Tyrkiet med fly, men hvor stor er det lige "håndbagagen"
må være, og hvad med vægten.

Er det ens for alle selskaber.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Martin K. R.

Dato : 05-07-05 12:50

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> wrote in message
> Hej
>
> Jeg er på vej til Tyrkiet med fly, men hvor stor er det lige "håndbagagen"
> må være, og hvad med vægten.
>
> Er det ens for alle selskaber.

Nej, der kan sagtens være forskel fra selskab til selskab (både på antal og
størrelse).
Det sikreste er at checke på flyselskabets hjemmeside. Der står det med
garanti. Ellers check evt. din billet.

Martin

Fra : T. Liljeberg

Dato : 06-07-05 05:21

On Tue, 5 Jul 2005 13:49:54 +0200, "Martin K. R."
<mr@fjerndette-get2net.dk> wrote:

> [...]
>størrelse).
>Det sikreste er at checke på flyselskabets hjemmeside. Der står det med

Og hvis du flyver rutefly kan der også være forskel baseret på hvilken
klasse du flyver eller din status i flyselskabets Frequent Flyer
program.

--
Continued dependence on relief induces
a spiritual and moral disintegration.

Fra : klaus

Dato : 06-07-05 14:59

"T. Liljeberg" <tl_dp@adelphia.net> wrote in message

> Og hvis du flyver rutefly kan der også være forskel baseret på hvilken
> klasse du flyver eller din status i flyselskabets Frequent Flyer
> program.

Og lufthavnen kan være ligeglad med flyselskabets standard. Lufthavnen har
sin egen metalramme-test-kasse som din baggage SKAL passe ned i.

/Klaus

Fra : T. Liljeberg

Dato : 06-07-05 15:15

Det er i CPH de har denne test-kasse?

Fra : klaus

Dato : 06-07-05 22:21

> Det er i CPH de har denne test-kasse?

Sådan nogle har de i de fleste lufthavne. De fleste steder følger den den
internationale standard på 55x40x20. Om du så kan overbevise de ansatte i
lufthavnen om, at dit flyselskab tillader mere, tror jeg umiddelbart bliver
svært.

Fra : Peter T.

Dato : 06-07-05 23:01

klaus leverede følgende historie fra de varme lande:

> [...]
> den internationale standard på 55x40x20. Om du så kan overbevise de
> ansatte i lufthavnen om, at dit flyselskab tillader mere, tror jeg

Den findes også i Kastrup.

Og hvis den ikke kan komme ned i rammen (jeg har aldrig oplevet at den er
brugt, da den skal bruges af passageren selv) eller i skuffen over hovedet,
så får man som regel lov til at have håndbagagen ved fødderne. Det er min
erfaring med både min egen og andres håndbagage på de i hvert fald 2-3
sidste flyrejser med SAS, Sterling og FinnAir.

--
Peter T.

Er du ny på usenet? Så gør os gamle garvede rotter en tjeneste og læs:

Fra : Tomasz Otap

Dato : 06-07-05 23:35

Peter T. proclaimed as follows:
> Og hvis den ikke kan komme ned i rammen (jeg har aldrig oplevet at den er
> brugt, da den skal bruges af passageren selv) eller i skuffen over hovedet,
> så får man som regel lov til at have håndbagagen ved fødderne.

Jup.

På de fleste af mine rejser har jeg oplevet den obligatoriske passager,
der desperat forsøger at proppe sin minitraktor på hylden over
passagersædet. Hvilket naturligvis er en umulighed, da en af hans
medpassagerer har allerede hældt en piano derop.

De fleste selskaber, jeg har oplevet, er som regel ret large med
håndbagage - lige med undtagelse af discount flyselskaber og små lokale
flyselskaber i fjerne afkroge af verden. Måske bryder de sig ikke om
pianomusik. :)

Aequitas sequitur funera

Fra : T. Liljeberg

Dato : 07-07-05 06:18

On Wed, 6 Jul 2005 23:21:18 +0200, "klaus"

> [...]
>lufthavnen om, at dit flyselskab tillader mere, tror jeg umiddelbart bliver

Jeg flyver ret meget, hovedsagligt i Nordamerika og fjernøsten, men
også til tider i Europa. I langt, langt de fleste tilfælde er det
flyselskaberne, der står for at checke størrelsen og antallet af
håndbagage. Når man flyver business eller er elite-medlem af deres
frequent flyer program, så er der lidt mere fleksibilitet.
Jeg har kun en gang været ude for, at de har brugt test-kassen, og kun
to gange er jeg blevet bedt om at checke min lille kuffert fordi den
var for stor. Derudover er der naturligvis gate-check, når man flyver
med små commuter fly, hvor pladsen over sædet omtrent er stor nok til
en lille madkasse.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-07-05 09:37

"klaus" <minaFJERNdresse@stofanet.dk> skrev....

> Og lufthavnen kan være ligeglad med flyselskabets standard.
> Lufthavnen har sin egen metalramme-test-kasse som din baggage
> SKAL passe ned i.

Vrøvl. Det er ikke Lufthavnen der bestemmer størrelsen på de
genstande flyselskaberne ønsker at befordre. Det er flyselskaberne
selv.

Mht. håndbagage er flyselskaberne oftest begrænset af den samme
faktor: Flyenes størrelse. Derfor vil du ofte møde den omtalte
metalramme i lufthavne. Simpelthen fordi det er en ofte benyttet
standard hos flyselskaberne.