Forskel på 2-Taktsolie?
Fra : Kenny.

Dato : 01-07-05 22:26

Hej NG.

Er der forskel på 2-Taktsolie til Scootere?

Grunden til jeg spørger er, at ved en Cykelsmed koster
en liter gerne små 100 kroner, men i Jem & Fix har de
stort set altid 3 liter for 100 kroner, altså 3 gange så meget
bare fordi der ikke lige står et eller andet smart på. Men
er det virkelig kun navnet til forskel på 2-Taktsolie?

Mvh. Kenny.

Fra : Contraventum Minquit

Dato : 01-07-05 22:54

gu' er der da forskel, men læs på dunken hvad, olien er godkendt til. En
hel
eller delsyntetisk olie er altid bedre ned en mineralsk, men det er heller
nødvendigt at købe den dyreste - hvis du da ikke kører 100% ulovligt med
max
omdrejninger.

CM

Fra : Hans Joergensen

Dato : 04-07-05 10:39

Contraventum Minquit wrote:
> gu' er der da forskel, men læs på dunken hvad, olien er godkendt til. En
> hel
> eller delsyntetisk olie er altid bedre ned en mineralsk, men det er heller

Sludder og vrøvl.. en helsyntetisk kan sagtens være dårligere i
nogle motorer end en halvsyntetisk eller en mineralsk, hvis den
fuldsyntetiske fx. har en for høj forbrændingstemperatur bliver din
maskine så snasket ind i uforbrændt olie at det ikke er til at holde
ud.

Selv kører jeg typisk på 30kr/literen olie på min gamle RD350, og
det er der ingen problemer i.

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : GK

Dato : 01-07-05 23:57

> [...]
> bare fordi der ikke lige står et eller andet smart på. Men
> er det virkelig kun navnet til forskel på 2-Taktsolie?

ja der er forskæld ,,brug en fuldsyntetisk olie så går du ikke helt galt i
byen

mvh gk

Fra : Thomas B

Dato : 02-07-05 07:23

> [...]
> en liter gerne små 100 kroner, men i Jem & Fix har de
> stort set altid 3 liter for 100 kroner, altså 3 gange så meget

Jo der er forskel . Jo billiger olien er jo mere rå olie er der i olien. Og
det vil få topstykket og udstødningen til at kokse hurtiger til samt at
scooteren vil ose noget mere.
Smøre evnen er også dårliger på den billige olie end på den dyre.

Jeg har altid købt fuld syntetisk olie. Vil godt give de flere penge og få
en bedre olie kvalitet. Scootren køre over 1000 km på en litter olie.

Mvh. Thomas

Fra : Kenny.

Dato : 02-07-05 11:42

I har nok ret. Der er nok en grund til prisforskellen
og når man kan køre 1000 km. på en liter er det
jo et dumt sted at spare. Jeg køber ved Cykelsmeden
eller måske T. Hansen, deres er vel også god nok?

Hilsen Kenny.

Fra : Hekto

Dato : 02-07-05 13:50

In article <42c66f98$0$202$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
myjunk@ofir.dk says...

> I har nok ret. Der er nok en grund til prisforskellen
> og når man kan køre 1000 km. på en liter er det
> jo et dumt sted at spare. Jeg køber ved Cykelsmeden
> eller måske T. Hansen, deres er vel også god nok?

Naaaah ... dyrt er langt fra = godt!!!!

Man skal finde den olie der passer til forbrændingstemperaturen. Den
skal forbrænde helt og kun efterlade en smule brunt 'tørt' pulver. Er
der ligefrem fedtet olie på udstødningen er temperaturen for høj og man
må prøve en anden olie.

De fleste moderne olier smører helt i topklasse. Prøv selv at
sammenligne diverse specifikationer på dunkene og det som manualen
foreskriver.

Halvsyntetisk olie fra OK har jeg gode resultater med, også når
litterefekten er i top.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Myt

Dato : 02-07-05 14:23

> [...]
> www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
> Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
> Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Jeg kører på den røde Motul, det passer kanon til min Rally. Den koster
110.- pr. L og jeg kan køre ca. 2 - 3000 km på en liter, så der skal nok
ikke pilles ved noget

Myt

Fra : Hekto

Dato : 02-07-05 15:52

In article <42c6951e$0$759$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, myt43
@yahoo.dk says...
> køre ca. 2 - 3000 km på en liter

hm ... det er jeg ikke sikker på!

Hvor langt går den på litteren?
Så kan du nogenlunde regne blandingsprocenten ud.
Umiddelbart synes jeg det er temmelig lidt olie du bruger!
20km/l 2000km/20L=100 100/1L olie =1%

Fra : Allan Riise

Dato : 02-07-05 16:17

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvor langt går den på litteren?
> Så kan du nogenlunde regne blandingsprocenten ud.
> Umiddelbart synes jeg det er temmelig lidt olie du bruger!

Ja, uha da.

Men klart er, jo flere RPM's og jo mere arbejde en motor skal yde (
Moment ), jo bedre olie, og jo højere % tal.

Selv kører jeg med fuldsyntetisk Galp MotoAction S ( +125 kr. ) 3% blanding,
hvilket betyder at jeg hælder 0.5 dl. olie i min 5l. reservedunk som så
fyldes med 95 oktan blyfri.

Nu hat jeg jo så også +18hk på baghjulet af min Senda R, hvilket med den
rette gearing giver +120km/t på toppen.

--
Allan Riise

Fra : RpR

Dato : 03-07-05 11:02

> Nu hat jeg jo så også +18hk på baghjulet af min Senda R, hvilket med den
> rette gearing giver +120km/t på toppen.

Så duk da op til Scooter Træf 2005 på Als, jeg savner lidt modstand i
gearmaskine klassen, har jo vundet den de sidste 5år nu

Jeg kører selv på Shell Advance Ultra 2T, 3% blanding via oliepumpen.

--

- RpR
~=[ www.MopedGallery.dk ]=~

Fra : Allan Riise

Dato : 03-07-05 11:36

"RpR" <rpr@mopedgallery.dk> skrev i en meddelelse

> Så duk da op til Scooter Træf 2005 på Als, jeg savner lidt modstand i
> gearmaskine klassen, har jo vundet den de sidste 5år nu
>
> Jeg kører selv på Shell Advance Ultra 2T, 3% blanding via oliepumpen.

Hvornår er det, Brian?

Nu må vi se om jeg får tid, det er jo langt væk fra Næstved, og med en kone
og 3 børn, såee..

--
Allan Riise

Fra : RpR

Dato : 05-07-05 10:20

> Hvornår er det, Brian?
>
> Nu må vi se om jeg får tid, det er jo langt væk fra Næstved, og med en
kone
> og 3 børn, såee..

D. 28 august

www.scootertraef.dk

--

- RpR
~=[ www.MopedGallery.dk ]=~

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-05 09:28

"RpR" <rpr@mopedgallery.dk> wrote in news:42c7b774$0$181
> [...]

> gearmaskine klassen, har jo vundet den de sidste 5år nu
>
> Jeg kører selv på Shell Advance Ultra 2T, 3% blanding via oliepumpen.

hey kommer du inde på www.apriliaforum.com (engelsk)?? ellers skulle du
kigge forbi, det er et ok forum. Kender du andre rs50 forummer ??

Fra : GK

Dato : 29-07-05 22:51

"Myt" <myt43@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kører på den røde Motul, det passer kanon til min Rally. Den koster
> 110.- pr. L og jeg kan køre ca. 2 - 3000 km på en liter, så der skal nok
> ikke pilles ved noget
>
> Myt

jeg bruger også motul .. den er super duper ..til min gilera runner h2o