Naboens træer, igen, igen.
Fra : edob

Dato : 02-07-05 20:17

Hej NG

Jeg ved emnet har været oppe og vende flere gange, men her er mit spørgsmål
som ikke matcher tidligere indlæg:

Vores grund er 60 meter lang og med en ligusterhæk til naboen. Naboen
flyttede ind for 5 - 6 år siden og har INTET foretaget sig i sin have. Jeg
mener INTET - heller ikke slået græs en eneste gang i alle årerne, ej heller
klippet hækken nogensinde! Alt er et vildnis på hans side. Vi kæmper på
vores side af hækken for at holde den fri for ukrudt som uafbrudt vokser
igennem hækken.

Hans træer og store høje buske, som vokser langs godt og vel halvdelen
(måske 2/3) af skellet, står helt tæt op til hækken eller højest 1-2 meter
inde på hans grund og danner nu en massiv "mur" ind mod os. Flere af
træerne rækker nu ind over skellet til os med 2 - 3 meter. Naboen bor vest
for os, og tager således meget af eftermiddags- aftenssolen fra os.

Jeg er klar over at enkeltstående træer tillades i skellet - men hvad med en
"mur" af forskelligartet vild bevoksning - det meste oppe i ca. 8 meters
højde ? (der er grantræer, birketræer, tuja/taks, vildkirsebær, hyld m.m.).

Naboen "gider ikke" havearbejde, så det er ikke til at komme igennem med
vort ønske om at få "muren" skåret ned.

Hvor står vi - er der noget at gøre ved det, evt. via myndighederne??

Venlig hilsen, Frank.

Fra : Holst

Dato : 02-07-05 20:23

edob wrote:

> [...]
> vort ønske om at få "muren" skåret ned.
>
> Hvor står vi - er der noget at gøre ved det, evt. via myndighederne??

Hvis de ligesom udgør et "hegn" og står mindre end, vist nok, 1.75 meter
fra skel, så er de omfattet af Hegnsloven, så tag et kig på den. Du
finder den på http://www.retsinfo.dk

Fra : Holst

Dato : 02-07-05 20:28

edob wrote:

> Jeg ved emnet har været oppe og vende flere gange, men her er mit spørgsmål
> som ikke matcher tidligere indlæg:

Prøv også at kig i dk.videnskab.jura - her var et scenario lignende dit
oppe for nylig. Du finder sikkert tråden på http://groups.google.com

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-07-05 22:12

"edob" <frankhanTAKE-THIS-AWAY@mail.dk> skrev> Naboen "gider ikke"
havearbejde, så det er ikke til at komme igennem med
> vort ønske om at få "muren" skåret ned.

Han skal både klippe hækken, holde den og haven nogenlunde ukrudtsfri, samt
beskære og fjerne hvad der måtte genere skelhækken i at trives.
Så han må igang med det han ikke gider....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : edob

Dato : 03-07-05 08:26

Tak til Holst - jeg har læst hvad du henviser til. Også tak til Preben, det
kan vi sagtens blive enige om, men spørgsmålet er hvad det er muligt at
komme igennem med.

Venlig hilsen, Frank.

Fra : Holst

Dato : 03-07-05 08:38

edob wrote:

> Tak til Holst - jeg har læst hvad du henviser til. Også tak til Preben, det
> kan vi sagtens blive enige om, men spørgsmålet er hvad det er muligt at
> komme igennem med.

Så må du have fat i en hegnsynsmand, eller hvad det nu er det hedder, og
så kan det blive ham pålagt.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-07-05 10:53

"Holst" <newsjul05@shelter.dk> skrev

> Så må du have fat i en hegnsynsmand, eller hvad det nu er det hedder, og
> så kan det blive ham pålagt.

Det 'gode' naboskab ryger sig nok en tur. Men det ligger nogenlunde fast, at
naboen kommer til at betale for hegnssynet, samt får pålagt nogle opgaver,
alt efter hvor meget hold der er i påstandene. Som minimum skal hækken se
temmelig beskadiget ud, eller reglerne for hegnshøjde skal være overskredet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen