Gud hjælper gennem mennesker
Fra : jørgen

Dato : 03-07-05 18:19

I forbindelse med det store live8 engagement og erfaringer i mit eget liv
tænker jeg på hvordan Gud hjælper.
Hvilken karakter Hans gerninger og bønnesvar har.

Gud kunne sagtens hjælpe de sultne i Afrika ved at lade det regne med manna
hver dag, eller i det mindste sørge for at de klimatiske forhold er idelle
for en stor høst hvert år. Men det gør Han ikke. Derimod motiverer Han
mennesker til at gøre noget. Både kristne og ikke kristne gør noget. Meget
af den motivation mennesker har tror jeg stammer fra den del af os vi kalder
samvittigheden og samvittigheden er noget Gudgivent i mennesket, en god
kraft i verden. Den barmhjertige samaritaner er måske et godt eksempel
herpå?

Måske skal man se Gud i det mennesker gør, fremfor at spejde efter
overnaturlige manifestationer på Hans kærlighed? Manifestationer som
sjældent kommer. Det gælder både i de store ting som eks. live8, og i de små
ting i den enkeltes hverdag.

mvh jørgen.