Hvor lang kan en ½" haveslange være?
Fra : alten

Dato : 03-07-05 20:54

Jeg skal bruge en 30m lang haveslange til havevandning. Er der for stort et
tryktab i en alm. ½" haveslange på 30m? Skal jeg købe en med større
diameter?

mvh,
Henrik

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 03-07-05 21:20

"alten" <kalif@alto.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal bruge en 30m lang haveslange til havevandning. Er der for stort
> et tryktab i en alm. ½" haveslange på 30m? Skal jeg købe en med større
> diameter?

Njaa - jeg har en på ½" på 50 meters længde. Det funker fint - selv med
boremaskinepumpen fra regntønden.

vh,

/tue

Fra : Ollie

Dato : 03-07-05 21:21

In article <GnXxe.58083$Fe7.192066@news000.worldonline.dk>, alten
<kalif@alto.dk> wrote:

> Jeg skal bruge en 30m lang haveslange til havevandning. Er der for stort et
> tryktab i en alm. ½" haveslange på 30m? Skal jeg købe en med større
> [...]
Jeg ved ikke om der er noget tryktab i en haveslange men jeg har selv
100 m 1/2"", der giver rigeligt med tryk på vandet.

Mvh.
Ole

Fra : Holst

Dato : 04-07-05 11:24

Ollie wrote:

> Jeg ved ikke om der er noget tryktab i en haveslange

Du kan være helt sikker på, at der er et tryktab. Selv i en 10 cm lang
slange er der et tryktab.

Fra : Svend-Erik Kjær Mads~

Dato : 03-07-05 23:13

alten wrote:
> Jeg skal bruge en 30m lang haveslange til havevandning. Er der for stort et
> tryktab i en alm. ½" haveslange på 30m? Skal jeg købe en med større
> [...]
Hvis din vandhane er 1/2", hvordan ville du så øge trykket ved at
påmontere en 3/4 " slange ?

Jeg ville da tro at det omvendte ville sætte et større tryk.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-07-05 23:59

"Svend-Erik Kjær Madsen" <sv-erik@stofanet.dk> skrev
> Hvis din vandhane er 1/2", hvordan ville du så øge trykket ved at
> påmontere en 3/4 " slange ?
>
> Jeg ville da tro at det omvendte ville sætte et større tryk.

Det er sådan, at modstanden let kan blive så stor, at der kommer meget lidt
ud af den anden ende. Man kan tilnærmelsesvis regne med modstand/m og lægge
dem sammen, sådan at trykket i forsyningsrøret falder det der svarer til
faldet i x meter stikledning + faldet ved hanens indsnævring til 1/2"
(egentlig meget lille, fordi den er så kort) + faldet i 30 m 3/4". Det
sidste vil blive større ved 1/2", og give mindre vand (og ikke højere tryk,
som du skriver). Dette uanset hanen.

Men som vi læser, er det brugbart med 1/2", der giver vand nok.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-07-05 10:35

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> "Svend-Erik Kjær Madsen" <sv-erik@stofanet.dk> skrev

> Det er sådan, at modstanden let kan blive så stor, at der kommer meget
lidt
> ud af den anden ende.

Hvor bliver det resternde vand så af ?

--
mvh / regards 1) http://makeashorterlink.com/?C5742575B
Christian min 2) http://makeashorterlink.com/?Q1BA32C4B

Fra : Erik Olsen

Dato : 04-07-05 10:40

Christian B. Andresen wrote:
> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> lidt
>
> Hvor bliver det resternde vand så af ?

Det er bare så længe undervejs at det er vandet fra i går der kommer ud
af slangen.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-07-05 11:20

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> wrote in message

> Det er bare så længe undervejs at det er vandet fra i går der kommer ud
> af slangen.

Til gengæld får man så glæde af dagens vand i morgen

Fra : Holst

Dato : 04-07-05 11:28

Christian B. Andresen wrote:

> Hvor bliver det resternde vand så af ?

Der er ikke noget resterende vand som sådan.

Groft sagt kan du sige, at på et eller andet tidspunkt bliver
vandslangen så lang, at der vil være så meget friktion mellem rørvæggen
og vandet, at vandhandens tryk ikke er tilstrækkeligt til at skubbe
vandet gennem slange. Det gør blot i stå.

Du kan "teste" noget lignende selv ved simpelthen at bøje vandslangen.
Herved opstår der omkring bøjningen et større tryktab, og du vil opleve,
at vandet løber langsommere ud af vandslangen.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-07-05 21:47

> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> lidt
>
> Hvor bliver det resternde vand så af ?

Det bliver ikke 'af'. Det holder ude i hovedledningen og venter på at få lov
til at sive langsomt ud gennem den lange tynde slange, med den store
modstand.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kim Andersen

Dato : 04-07-05 14:54

Den kan vel være så lang som man har lyst til, problemet kommer hvis tærren
varier meget, hver gang tærrenet stiger en meter falder trykket 1 bar og
omvendt. Så hvis man vil komme uden om det kan man have en pumpe af en art.

/Kim

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-07-05 21:51

"Kim Andersen" <_dingdong@dingeling> skrev i en meddelelse
> Den kan vel være så lang som man har lyst til, problemet kommer hvis
tærren
> varier meget, hver gang tærrenet stiger en meter falder trykket 1 bar

Arrr, det er nu kun 1/10 bar.
Men går slangen op over en 10 meter høj bakke, og slutter i samme niveau, er
det stadig kun slangemodstanden der sænker udstrømningen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Calle.

Dato : 05-07-05 15:40

Kim Andersen wrote:
> Den kan vel være så lang som man har lyst til, problemet kommer hvis
> tærren varier meget, hver gang tærrenet stiger en meter falder
> trykket 1 bar og omvendt.
vrøvl 1bar er ca 10m vandsøjle.

--
Calle.

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-05 15:34

"alten" <kalif@alto.dk> wrote in message
> Jeg skal bruge en 30m lang haveslange til havevandning. Er der for stort
> et tryktab i en alm. ½" haveslange på 30m? Skal jeg købe en med større
> diameter?

Medmindre slangen skal gå 30m op i luften, kan der ikke være tale om et
tryktab.

Hvis du sætter en slange på med en større diameter, vil du opnå tryktab,
lige så vel som hvis du sætter slangens diameter ned, vil du få en
trykforøgelse. Vandmængden du putter ind i slangen vil være den samme, som
den der kommer ud, uanset trykket. (medmindre din slange er utæt)

Mindre slange = større hastighed ved udmundingen
Større slange = mindre hastighed ved udmundingen

mvh

David

Fra : cykellapper

Dato : 04-07-05 20:31

DrPepper wrote:

> Medmindre slangen skal gå 30m op i luften, kan der ikke være tale om
> et tryktab.

Jo!

> [...]
> få en trykforøgelse. Vandmængden du putter ind i slangen vil være den
> samme, som den der kommer ud, uanset trykket. (medmindre din slange

Huh?
Så hvis jeg sætter en reduktion fra 1" til ½" på min vandforsyning, får jeg 8
bar på sekundærsiden?
Kan du selv se, det ikke holder?
Trykket på sekundærsiden af en forhindring i et røranlæg vil altid være mindre
end på primærsiden, i hvert fald så længe, der er flow.

> Mindre slange = større hastighed ved udmundingen
> Større slange = mindre hastighed ved udmundingen

Ja. Men også en væsentlig modstand i anlægget (=mindre flow)

Du vil have et bedre flow i en større slangediameter (lysning), da tryktabet er
mindre pr løbende meter.

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : Mimi

Dato : 04-07-05 21:06

> Jo!

Hvordan vil du få et tryktab her ?

> Huh?
> Så hvis jeg sætter en reduktion fra 1" til ½" på min vandforsyning, får
> jeg 8
> bar på sekundærsiden?

Det er der aldrig nogen der har hævdet....

> Kan du selv se, det ikke holder?
> Trykket på sekundærsiden af en forhindring i et røranlæg vil altid være
> mindre
> end på primærsiden, i hvert fald så længe, der er flow.

Hermed siger du så at f.eks. vandskæremaskiner kun virker fiktivt ?og at det
kun er fiktivt at vandet skyder ud af slangen med større kraft når man
sætter en finger på ?

> Ja. Men også en væsentlig modstand i anlægget (=mindre flow)

Ja, og ? vi taler ikke om flow, kun tryk...og det bliver bestemt ikke mindre
af en mindre slange diameter ...

> Du vil have et bedre flow i en større slangediameter (lysning), da
> tryktabet er
> mindre pr løbende meter.

Snakker vi om flere slags tryk ? Klart vil flowet være bedre i en tykkere
slange, men det er jo ikke det vi snakker om, vi snakker om tryk!

Lad os tage en vandslange hvor vandet løber uhindret igennem ....trykket på
slangen vil være noget nær 0 ...... hvis du nu så holder for enden af
slangen, bliver trykket så større eller mindre inde i slangen ?

Jeg tror at problemet her, er at vi snakker om forskellige ting.

Fra : cykellapper

Dato : 04-07-05 22:03

Mimi wrote:

> Hvordan vil du få et tryktab her ?

I alle rørsystemer er der et tryktab. Man kan reducere det mest muligt ved at
bruge glattere/større/stivere rør og ved at mindske antallet af bøjninger,
reduktioner mv. mest muligt. Men tryktabet vil stadig være der, i større eller
mindre grad _så længe der er flow i anlægget_. Det er klart, at når du holder
for enden af vandslangen, vil trykket ude ved din hånd gradvist stige til
vandværkstryk (= ca 4 bar), men lige så snart du slipper, vil du opleve
tryktabet. Er vi enige om, at et manometer placeret før hanen vil vise et højere
tryk end et manometer placeret 50 cm fra slangens udmunding?

> Det er der aldrig nogen der har hævdet....

Jo! Det har du

> Hermed siger du så at f.eks. vandskæremaskiner kun virker fiktivt ?og
> at det kun er fiktivt at vandet skyder ud af slangen med større kraft
> når man sætter en finger på ?

Nej. Flowet *accelereres* når lysningen mindskes. Når du holder en finger for
slangen mindsker du lysningen. Du får mindre vand ud, end før forhindringen, men
det passerer hurtigere.
I vandskæremaskinen koncentrerer man et enormt tryk på en meget lille flade.
Piller du dysen af en vandskæremaskine, kommer der /meget/ mere vand ud - men
ved lavere tryk.

> Ja, og ? vi taler ikke om flow, kun tryk...og det bliver bestemt ikke
> mindre af en mindre slange diameter ...

Jo. Vi taler om begge dele. Hvad trykket er for enden af slangen, når den holdes
tæt lukket er ikke interessant. Det interessante er, hvor meget vand vi får ud
af røret.

> Snakker vi om flere slags tryk ? Klart vil flowet være bedre i en
> tykkere slange, men det er jo ikke det vi snakker om, vi snakker om
> tryk!

Se ovenfor.

> [...]
> ....trykket på slangen vil være noget nær 0 ...... hvis du nu så
> holder for enden af slangen, bliver trykket så større eller mindre

Der tager du fejl!. Trykket er højere i starten af slangen, end den er i enden,
pga. tryktabet.

> Jeg tror at problemet her, er at vi snakker om forskellige ting.

Der er ikke forskellige ting. Jeg tror problemet er, at du har hørt forkert i
7.klasses fysik, og jeg arbejder med rørsystemer op til 800m længde hver dag

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-07-05 22:06

"Mimi" <none@indutek.com> skrev
>....at det
> kun er fiktivt at vandet skyder ud af slangen med større kraft når man
> sætter en finger på ?

Jo, du sprøjter godt nok længere, men med mindre vand.

> Lad os tage en vandslange hvor vandet løber uhindret igennem ....trykket

> slangen vil være noget nær 0 ...... hvis du nu så holder for enden af
> slangen, bliver trykket så større eller mindre inde i slangen ?

Jo det stiger i slangen. Alle tryk udligner sig til udgangstrykket i
hovedledningen, hvis man holder for enden. Men i det øjeblik man bruger af
det, viser det sig, om slangen er for tynd/lang. Lidt det samme som at måle
Volt på et batteri. Det er i selv næsten flad tilstand, oppe på de
forventede 1,5 Volt, men i det øjeblik det skal trække noget, falder det til
'for lidt' eller nul. Derfor er en batterimåler nødvendig, her måles Volt
under et vist forbrug.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Calle.

Dato : 05-07-05 15:41

Mimi wrote:

> Hvordan vil du få et tryktab her ?

stigningen

--
Calle.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-07-05 21:56

"DrPepper" <davidb(a)FJERNindutek.com> skrev
> Hvis du sætter en slange på med en større diameter, vil du opnå tryktab,

Ja? Men stadig mindre end i en tyndere slange.

> lige så vel som hvis du sætter slangens diameter ned, vil du få en
> trykforøgelse.

Kun henne hvor den starter.

>Vandmængden du putter ind i slangen vil være den samme, som
> den der kommer ud, uanset trykket. (medmindre din slange er utæt)

Du blander nok tryk og udstrømningshastighed.

> Mindre slange = større hastighed ved udmundingen

Ikke hvis den er lang nok, for så kommer der ikke noget.

> Større slange = mindre hastighed ved udmundingen

Rigtigt, men sætter du den samme dyse på i de to eksempler, vil den tykke
slange give mest vand.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen