el-vandvarmer i stedet for oliefyr
Fra : Philip Kofoed

Dato : 03-07-05 13:44

Hej

Mit oliefyr leverer det varme brugsvand. Jeg har overvejet at få mig en
el-vandvarmer, som så sørger for varmt vand. I sommermånederne kører
fyret jo kun pga varmt vand = ca 50 liter olie/md.
Tidligere har her også været en gas vandvarmer, den er nu pillet ned,
men rørføringen er her stadig. Det vil altså være ligetil at sætte en
el-vandvarmer på, sådan at jeg via den eksisterende omskifter kan vælge
om varmt vand kommer fra oliefyr eller el-vandvarmer.

Vil det være bedre f.eks at lade vandet gå gennem fyret og videre til
vandvarmeren? På den måde vil vandvarmeren jo ikke være særligt meget
igang når fyret kører, omvendt kan jeg bare slukke fyret om sommeren.
Alle idéer og fif modtages med tak :)

mvh
Philip Kofoed

Fra : Roberto Saldo

Dato : 03-07-05 14:02

Philip Kofoed wrote:
> [...]
> vandvarmeren? På den måde vil vandvarmeren jo ikke være særligt meget
> igang når fyret kører, omvendt kan jeg bare slukke fyret om sommeren.

Mit fyr har en prop i vandtanken hvor der er plads til en såkaldt
elpatron, dvs en varmer.
Det kan bare ikke betale sig med de elpriser der er nu og så meget er
fyringsolien heller ikke steget.

Mvh
Roberto

Fra : Philip Kofoed

Dato : 03-07-05 15:50

Hej Roberto,

> Mit fyr har en prop i vandtanken hvor der er plads til en såkaldt
> elpatron, dvs en varmer.
> Det kan bare ikke betale sig med de elpriser der er nu og så meget er
> fyringsolien heller ikke steget.

Tak for dit hurtige svar.
Det ser ikke ud til at jeg kan få el-patron til mit fyr. Det er et HS-Tarm OT
28 Mk II.

Mine grunde til måske at få el-vandvarner er ikke (kun) økonomi. Dels vil jeg
gerne slippe for fyrets brølen hvis det er muligt, da jeg har arbejdsværelse
i rummet ved siden af. Desuden er miljøhensynet vigtigt for mig. Med overgang
til el-vandvarmer vil jeg mene at jeg giver en lavere miljøbelastning.

mvh
Philip

Fra : Roberto Saldo

Dato : 03-07-05 16:03

Philip Kofoed wrote:
> [...]
> til el-vandvarmer vil jeg mene at jeg giver en lavere miljøbelastning.

Der er jo altid fjernvarme, hvis du har anger over at trække vejret.
Fjernvarme er med garanti dyrest. ;)

Hvis du fifler med dit fyr skal du sikre dig at det kan tåle at stå uden
varme på. Visse typer keddel ruster simpelthen væk hvis der ikke er
varme på.

Mvh
Roberto

Fra : Lars Knudsen

Dato : 04-07-05 08:20

Hej,

On Sun, 03 Jul 2005 13:43:45 +0100, Philip Kofoed <kofoed@tiscali.dk>
wrote:

> [...]
>vandvarmeren? På den måde vil vandvarmeren jo ikke være særligt meget
>igang når fyret kører, omvendt kan jeg bare slukke fyret om sommeren.

Du kunne også overveje en luft-til-vand varmepumpe monteret på
varmtvandsbeholderen, de er noget mere økonomiske i drift end
elvarmer.

** Lars

Fra : tb

Dato : 06-07-05 19:59

> Du kunne også overveje en luft-til-vand varmepumpe monteret på
> varmtvandsbeholderen, de er noget mere økonomiske i drift end
> elvarmer.

Men er vi så ikke op i nærheden at et solanlæg, som - når afskrevet - må
være billigst i drift?

Fra : Lars Knudsen

Dato : 07-07-05 07:22

Hej,

On Wed, 6 Jul 2005 20:58:46 +0200, "tb" <skodskod@yahoo.com> wrote:

>Men er vi så ikke op i nærheden at et solanlæg, som - når afskrevet - må
>være billigst i drift?

Jo det har du muligvis nok ret i, det tænkte jeg ikke lige på Et
solvarmeanlæg kan sagtens levere varmt brugsvand i sommerhalvåret -
det havde vi på et tidspunkt.

Fidusen ved varmepumper er at de også virker når solen ikke skinner -
dvs. vinter - og de er derfor ret så udbredt oppe i det svenske hvor
jeg bor da forbedrer driftsøkonomien ret meget i forhold til elvarme,
som er meget udbredt. Men det er nok ikke så relevant i Danmark.

** Lars

Fra : tb

Dato : 07-07-05 10:29

> [...]
> jeg bor da forbedrer driftsøkonomien ret meget i forhold til elvarme,
> som er meget udbredt. Men det er nok ikke så relevant i Danmark.

Men når de nu er så udbredte derovre i det svenske, er prisen så også mere
spiselig ? Hvad koster sådan en fætter derovre?

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 07-07-05 10:41

"tb" <skodskod@yahoo.com> wrote in

> Men når de nu er så udbredte derovre i det svenske, er prisen så også
> mere spiselig ? Hvad koster sådan en fætter derovre?

Jeg mindes at strømmen i Sverige er rimelig billig kontra olie og lign.
alternative opvarmningskilder. IMO er alm. elvarme radiatorer ikke særlig
rare at have kørende pga. en forholdsvis koncentreret varme, hvorimod en
varmepumpe varmer meget mere jævnt samtidig med at den forbedre
indeklimaet. Så vidt jeg husker er de også ca. dobbelt så effektive som
alm. elvarme.

Thomas

Fra : Lars Knudsen

Dato : 08-07-05 08:37

Hej,

On 07 Jul 2005 09:41:07 GMT, Thomas Rasmussen
<thomas@p7.dk.invalid.too> wrote:

>Jeg mindes at strømmen i Sverige er rimelig billig kontra olie og lign.
>alternative opvarmningskilder.

Jeps, jeg giver 0,83 øre pr. kWh - svenske øre endda. Vi har et hus på
cirka 150 kvm og kommer det første år til at bruge cirka 18.000 kWh
inkl. alt. Det er omkring 12.000 dkk i alt for el, lys og varme. En
del mindre end hvad vi betalte i alt i et tilsvarnede
størrelse/isoleret hus da vi boede i DK - og der fyrede vi endda
flittigt med brændeovnen.

Olieprisen i Sverige er cirka den samme som i Danmark, men vist nok
lidt dyrere (diesel er ihvertifælde dyrere).

>IMO er alm. elvarme radiatorer ikke særlig
>rare at have kørende pga. en forholdsvis koncentreret varme, hvorimod en
>varmepumpe varmer meget mere jævnt samtidig med at den forbedre
>indeklimaet.

Hvis man taler om en luft-til-vand pumpe er der jo ingen forskel på
opvarmingen. Men med luft-til-luft pumper har du helt ret - vi satte
to op her i forået så besparelsen kan jeg ikke helt udtale mig om
endnu - men de giver en meget bedre varme end radiatorer syntes jeg.
Der bliver umiddelbart hurtigere varmt pga luftcirkulationen, lidt
ligesom med en brændovn med konvektion hvor luften også cirkuleres.

Og her i sommerheden er det ganske fikst, at de også kan køle lidt på
kontoret

>Så vidt jeg husker er de også ca. dobbelt så effektive som
>alm. elvarme.

Det afhænger af udetemperaturen. De nyere pumper i god kvalitet
(Pansonic mfl) yder over 3.5 gange i varme ift effekten der bruges ved
+7° udenfor. Det største problem med luftvarmepumperne er, at
effektiviteten falder jo koldere der er udenfor - derfor er det
sædvanligvis et must med supplerende varmekilder i huset.

** Lars

Fra : Lars Knudsen

Dato : 08-07-05 08:29

Hej,

On Thu, 7 Jul 2005 11:29:13 +0200, "tb" <skodskod@yahoo.com> wrote:

>Men når de nu er så udbredte derovre i det svenske, er prisen så også mere
>spiselig ? Hvad koster sådan en fætter derovre?

Ahh - helt billige er de nu ikke. En Nibe Fighter 2005 (som er
luft-til-vand) på 8 kW koster omkring 40.000 sek inkl. moms. Du kan få
en der tager det fra jorden til cirka samme pris, men etableringen er
noget dyrere fordi der skal graves slange ned.

Det er muligt man kan finde den lidt billigere hvis man ser sig for,
prisen ovenfor er fra http://www.vpgr.se/

** Lars