/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
nyt hus med netværk
Fra : Peter Holm


Dato : 04-07-05 21:39

heysa
jeg er ved at bygge nyt hus og tænker lidt på at trække et par kabler til
noget netværk. Men jeg er lidt usikker på bedste løsning.
I netværket skal alle pc'ere på nettet OG kunne sakke sammen.

Mit indgangsstik kommer til at sidde i teknikrummet v. carporten.
Jeg tænker på, at jeg blot kunne sætte min kommende udbyders modem m. router
i dette teknikrum, og så trække et netkabel til hvert af de rum jeg ønsker
netværk i, og afslutte kablet i et netstik på væggen. Det drejer sig om
køkken, 2 værelser og stue.

Lyder det helt tosset? Hvordan gør man 'rigtigt'?

Wireless er naturligvis en mulighed, men jeg synes sgu ikke der er andet end
problemer med de wlan routere jeg har haft.
--
Mvh
Peter Holm
www.peterholmfoto.dk



 
 
Repzak (04-07-2005)
Kommentar
Fra : Repzak


Dato : 04-07-05 21:54


"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> wrote in message
news:42c99e30$0$21446$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> heysa
> jeg er ved at bygge nyt hus og tænker lidt på at trække et par kabler til
> noget netværk. Men jeg er lidt usikker på bedste løsning.
> I netværket skal alle pc'ere på nettet OG kunne sakke sammen.
>
> Mit indgangsstik kommer til at sidde i teknikrummet v. carporten.
> Jeg tænker på, at jeg blot kunne sætte min kommende udbyders modem m.
> router i dette teknikrum, og så trække et netkabel til hvert af de rum jeg
> ønsker netværk i, og afslutte kablet i et netstik på væggen. Det drejer
> sig om køkken, 2 værelser og stue.
>
> Lyder det helt tosset? Hvordan gør man 'rigtigt'?
>
> Wireless er naturligvis en mulighed, men jeg synes sgu ikke der er andet
> end problemer med de wlan routere jeg har haft.

Hej

Jeg vil mene det du skriver er løsningen... få fat på noget et eller andet
kabel der kan køre 1Gbs.. ved ikke lige hvad det skal hedde

Kasper



Michael Rasmussen (04-07-2005)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 04-07-05 22:13

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> wrote:

>heysa
>jeg er ved at bygge nyt hus og tænker lidt på at trække et par kabler til
>noget netværk. Men jeg er lidt usikker på bedste løsning.
>I netværket skal alle pc'ere på nettet OG kunne sakke sammen.
>
>Mit indgangsstik kommer til at sidde i teknikrummet v. carporten.
>Jeg tænker på, at jeg blot kunne sætte min kommende udbyders modem m. router
>i dette teknikrum, og så trække et netkabel til hvert af de rum jeg ønsker
>netværk i, og afslutte kablet i et netstik på væggen. Det drejer sig om
>køkken, 2 værelser og stue.
>
>Lyder det helt tosset? Hvordan gør man 'rigtigt'?

Selvfølgelig skal der trækkes netkabler i et nyt hus.

Foreslår 1-2 udtag per 10 m2, og det hele samlet i et krydsfelt i
teknikrummet - Husk på at ip-telefoni, net-radio og net-tv er lige på
trapperne. Så du kan næppe få for mange udtag

Kablerne skal selvfølgelig være CAT6 for at fremtidssikre
installationen.

Få el-installatøren til at lave det, når han alligevel er i gang..

- Igen: Masser af udtag. Det er nærmest gratis at installere i
byggefasen. Senere vil det koste en formue....

>Wireless er naturligvis en mulighed, men jeg synes sgu ikke der er andet end
>problemer med de wlan routere jeg har haft.

Wireless er godt i mange situationer - men kan slet ikke konkurrere med
kablet installation.


<mlr>

--

Af alle seksuelle afvigelser er afholdenhed dog den mest besynderlige..

Peter Holm (04-07-2005)
Kommentar
Fra : Peter Holm


Dato : 04-07-05 22:19

> Kablerne skal selvfølgelig være CAT6 for at fremtidssikre
> installationen.

kan du guide mig i retning af sådan et kabel? link?

--
Mvh
Peter Holm
www.peterholmfoto.dk



Michael Rasmussen (04-07-2005)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 04-07-05 22:28

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> wrote:

>> Kablerne skal selvfølgelig være CAT6 for at fremtidssikre
>> installationen.
>
>kan du guide mig i retning af sådan et kabel? link?

Prøv at lave en google søgning på ordet 'kabling' - Der er en række gode
danske sider der beskræftiger sig med netværks kabling i teori og
praksis...

Selv har jeg haft glæde af f.eks

http://www.kabling.dk/kabling/index.html




<mlr>

--

Af alle seksuelle afvigelser er afholdenhed dog den mest besynderlige..

anders majland (05-07-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 05-07-05 16:27

> Foreslår 1-2 udtag per 10 m2, og det hele samlet i et krydsfelt i
> teknikrummet - Husk på at ip-telefoni, net-radio og net-tv er lige på
> trapperne. Så du kan næppe få for mange udtag
>
> Kablerne skal selvfølgelig være CAT6 for at fremtidssikre
> installationen.
....
> - Igen: Masser af udtag. Det er nærmest gratis at installere i
> byggefasen. Senere vil det koste en formue....

Her er jeg uenig. Prisen på patch paneler og udtag er alt andet end gratis.

Min holdning er - lad elektrikkeren fræsen "en hulens masse" tomrør ind i
væggene i stjerneform fra teknikrummet. Så kan man altid trække det man skal
bruge senere... Pt er det sikkert noget coax til tv og cat6 til netværk,
telefoni (og audio) men der er ikke nogen grund til at trække mere end man
kan forudse man skal bruge...

/A




Elwarth (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Elwarth


Dato : 06-07-05 10:53

> Her er jeg uenig. Prisen på patch paneler og udtag er alt andet end
> gratis.
>
> Min holdning er - lad elektrikkeren fræsen "en hulens masse" tomrør ind i
> væggene i stjerneform fra teknikrummet. Så kan man altid trække det man
> skal bruge senere... Pt er det sikkert noget coax til tv og cat6 til
> netværk, telefoni (og audio) men der er ikke nogen grund til at trække
> mere end man kan forudse man skal bruge...
>
[Subscribe]
Tomrør med træktråd i og blænddæksler på udtagene, så er der mange
muligheder fremover.
/Morten




anders majland (07-07-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 07-07-05 17:14

> Tomrør med træktråd i og blænddæksler på udtagene, så er der mange
> muligheder fremover.

Eller den lidt billigere - bare tomme dåse der er pudset/tapeseret over ....
Sålænge der ikker er/skal strøm i dåserne er der intet problem i selv at
gøre det. En indmuringsdåse koster ligesom tomrør ikke meget så man kan
fråse med det. Man kan evt smide noget jern i dåsen så den er nemmere at
finde senere, men en nøjagtig opmåling burde være nok....

Da jeg renoverede 1.sal besluttede jeg at lave varme skunke, så nu har jeg
fine kabelkanaler jeg kan kravle i (og de er så forbundet med store tomrør)
Så er det dejligt nemt at tilføje nogle udtag. Indtil videre har det dog kun
været nødvendigt på mit hjemmekontor der har fået et par ekstra
stikkonttakter og netudtag

Hvis jeg på et tidspunkt skal bygge nyt vil jeg helt sikkert overvehe en
krybekælder ahs til installationer. Det er nemmere at tingene er
tilgængelige ....

/A



Sophus Vørsing (05-07-2005)
Kommentar
Fra : Sophus Vørsing


Dato : 05-07-05 07:12


"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse
news:42c99e30$0$21446$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> heysa
> jeg er ved at bygge nyt hus og tænker lidt på at trække et par kabler til
> noget netværk. Men jeg er lidt usikker på bedste løsning.
> I netværket skal alle pc'ere på nettet OG kunne sakke sammen.
>
> Mit indgangsstik kommer til at sidde i teknikrummet v. carporten.
> Jeg tænker på, at jeg blot kunne sætte min kommende udbyders modem m.
router
> i dette teknikrum, og så trække et netkabel til hvert af de rum jeg ønsker
> netværk i, og afslutte kablet i et netstik på væggen. Det drejer sig om
> køkken, 2 værelser og stue.

Hvis du har mulighed for Internet via Kabelmodem (Antennestikket) så du være
opmærksom på at udtaget til kabelmodemet ofte skal sidde på det første stik
ind i huset.

Mvh Sophus



Kasper Dupont (05-07-2005)
Kommentar
Fra : Kasper Dupont


Dato : 05-07-05 10:17

"Sophus Vørsing" wrote:
>
> Hvis du har mulighed for Internet via Kabelmodem (Antennestikket) så du være
> opmærksom på at udtaget til kabelmodemet ofte skal sidde på det første stik
> ind i huset.

I den situation kan man evt. sætte kabelmodemet ved
det rigtige antennestik og så bruge et af de mange
ethernetkabler man har fået lagt ind til at forbinde
kabelmodemet med routeren ude i krydsfeltet. Der
sidder selvfølgelig en dåse med to (eller flere?)
ethernetstik ved siden af hvert kabeltv stik.

--
Kasper Dupont -- der bruger for meget tid på usenet.
Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Kasper Dupont (05-07-2005)
Kommentar
Fra : Kasper Dupont


Dato : 05-07-05 10:19

Kasper Dupont wrote:
>
> "Sophus Vørsing" wrote:
> >
> > Hvis du har mulighed for Internet via Kabelmodem (Antennestikket) så du være
> > opmærksom på at udtaget til kabelmodemet ofte skal sidde på det første stik
> > ind i huset.
>
> I den situation kan man evt. sætte kabelmodemet ved
> det rigtige antennestik

Men det vil selvfølgelig være bedre hvis det første
antennestik faktisk sidder i krydsfeltet.

--
Kasper Dupont -- der bruger for meget tid på usenet.
Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Peter Holm (05-07-2005)
Kommentar
Fra : Peter Holm


Dato : 05-07-05 11:24

Kasper Dupont wrote:
> Kasper Dupont wrote:
>>
>> "Sophus Vørsing" wrote:
>>>
>>> Hvis du har mulighed for Internet via Kabelmodem (Antennestikket)
>>> så du være opmærksom på at udtaget til kabelmodemet ofte skal sidde
>>> på det første stik ind i huset.
>>
>> I den situation kan man evt. sætte kabelmodemet ved
>> det rigtige antennestik
>
> Men det vil selvfølgelig være bedre hvis det første
> antennestik faktisk sidder i krydsfeltet.

er dette et reelt alternativ?
http://www.webavisen.dk/showarticle.php?id=10102
Eller blot noget skrammel.

--
Mvh
Peter Holm
www.peterholmfoto.dk



Peter Holm (05-07-2005)
Kommentar
Fra : Peter Holm


Dato : 05-07-05 11:27

> er dette et reelt alternativ?
> http://www.webavisen.dk/showarticle.php?id=10102
> Eller blot noget skrammel.

Mere info
http://www.amitech.dk/includes/webprodukt/netvaerk/homePlug.asp

--
Mvh
Peter Holm
www.peterholmfoto.dk



Repzak (05-07-2005)
Kommentar
Fra : Repzak


Dato : 05-07-05 15:26


>> http://www.webavisen.dk/showarticle.php?id=10102
>> Eller blot noget skrammel.

skrammel.... meget bedre at offer pengene på de få hundrede meter kabel og
stik :)

også trist med alle de adaptere, og har hørt nogle sige hastigheden er
langsommerne end på wlan...

Kasper



Jonas Pedersen (05-07-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Pedersen


Dato : 05-07-05 16:14

Peter Holm wrote:
>>er dette et reelt alternativ?
>>http://www.webavisen.dk/showarticle.php?id=10102
>>Eller blot noget skrammel.
>
>
> Mere info
> http://www.amitech.dk/includes/webprodukt/netvaerk/homePlug.asp

Uden som sådan at kende det mindste til produktet, så vil jeg mene at
det er noget skrammel i forhold til at få lavet en prof. kabling i
huset. Du er alligevel ved at bygge et hus til mange penge, så jeg vil
mene at det er peanuts at smide kabler op når du er ved at bygge.





--
Jonas Pedersen - jonas(a)chown.dk
http://chown.dk & http://pictureshow.dk
Nyheder på din windows desktop? http://rss.chown.dk

Peter Holm (05-07-2005)
Kommentar
Fra : Peter Holm


Dato : 05-07-05 16:58

Jonas Pedersen wrote:
> Peter Holm wrote:
>>> er dette et reelt alternativ?
>>> http://www.webavisen.dk/showarticle.php?id=10102
>>> Eller blot noget skrammel.
>>
>>
>> Mere info
>> http://www.amitech.dk/includes/webprodukt/netvaerk/homePlug.asp
>
> Uden som sådan at kende det mindste til produktet, så vil jeg mene at
> det er noget skrammel i forhold til at få lavet en prof. kabling i
> huset. Du er alligevel ved at bygge et hus til mange penge, så jeg vil
> mene at det er peanuts at smide kabler op når du er ved at bygge.

ok, det var også blot en forespørgsel.
Jeg har besluttet at lave net med kat 5e/6 i alle rum og med patchpanel i
teknikrummet.

--
Mvh
Peter Holm
www.peterholmfoto.dk



BSV (05-07-2005)
Kommentar
Fra : BSV


Dato : 05-07-05 12:44

Det ville jeg glemme i dit tilfælde du skal bruge CAT 6 kabler til at trække
rundt i huset og så senere få en til at sætte stik på enderne. De skal alle
gå fra dit teknikrum og ud til hvor du vil have net, men lav nu ikke for
lidt du vil få brug for dem i fremtiden.

Du kan f. eks. købe kabel her http://www.digicon.dk/

MVH
bsv



"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse
news:42ca606f$0$21451$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
>> er dette et reelt alternativ?
>> http://www.webavisen.dk/showarticle.php?id=10102
>> Eller blot noget skrammel.
>
> Mere info
> http://www.amitech.dk/includes/webprodukt/netvaerk/homePlug.asp
>
> --
> Mvh
> Peter Holm
> www.peterholmfoto.dk
>



BS (05-07-2005)
Kommentar
Fra : BS


Dato : 05-07-05 20:07

> jeg er ved at bygge nyt hus og tænker lidt på at trække et par kabler til
> noget netværk. Men jeg er lidt usikker på bedste løsning.
> I netværket skal alle pc'ere på nettet OG kunne sakke sammen.
>
> Mit indgangsstik kommer til at sidde i teknikrummet v. carporten.
> Jeg tænker på, at jeg blot kunne sætte min kommende udbyders modem m.
> router i dette teknikrum, og så trække et netkabel til hvert af de rum jeg
> ønsker netværk i, og afslutte kablet i et netstik på væggen. Det drejer
> sig om køkken, 2 værelser og stue.
>
> Lyder det helt tosset? Hvordan gør man 'rigtigt'?
>
> Wireless er naturligvis en mulighed, men jeg synes sgu ikke der er andet
> end problemer med de wlan routere jeg har haft.
> --

Gå til din elektriker og kig på et IHC system - det kombinere Tv, tlf og
netwærk i et smart sæt !

Hilsen en elektriker !



Peter Holm (05-07-2005)
Kommentar
Fra : Peter Holm


Dato : 05-07-05 20:36

> Gå til din elektriker og kig på et IHC system - det kombinere Tv, tlf
> og netwærk i et smart sæt !
>
> Hilsen en elektriker !

ja, jeg har kigget de systemer, men synes det er alt for dyrt. Desuden har
jeg efter overvejelser valgt ikke at lave styring af lyset. Alle jeg kender
der har det synes det har været spild af penge.

--
Mvh
Peter Holm
www.peterholmfoto.dk



BS (06-07-2005)
Kommentar
Fra : BS


Dato : 06-07-05 16:08

> ja, jeg har kigget de systemer, men synes det er alt for dyrt. Desuden har
> jeg efter overvejelser valgt ikke at lave styring af lyset. Alle jeg
> kender der har det synes det har været spild af penge.
>
> --

Selve IHC lysstyrings delen og så netværks delen har intet med hinanden at
gøre og kan sagtens monteres uafhængigt af hinanden - det er et ginialt
system !



anders majland (07-07-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 07-07-05 17:15

> ja, jeg har kigget de systemer, men synes det er alt for dyrt. Desuden har
> jeg efter overvejelser valgt ikke at lave styring af lyset. Alle jeg
> kender der har det synes det har været spild af penge.

Nu kender du så ikke mig, men jeg er uenig . Jeg har valgt IHC til
lysstyring, men valgt IHC net fra til net/tv ....

/A



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste