Bornholm - Hvad skal jeg se
Fra : Jan

Dato : 04-07-05 06:57

Hejsa

Min familie og jeg skal til Bornholm i starten af August, men hvad bør vi se
og hvad er godt for 2 børn på 5 og 8 år ???

Jan

Fra : Holst

Dato : 04-07-05 07:28

Jan wrote:

> Min familie og jeg skal til Bornholm i starten af August, men hvad bør vi se
> og hvad er godt for 2 børn på 5 og 8 år ???

Hammershus. Og til børnene er der vist Joboland.

Fra : Melanie

Dato : 04-07-05 22:29

"Holst" <newsjul05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Hammershus. Og til børnene er der vist Joboland.

Hej Jan

Uhh jeg ved slet ikke hvor jeg skal starte. Her er jo så meget skøn natur,
men tror ikke børnene kan holde til det hele, da der er en del trapper der
er meget stejle mange af stederne.
Hammershus er et must, for det er en fantastisk flot ruin fra 1200 talet.
Joboland er det der førhen hed Brændeskårshaven, men så blev Bornholm
indverderet at Tyske turister der ikke forstod æ og å derfor hedder det nu
Joboland (ØV!).

Når, men for at starte et sted:

Hammeren, med Hammershus, Løvehovederne ses derfra (det er nogle klipper i
vandet lige uden for Hammershus der engang linede Løvehoveder, meeeen ikke
rigtig mere...

Hammerfyr, Gå lidt frem og der er havudsigt til 3 sider. Flot!
Gå lidt til venstre og følg stien. Der kommer udsigt over nogle fantastisk
flotte søer som er kommet efter en nedlagt stenbrud. Kan ikke huske navnene
på dem, men super flot er de.

Sandvig og Allinge, hyggelige byer med god feriestemning.

Bornholms kunstmuseum ved helligdomsklipperne. Flot bygning og er man til
kundst er museet også et besøg hver.
Helligdomsklipperne. Flot men maaaaaange trapper.

Kommer man nord fra ind mod Gudhjem er der et vandfald et lille stykke inde
i skoven på højre hånd, men der er skilt dertil. Flot!

Gudhjem skal opleves. Hyggelig lille byg ved vandet. God is ved havnen. Båd
til Christians ø som også er et besøg hver.
På vej ud af Gudhjem mod Svaneke er der et glaspusterri af den fineste
slags. Balic sea glas. Må opleves både af børn og voksne.

Jeg kan ikke lige helt huske hvor, men et sted mellem Gudhjem og Svaneke er
der et Bamsehus. Det er så sødt. Der er barmser af alle størrelser og arter.
Uhh pas på det kan blive dyrt. Gratis adgang men det er svært ikke at købe
mange bamser med hjem.

Svaneke har midt i byen et bolchekogeri. Må besøges og smages! Der er flere
rigtig gode spisesteder og et Bryghus med god mad og øl. Der er også
Pernille Bulow glaspusteri. Også flot men noget helt andet end førnævnte.

Nexø, stor hyggelig by. Der er en sommerfuglepark der er rigtig flot.
På vej fra Nexø til Snogebæk er der en dyrepark. Ikke ret stor men faktisk
meget hyggelig.

Aakirkeby er der ikke så meget spændende ved, men hyggelig er den da. Der er
en kirke som er fra 1200 talget og døbefonden er ret speciel og gammel. Der
er Natur Bornholm som er et museum om naturen på øen. Faktisk ret ok.

I skoven der omkring, Almindingen er der en travbane og flere flotte søer.
Der er også en lille romantisk en med en ruin fra lille slot der hedder
Lilleborg eller er der Gammelborg (glemmer altid hvad det er den hedder).
Rigtig hyggeligt til en romantisk frokost. Mange for taget bryllupsbilleder
der, inc. undertegnede *S*
Der er jo selvfølgelig også ligge rockerstenene, nej jeg mener rokkestenene.
Dem er der flere af. Tror nok de alle kan rokke lidt.

På vej fra Aakirkeby til Rønne kommer man gennem Nylars. Der er en
rundkirke. Det er der også i Nyker, Olsker og Østerlars. De har alle hver
deres særpræg så man kan sagtens klare at se dem alle.

Rønne er stor (ikke i forhold til Kbh men det største øen her har) og har en
gågade og et center. En masse andet også men kan jo ikke skrive alt her. *S*

Hasle har et godt røgeri, men dem er der mange af over hele øen. Lidt oven
for Hasle er der Rutsker. I kirken (Ruts kirke) er der en lyssestage som før
har hængt på Hammershus. Flot kirke.

Helligpeder som er lille bitte by ned mod vand. Rigtig idylisk. Lidt længere
fremme er der Jons kapel. Super flot men der er god gåtur. Der ligger også
Blåskinsdalen, men den er svær og finde og faktisk lidt hemmelig for
turister. Det er en hel fantastisk natur der er der. Kommer til at tænke på
regnskov ved synet.

Der er jo meget mere end jeg har nævnt, men tag et kort og kig på det. Ring
til turistbueruer og skaf det blad der hedder Denne uge på Bornholm. Der
står hvad der sker på øen netop nu samt en masse andet godt om øens butikker
og natur mm.

Håber i for en god ferie her, og dette var en hjælp.
Du kan jo evt. spørge de "kloge Bornholmere" på nyhedgruppen
dk.lokalsamfund.bornholm om mere.

Mvh Melanie

Fra : Dalle

Dato : 05-07-05 19:24

Tusinde tak til Melanie for en grundig "rundvisning" på Bornholm.

Jan

Fra : Marianne

Dato : 06-07-05 21:09

Hej Melanie

Jeg kan se, at du er lokalkendt Ved du, om der er nogen steder på øen,
hvor der er ponyridning? Vores børn er kun 5 og 8, og kan ikke ride, så det
skal helst være på nogle meget trætte heste!

Jeg har kigget på www.bornholmerguiden.dk og på www.bornholm.info uden held.

På forhånd tak

mvh
marianne

Fra : Melanie

Dato : 07-07-05 08:17

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvor der er ponyridning? Vores børn er kun 5 og 8, og kan ikke ride, så
> det skal helst være på nogle meget trætte heste!

Hej Marianne

Ja det mener jeg der er, men måske er det heste og ikke ponyer. Steddet
hedder Bobbegård(en) og ligger lige uden for Aakirkeby. Ellers står der
faktsik tit sådan noget i "Denne uge på Bornholm" bladet.
Ellers prøv at søge på rideskoler på de gule sider og ring og spørg dem.

Mvh Melanie

Fra : Marianne

Dato : 09-07-05 18:04

> [...]
> faktsik tit sådan noget i "Denne uge på Bornholm" bladet.
> Ellers prøv at søge på rideskoler på de gule sider og ring og spørg dem.

Hej Melanie

Tak for dit svar. Jeg prøver at kigge i 'Denne uge' mv

mvh
marianne

Fra : Melanie

Dato : 04-07-05 08:00

"Jan" <jan@soerensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Min familie og jeg skal til Bornholm i starten af August, men hvad bør vi
> se og hvad er godt for 2 børn på 5 og 8 år ???
>
> Jan

Hej Jan

Jeg bor på Bornholm.
Skriver til dig senere, for har lige noget andet jeg bør lave, så jeg ikke
kan sidde her og skrive. *S*

Mvh Melanie