Bøgetræsbordplade har slået sig.
Fra : Martin Petersen

Dato : 03-07-05 17:14

Halløj.

Vi købte i november hus. Jeg tænkte at jeg ville friske den bordplade, der
ligger i køkkenet op, så jeg sleb den og gav den ny olie.

Nu her nogle måneder efter har den løftet sig op i en bue. Det er vel
omkring 8 mm vi snakker om. Jeg ved godt en bordplade skal behandles på
begge sider for at undgå dette, men da den har ligget der de sidste 8-10 år,
regnede jeg med at det var ligemeget.

Hvad gør jeg? Skal jeg give undersiden og håbe den trækker sig ned igen,
eller hvad er det i det hele taget der sker?

- Martin

Fra : Madsen

Dato : 03-07-05 19:30

On Sun, 3 Jul 2005 18:13:32 +0200, "Martin Petersen"
<knopfisk@[fjern]nakskovnet.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvad gør jeg? Skal jeg give undersiden og håbe den trækker sig ned igen,
>eller hvad er det i det hele taget der sker?

Hvordan buer den ?

Er den "glad", så er træet mere fugtigt på undersiden
end på oversiden.

Er den "sur", så er træet fugtigst på oversiden.

Grunden er at fugtigt træ fylder mere end tørt træ.

Mvh Mads

--
Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely
in a pretty and well preserved body, but rather, skid in broadside,

Fra : Martin Petersen

Dato : 04-07-05 16:34

Madsen (madsen@gvdnet.dk) skrev i
jgbgc1536qgg9kdi26d4apgvf28v2s50rr@4ax.com:

> Hvordan buer den ?
>
> Er den "glad", så er træet mere fugtigt på undersiden
> end på oversiden.
>
> Er den "sur", så er træet fugtigst på oversiden.

Den er glad

> Grunden er at fugtigt træ fylder mere end tørt træ.

Det er jeg klar over. Er tømrer. :)

Men vil linolie trække pladen ned igen? Jeg har en fornemmelse af at det er
når olien hærder at der sker noget....?

--
Martin Petersen

Fra : Madsen

Dato : 04-07-05 20:22

On Mon, 4 Jul 2005 17:34:01 +0200, "Martin Petersen"
<knopfisk@[fjern]nakskovnet.dk> wrote:

>Men vil linolie trække pladen ned igen? Jeg har en fornemmelse af at det er
>når olien hærder at der sker noget....?

En gang olie på undersiden burde få pladen tilbage i facon,
men det er jo nok hårdt arbejde at tage pladen af og lægge
den på igen, og desuden vil det sikkert tage et par uger før
du kan se noget resultat af besværet. :o\

Mvh Mads