Ukrudt hvad hedder planten
Fra : Bjarne K.

Dato : 02-07-05 20:40

Jeg har smidt 2 billeder af en og samme type ukrudtsplante. Er der nogen der
kender navnet på den. Har en hel mark fuld, og skal have fundet ud af om den
bare skal "hives op og smides ud" eller den måske kan guffes af f.eks. får.

Billederne ligger under titlen: Ukrudt til dk.fritid.hus-og-have

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 02-07-05 20:41

"Bjarne K." <ej@neit.nej> skrev i en meddelelse
> [...]
> f.eks. får.
>
> Billederne ligger under titlen: Ukrudt til dk.fritid.hus-og-have

Og der er selvfølgelig i dk.binaer billederne ligger...

tsk tsk tsk.

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 02-07-05 20:57

> [...]
> f.eks. får.
>
> Billederne ligger under titlen: Ukrudt til dk.fritid.hus-og-have

Hvidmelet gåsefod. Der er næppe nogen husdyr der gider spise dem.
Hilsen Matthias

Fra : Bjarne K.

Dato : 02-07-05 22:10

> "Bjarne K." <ej@neit.nej> skrev i en meddelelse

> Hvidmelet gåsefod. Der er næppe nogen husdyr der gider spise dem.
> Hilsen Matthias

Kort og præcist, tak for det.

Desværre står de på en mark hvor jeg (første års fritidslandbrugs amatør)
havde forsøgt mig med noget håndsået havre, hvor havren nogle steder står
fint, og hvor "Hvidmelet gåsefod" andre steder står side om side med kornet,
og som på billedet andre steder har taget totalt overhånd samme med kamille.
P.g.a havren vil jeg helst ikke til at pløje hele stykket, så jeg må vel
igang med at rive det op.

P.s. Nogen der ved om man kan lave kamille te selv (eller hører det under
d.k.mad+drikke)

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-07-05 23:24

Bjarne K. wrote:

> P.s. Nogen der ved om man kan lave kamille te selv

Du skal bare høste de afblomstrede blomster. Men hvis det er Duftløs
Kamille, er det ikke ulejligheden værd - så inden du går i gang med at
høste, stikker du lige snuden ned til blomsterne og snuser.

Når du har høsten i hus, skal det tørres, så det ikke mugner.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Bjarne K.

Dato : 02-07-05 23:28

> [...]
> høste, stikker du lige snuden ned til blomsterne og snuser.
>
> Når du har høsten i hus, skal det tørres, så det ikke mugner.

De dufter, men ikke ret meget. Kan være det kommer senere, når de er
blomstret af. Lige nu består blomsterne af en lille rund gul dingenot.
Hvordan ser de ud, når de er blomstret af ?

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-07-05 23:41

Bjarne K. wrote:

> De dufter, men ikke ret meget. Kan være det kommer senere, når de er
> blomstret af.

Så er det sikkert den duftløse sort - hvis du da ikke bare er forkølet.

> Lige nu består blomsterne af en lille rund gul dingenot.
> Hvordan ser de ud, når de er blomstret af ?

Som du beskriver. Blomsten har til at begynde med en krans af hvide
kronblade langs randen af det gule. De falder af, når blomstringen er
færdig.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Per A. Hansen

Dato : 04-07-05 15:40

> [...]
> jeg må vel igang med at rive det op.

> P.s. Nogen der ved om man kan lave kamille te selv (eller hører det under

Man laver kamillete af "Skivekamille" - andre er ikke egnede.
Slå den evt. op på Googles billedarkiv.
Det er er tørrede kurve, der anvendes.
Du kan sagtens fodre dine dyr med en afgrøde af havre med iblanding af
hvidmelet
gåsefode, det er da en både sund og næringsrig ukrudtsplante.
Hvis du tænker på at lave hø af afgrøden.

Per A. Hansen

Fra : Bjarne K

Dato : 05-07-05 12:58

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> hvidmelet
> gåsefode, det er da en både sund og næringsrig ukrudtsplante.
> Hvis du tænker på at lave hø af afgrøden.

Ang: Kamille, så glemmer jeg lige det med te'en.

Ang: Hvidmelet gåsefod. Så set det ud til at det kommer til at være hø
af Hvidmelet iblandet havre, idet der efterhånden er mest gåsefod. Har
tænkt på at høste de områder med ren havre til hø først og så de andre
områder bagefter, og så se om det er nogen der vil spise det.

Hvad med kamillen kan den også spises af får ?

Jeg skal vist lige have mig sat bedre ind i sagerne, inden jeg næste år
forsøger mig med øko havre igen.

p.s. Sig lige til hvis du ved noget om Lucerne også, for så kommer der
flere spørgsmål..

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Bjarne K

Dato : 05-07-05 13:01

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> wrote in message
> Man laver kamillete af "Skivekamille" - andre er ikke egnede.
> [...]

Hov. Nu fik jeg lige set på google, og med mindre de forskellige
kamillearter ligner hinanden på en prik, så er det faktisk skivekamille
jeg har. Måske jeg alligevel skulle prøve med noget kamillete. Der burde
kunne blive de første hundrede kilo.

Med venlig hilsen

Bjarne K.