Navigation
Fra : Henny

Dato : 04-07-05 16:29

Et af mine sites er ved at være temmelig omfattende. Jeg savner idéer til,
hvordan man kan lave navigation, der er både intuitiv og gennemført på et
stort site (mange hundrede sider). Kender I nogle eksempler, som det kunne
være godt at få forstand af?

Mvh.

Henny
http://fjern-uv.dk (som er ved at vokse mig over hovedet)

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 05-07-05 09:34

"Henny" <henny@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stort site (mange hundrede sider). Kender I nogle eksempler, som det kunne

Der er næppe nogen "rigtig" løsning på naviation af store websteder. Jeg
havde fat i problemstillingen da jeg lavede hoveopgave og den eneste
effektive løsning jeg fandt på det tidspunkt var at gøre som de gør på
rigtig store websteder nemlig at opdele webstedet i en række underwebsteder
og så i øvrigt at holde en meget stram struktur både i de enkelte
dokumenter, i filstrukturen og i webstedernes struktur.

Databaser giver mulighed for at lave søgninger i de enkelte dokumenterm
websteder eller i alle websteder, hvis siderne er konstrueret til at
understøtte dette.

Allerede omkring 100 sider bliver det svært at lave en fornuftig og
overskuelig navigation ved 2-300 sider er det næsten umuligt og når man
kommer forbi 300 så er det håbløst.

Så lad være med at tænke så meget i menuer tænk i samlende strukturer. Det
kan også være en hjælp at lade være med at nedbryde dokumenter, hvis der er
en logisk sammenhæng i indholdet så må en side gerne være 30 sider lang
eller mere, gerne med interne links til del emner i teksten. Det letter også
en udskrift af indholdet.

En simpel fingerregel som jeg er nået frem til er at man ikke bør have mere
end 8 til 12 hovedsider, hver af disse må maksimalt have 30 udersider og
hver underside må igen maksimalt have 30 undersider.

Hvis strukturen kræver flere underniveauer og hvis den har flere undersider
end dette så er den for stor og bør nedbrydes i mere sammenhængende dele.

Et godt eksempel på denne metode er:

http://technet.microsoft.com/default.aspx

Som indholder i tusindvis af sider og som også linker til andre
hovedwebsteder ejet af MS.

Men selv om de holder en ret stram struktur kan det være svært at finde den
rigtige indgang.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Henny

Dato : 06-07-05 20:13

"Johnny Winther Ronnenberg" <johnny.winther@XYZ789tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:42ca45e6$0$191$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Der er næppe nogen "rigtig" løsning på naviation af store websteder.

Det frygtede jeg nok.

> [...]
> og så i øvrigt at holde en meget stram struktur både i de enkelte
> dokumenter, i filstrukturen og i webstedernes struktur.

Det prøver jeg. Jeg ville nu ønske, at jeg fra starten havde struktureret
filerne så den struktur var lig den logiske struktur på sitet, men det
gjorde jeg ikke, så nu gælder det bare at holde ørerne stive!

> [...]
>
> Allerede omkring 100 sider bliver det svært at lave en fornuftig og
> overskuelig navigation ved 2-300 sider er det næsten umuligt og når man

Jeg har et fungerende søgefelt (atomz), men jeg oplever, at brugerne tit
ikke ved præcis, hvad det er, de leder efter (det er ikke fjernundervisning
det hele).

> [...]
> end 8 til 12 hovedsider, hver af disse må maksimalt have 30 udersider og
> hver underside må igen maksimalt have 30 undersider.

Ja, det lyder rimeligt. Mine primære brugere er i følge sagens natur ikke så
gode til at læse dansk, bl.a. derfor ville jeg gerne have en mere intuitiv
og indlysende navigation, men jeg kan godt se, at det bliver svært. Jeg
forsøger at linke noget mere på kryds og tværs på selve sitet, bl.a. har jeg
lavet breadcrumbs på alle sider. Ville også ønske, at jeg havde tænkt på det
fra starten af. Pyh!

> [...]
> undersider
> end dette så er den for stor og bør nedbrydes i mere sammenhængende dele.

Hu ha. Der har jeg altså meget svært ved at finde rundt.

> [...]
> hovedwebsteder ejet af MS.
>
> Men selv om de holder en ret stram struktur kan det være svært at finde

Tak for et udførligt og tankevækkende svar.

Mvh.

Henny