Friskluftventil i nye vinduer
Fra : Henrik Jensen

Dato : 04-07-05 18:38

Jeg er lige ved at bestille nye vinduer til hele hytten.

Her skal jeg så vælge om der skal monteres friskluftventil.

Om den skal sidde i karmen eller i rammen er vel bare et spørgsmål om
smag.
Men skal jeg bare vælge det til alle vinduer (og havedør)?
Eller er det nok med fx. en i stuen og en på badeværelset.
Eller kan det ikke betale sig og tænke på det. Det koster ca. 200,-
pr. vindue.

Hvad siger I?

/Henrik

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 04-07-05 19:12

Henrik Jensen skrev:

> Jeg er lige ved at bestille nye vinduer til hele hytten.

Det glæder mig - er selv i branchen

> Her skal jeg så vælge om der skal monteres friskluftventil.

> Om den skal sidde i karmen eller i rammen er vel bare et spørgsmål om
> smag.

De fleste af de vinduer jeg laver, bliver ventilen placeret i
vindues- eller dørrammen.

> Men skal jeg bare vælge det til alle vinduer (og havedør)?

Jeg synes, det er en god idé at få mindst én ventil i hvert rum.

> Eller er det nok med fx. en i stuen og en på badeværelset.

I badeværelset bør der absolut være en ventil. Her er der jo til
tider meget stor luftfugtighed. I stuen bør der være mindst én og
gerne to ventiler. Er der mulighed for det så placér én i hver
side af rummet.

> Eller kan det ikke betale sig og tænke på det. Det koster ca. 200,-
> pr. vindue.

Jeg har selv i samtlige rum, og ville ikke undvære dem. Og så er
det til stor gavn for indeklimaet.

> Hvad siger I?

Jeg siger mindst én ventil i hvert rum.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-07-05 05:15

Svend Erik Bertelsen wrote:

> Jeg har selv i samtlige rum, og ville ikke undvære dem. Og så er
> det til stor gavn for indeklimaet.

Enig, jeg har selv 1 i hvert vinduesparti.

Stig Johansen

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 04-07-05 19:53

On Mon, 04 Jul 2005 19:38:12 +0200, Henrik Jensen
<henrik@ishuset..invalid> wrote:

> [...]
>Eller er det nok med fx. en i stuen og en på badeværelset.
>Eller kan det ikke betale sig og tænke på det. Det koster ca. 200,-

Kunne jeg skrue tiden tilbage, havde vi haft min. 2 i hvert rum.

Ovenpå har vi i samtlige Velux. Super.

Nedenunder har vi kun 1 enkelt i badeværelset. Jeg savner at have dem
i stue og køkken. Især i vinterhalvåret, hvor det af og til blæser en
halv pelikan og det kan være svært at lufte ud.

Venlig hilsen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 04-07-05 20:20

Dorte R.M. Hansen skrev:

> Nedenunder har vi kun 1 enkelt i badeværelset. Jeg savner at have dem
> i stue og køkken.

Med en overfræser er det rimelig let at fræse ud til en ventil i
en vindues- eller dørramme. Det er noget, som vi ofte er ude for
i mit fag.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : cykellapper

Dato : 04-07-05 20:11

Henrik Jensen wrote:
> Jeg er lige ved at bestille nye vinduer til hele hytten.
>
> Her skal jeg så vælge om der skal monteres friskluftventil.

Der er regler for det. Det vil nok være bedst at følge dem.

Læs selv om ventilation i bygningsreglementet. Det findes her:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19986002705-REGL

***
"Beboelsesrum:
Tilførsel af udeluft:

Både oplukkeligt vindue, lem eller yderdør og én eller flere udeluftventiler med
en samlet fri åbning på mindst 60 cm2 til det fri pr. 25 m2 gulvareal, når der
benyttes naturlig ventilation, og mindst 30 cm2 til det fri pr. 25 m2 gulvareal,
når der benyttes mekanisk udsugning."
***

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : cykellapper

Dato : 04-07-05 20:44

cykellapper wrote:

> http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19986002705-REGL

Sorry. Prøv dette link i stedet:
http://www.byggepjecer.dk/751/indeklima/index.html

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 05-07-05 10:58

"Henrik Jensen" <henrik@ishuset..invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Eller er det nok med fx. en i stuen og en på badeværelset.
> Eller kan det ikke betale sig og tænke på det. Det koster ca. 200,-

Vi har det i alle vores nye vinduer, tænk på hvor længe du skal have
vinduerne. "Afskrivningen" på den ekstra investering er så lille at det ikke
er værd at snakke om. Dertil kommer den store forbedring af indeklimaet.

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This Email was scanned by Norton Antivirus 2005

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 05-07-05 15:48

> [...]
> Eller er det nok med fx. en i stuen og en på badeværelset.
> Eller kan det ikke betale sig og tænke på det. Det koster ca. 200,-

De 200 kr. pr vindue må du _ikke_ spare!! Det er simpelthen så god en
investering at det nærmest burde være lov at det kom i alle vinduer og døre.
Nå ja -- ok -- det er måske lige at gå over stregen, men tænk på hvilke
fordele du får ved det. Du kan lufte ud hele dagen, uden at åbne et vindue,
og det vil jo så her i disse varme dage betyde, at du ikke kommer hjem til
et hus hvor der er 50 grader inde. Du behøver heller ikke frygte indbrud
gennem vinduerne ved den form for udluftning. Det skal være meget meget
tynde mennesker hvis de skal gennem det lille hul der er.

Jesper
(som også er i branchen - dog ikke ved Kipa)