larver i æbletræer
Fra : Philip Kofoed

Dato : 03-07-05 13:32

Hej,

I flere af mine æbletræer er der kommet noget sejt spind. Det er yderst
på grenene (ikke alle), og mere eller mindre fordelt overalt på træerne.
I spindet er der fuldt af små sorte prikker, og der er også larver i
nogen af spindene. Larverne er ca 1½ - 2 cm lange, gule med sorte
prikker ned langs siderne.
Hvad er det for nogen kræ? Hvordan får jeg den væk? Jeg tvivler på at
det kan skylles væk, dertil er spindet nok for sejt. Jeg vil helst bruge
en så gift-fri metode som muligt.
Der har ikke været noget lignende i hvert fald de sidste 3 år, lige så
længe jeg har boet her.
Billede af spindet:
http://home.tiscali.dk/kofoed/spind.jpg

mvh
Philip Kofoed

Fra : Anita

Dato : 03-07-05 15:20

Philip Kofoed wrote:
> Hej,
> Billede af spindet:
> http://home.tiscali.dk/kofoed/spind.jpg

Jeg har det samme i mit æbletræ, så jeg er spændt på om der dukker gode svar
op her :)

Venligst Anita

Fra : Anette

Dato : 03-07-05 22:00

Philip Kofoed wrote:
> Billede af spindet:
> http://home.tiscali.dk/kofoed/spind.jpg

Hold da op - det ser voldsomt ud.
Mon ikke det kunne være spindemider?
Læs om så'en nogle kræ her
http://www.nyttedyr.dk/Nyttedyrdk/skadevolder.php?skade_id=2

Jeg havde spindemider i mine overvintrende Peberplanter sidste vinter. Jeg
vaskede spindet væk med sulfo vand og masser af "skyllen efter". Det skulle
gentages en del gange før det forsvandt, men planterne overlevede da og
står nu kække og fine, med frugt, i drivhuset .
Jeg ved ikke om det kan bruges på udendørs planter/træer?

/ Anette

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-07-05 00:05

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> gentages en del gange før det forsvandt, men planterne overlevede da og
> står nu kække og fine, med frugt, i drivhuset .

Spindemider er mikroskopiske og bekæmpes kun effektivt med rovmider (i
drivhus). Dem udenfor hedder Æbleviklere, og normalt er manuel fjernelse
tilstrækkeligt. Og hvor der er en optimal mejsebestand, bliver de holdt
forsvarligt nede af disse små bevingede pincetter.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 03-07-05 23:04

On Sun, 03 Jul 2005 13:31:58 +0100, Philip Kofoed wrote:

> [...]
> I spindet er der fuldt af små sorte prikker, og der er også larver i
> nogen af spindene. Larverne er ca 1½ - 2 cm lange, gule med sorte

Det lyder som det samme mine æbletræer er udsat for, dog ikke i så
stort antal. Jeg vi da også gerne vide hvad det er for kryb, men mon ikke
det er æbleviklere?

> Hvad er det for nogen kræ? Hvordan får jeg den væk? Jeg tvivler på at
> det kan skylles væk, dertil er spindet nok for sejt. Jeg vil helst bruge
> en så gift-fri metode som muligt.

Jeg klipper de grene af spindet sidder i og smider dem på komposten.
--
MVH
osv...

Fra : edob

Dato : 04-07-05 08:49

Det I har fået er larver af æblespindemøl, også kaldet Snareorm. De små
sorte prikker er eskrementer fra larverne. Larverne spinder blade ind og
æder dem derefter, medens de selv sidder godt beskyttet. Larverne er meget
grådige og kan afløve store grenpartier.

Fuglene tager dem ikke fordi det er vanskeligt for dem at komme ind i
spindet og deres næb bliver tilklistret.

Angrebene kan ofte klares ved så tidlig som mulig af afklippe grenspidserne
med spindet og brænde det (ikke noget med at lægge det på kompostbunken).
Det er ikke til at sprøjte sig ud af angrebene for private. Så I må straks
ud med beskæresaksen!

Venlig hilsen, Frank

Fra : Philip Kofoed

Dato : 04-07-05 20:41

Hej Frank,

edob wrote:

> Det I har fået er larver af æblespindemøl, også kaldet Snareorm.
>
> Angrebene kan ofte klares ved så tidlig som mulig af afklippe grenspidserne
> med spindet og brænde det (ikke noget med at lægge det på kompostbunken).

Tak til dig og andre f. svar.
Jeg har allerede været i gang med saksen, men fortsætter i morgen med det der
sidder for højt til at jeg har kunnet nå det fra jorden.

mvh
Philip

Fra : Hans B.

Dato : 05-07-05 12:18

Hej

Jeg har altså engang reddet et hårdt angrebet træ for disse små satanner ved
samme middel som lus i roserne: Sæbevand med sprit i en sprøjefortsøver. Det
dør de af... meget hurtigt endda. Jeg samlede dem nu sammen fordi jeg ikke
tror at fuglene har godt af "snapsen" hvis de spiser larverne.

mvh

hans