Ægteskaber mellem to af samme køn i Spanie~
Fra : Per Rønne

Dato : 01-07-05 06:31

Ifølge dagens Kristeligt Dagblad på:

http://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/artikel:aid=257156

har Spanien som det fjerede land i verden {de andre er Holland, Belgien
og Canada} givet to personer af samme køn ret til at indgå ægteskab. Og
der er vel at mærke tale om ægteskab, ikke om registreret partnerskab,
og ægteskabets retsvirkninger gælder i sin helhed, inklusive retten til
adoption. Vel også kirkelig vielse, hvis det overhovedet er muligt i
Spanien {en del lande har efter 1789 kun mulighed for borgerlig vielse
med efterfølgende kirkelig velsignelse}.

Skal vi også have afskaffet lov om registreret partnerskab, med den
begrundelse af ægteskabsloven ikke nævner ægtefællernes køn, og at den
derfor må være nok? Samtidig vil adoption og kirkelig vielse automatisk
følge med.

FUT dk.politk {kan overrules}.
--
Per Erik Rønne

Fra : TBC

Dato : 01-07-05 12:33

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> begrundelse af ægteskabsloven ikke nævner ægtefællernes køn, og at den
> derfor må være nok? Samtidig vil adoption og kirkelig vielse automatisk

Den "kirkelige velsignelse" bør vel afhænge af kirken/menigheden, lige som
Guds velsignelse vel må afhænge af Gud.

TBC

Fra : Per Rønne

Dato : 01-07-05 13:08

TBC <-sutmin@2night.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Den "kirkelige velsignelse" bør vel afhænge af kirken/menigheden, lige som
> Guds velsignelse vel må afhænge af Gud.

Som situationen er i dag, må intet trossamfund vie to personer af samme
køn, men de må sagtens velsigne dem - et flertal af bisperne har endda
anbefalet et særligt ritual for det.
--
Per Erik Rønne

Fra : AF Bærbar

Dato : 01-07-05 14:22

"Per Rønne" skrev i news:1gz0xpp.1jk02jb14jqvcrN%spam@husumtoften.invalid

[ ... ]
> Som situationen er i dag, må intet trossamfund vie to personer af samme
> køn, men de må sagtens velsigne dem - et flertal af bisperne har endda
> anbefalet et særligt ritual for det.

Ja, det viser hvor kristendomsløse flertallet af bisper efterhånden må være!

http://bibeltro.dk/ - *Om Bibelen og bibeloversættelser*
http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - *også med DebatForum*

Fra : TBC

Dato : 01-07-05 23:44

"AF Bærbar" <dewnull@ravsted.invalid> skrev i en meddelelse
> "Per Rønne" skrev i news:1gz0xpp.1jk02jb14jqvcrN%spam@husumtoften.invalid
>
> [ ... ]
>
> Ja, det viser hvor kristendomsløse flertallet af bisper efterhånden må
> være!

Politik, samt samfunds og kulturstrømninger generelt, lader tilsyneladende
til at være en ganske definerende faktor for meget kirkepolitik, langt mere
end hvad burde være, og ellers siges at være trosgrundlaget.

Men jeg kan ikke lade være med at tænke på at Jesus jo netop sagde at hans
rige ikke var en del af denne verden, og hans diciple ville blive genstand
for alle nationernes had. Han bad bl.a: "Jeg har givet dem dit ord, men
verden har hadet dem, fordi de ikke er en del af verden, ligesom jeg ikke er
en del af verden". Så der er langt fra nogen garanti for at en kristen
indstilling og overbevisning vil være noget populært, af Jesus ord at forstå
snarere tværtimod. Og det hverken er, eller vil i tiden fremover næppe
heller blive populært eller videre accepteret, at påpege hvad bibelen og
Jesus' disciple og apostle har at sige om homoseksualitet.

Spørg dig selv om Jesus lod forstå at der på et senere tidspunkt ville
indtræffe en forandring i forholdet mellem hans disciple og verden, og at
hans rige ville komme ved at verden blev omvendt til kristendommen, eller om
hans komme ikke snarere ville markere en ende for den verden der hader og er
imod hvad han og hans disciple står for.

TBC

Fra : Brahmamurti

Dato : 03-07-05 08:50

TBC wrote:
> [...]
> hans komme ikke snarere ville markere en ende for den verden der hader og er
> imod hvad han og hans disciple står for.

Gud har allerede ladet os forstå, hvad der vil ske. Det kan man læse i
den sidste bog i biblen, Johannes' Åbenbaring.

Nu er det jo sådan, at Johannes' Åbenbaring er skrevet i et
symbolsk/billedlig sprog, som er åben for en masse fortolkning, hvilken
er den rigtige?

Joh Åb 10v7 I de dage, da den syvende engel skal blæse og lade basunen
lyde, er Guds hemmelighed fuldbyrdet, som han har forkyndt det for sine
tjenere, profeterne.«

Den syvende engel er her og alle kan se ham: www.maitreya.org

Venlig hilsen
Brahmamurti

Fra : AF Bærbar

Dato : 03-07-05 18:56

Brahmamurti skrev i news:42c7987b$0$712$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

[ ... ]
> Den syvende engel er her og alle kan se ham: www.maitreya.org

Det var dog noget af det værste vrøvl jeg meget længe har hørt.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 01-07-05 21:42

Per Rønne wrote:
> Ifølge dagens Kristeligt Dagblad på:
>
> http://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/artikel:aid=257156
>
> har Spanien som det fjerede land i verden

[klip]

Flamingo?

Undskyld.

Fra : #2066

Dato : 03-07-05 01:57

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message
> [...]
> Spanien {en del lande har efter 1789 kun mulighed for borgerlig vielse
> med efterfølgende kirkelig velsignelse}.

Jamen, til lykke med det, Spanien! Ioevrigt var det naeste paa maalstregen
at det blev Canada foer Spanien. Canada's foederale lovforslag C-38, der
anerkender og ligestiller samme-koen-aegteskaber med mand/kvinde-aegteskaber
blev vedtaget den 29. juni. Paa den anden side havde flere provinsers
hoejesteretter allerede kendt diskriminationen af samme-koen-par
grundlovsstridig og dermed gjort aegteskaber imellem par af samme koen
lovlige i praksis.

C-38 var blot en anerkendelse af hoejesteretternes kendelse, en justering af
diverse lovteksters ordlyd i overensstemmelse hermed, samt en garanti for at
intet trossamfund kan blive tvunget til at vie par af samme koen, men at
ethvert trossamfund, der ikke har problemer dermed, frit kan goere det.
Embedsmaend kan SVJV ikke undslaa sig fra at forrette en vielse mellem to af
det samme koen.

Pudsigt nok var der et interview dagen efter vedtagelsen med en praest fra
en-eller-anden gruppe "til forsvar for det traditionelle aegteskab". Han var
allerede i fuld gang med at sammentoemre en uhellig alliance af kristne og
muslimske fundamentalister, ortodokse joeder og andet religioest godtfolk
der har noget imod homoseksuelle. Det morsomste er at de planlagde at laegge
pres paa Canada's "Conservative Party of Canada" for at faa C-38 annulleret
igen. Det morsomme ligger i at dette parti allerede er plaget af et image af
at vaere i lommen paa religoese rednecks (partiets forrige leder maatte
traekke sig efter det blev aabenbaret at han troede at dinosaurer og
mennesker engang var samtidige). At blive associeret med en alliance som
ovenstaaende ville vaere doedsstoedet for partiet og sikre den nuvaerende
"Liberal Party of Canada" mindretalsregering (der fremsatte C-38) en lang og
ubesvaeret regeringstid.

Fra : TBC

Dato : 03-07-05 12:09

"#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> men at ethvert trossamfund, der ikke har problemer dermed, frit kan goere
> det. Embedsmaend kan SVJV ikke undslaa sig fra at forrette en vielse

Seriøst. Canada lader mentalt til at være lysår forud for sin sydlige nabo,
og til at tage den personlige frihed og rettighed alvorligt på alle plan i
dette spørgsmål.

> [...]
> kristne og muslimske fundamentalister, ortodokse joeder og andet
> religioest godtfolk der har noget imod homoseksuelle.

Personligt har jeg nu nemmere ved at tage de religiøse alvorligt som rent
faktisk står ved deres givne trosgrundlag, end dem der uærligt påstår at de
har deres grundlag i en tekst (f.eks. bibelen), men i stedet lader almene
samfunds og kulturstrømninger og øjeblikkets politik generelt, være den
definerende faktor for deres kirkepolitik.

Politik for sig, og religion for sig.

> [...]
> Party of Canada" for at faa C-38 annulleret igen. Det morsomme ligger i at
> dette parti allerede er plaget af et image af at vaere i lommen paa

Lyder som om partiets opposition har alt mulig grund til at juble.

> (partiets forrige leder maatte traekke sig efter det blev aabenbaret at
> han troede at dinosaurer og mennesker engang var samtidige).

LOL, måske han havde set for mange film?

Men hvorfor måtte han trække sig pga en sådan ellers politisk ubetydelighed?

"Kulturkampen" (jævnfør USA) er den også så fremherskende i Canada, at han
på det grundlag fordømmes og sættes i bås med den side i kulturkampen man
bare foragter?

Herhjemme har vi en kulturminister der stik mod enhver emperisk erfaring
tror at en TV-station der privatiseres ikke vil blive mere strømlinet, men
vil få mere public service indhold, og en tidligere Familieminister
(Henriette Kjær), som gav udtryk for at hun tror at en relalistisk løsningen
kunne være at forældre der er blandingsmisbrugere bare må tage sig sammen,
når komunes indsats over for børnene bortspares.

Så man kan være ignorent og man kan være ignorent, men i det ene tilfælde
kan det have relevans ifht. til ens position og rolle, i et andet kan det
syntes ubetydeligt i forhold til post og funktion.

TBC

Fra : #2066

Dato : 03-07-05 19:08

"TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote in message
> [...]
>
> Seriøst. Canada lader mentalt til at være lysår forud for sin sydlige
> nabo, og til at tage den personlige frihed og rettighed alvorligt på alle

Det synes "vi" selv, i det mindste...

Det var ogsaa symptomatisk at flere af de mere slagkraftige organisationer
der lobby'ede imod C-38 i Canada var aflaeggere af velfinancierede
amerikanske hoejre/religoese foreninger.

> [...]
> almene samfunds og kulturstrømninger og øjeblikkets politik generelt, være
> den definerende faktor for deres kirkepolitik.

Enig og enig.

> Lyder som om partiets opposition har alt mulig grund til at juble.

I hoej grad. Canada havde indtil for nyligt to partier af betydning paa
hoejrefloejen. Det vest-canadiske parti "The Reform Party of Canada" yderst
til hoejre og det lidt mere moderate "The Progressive Conservative Party of
Canada". Efter premierminister Brian Mulroney fra PCPC trak sig tilbage
efter paa det naermeste at have holdt brandudsalg af canadiske ressourcer
ved at indsylte Canada i den nordamerikanske frihandelsaftale NAFTA (som
amerikanerne i parentes bemaerket kun overholder naar det passer dem) og
PCPC sygnede helt hen, sluttede de to hoejrefloejspartier sig sammen under
navnet "Conservative Party of Canada" med de yderliggaende hoejrefloejsere
ved roret og de moderate konservative enten forsvundet eller sivet over til
midterpartiet "The Liberal Party of Canada". Dette Frankenstein's monster af
et parti, stykket sammen af ligdele fra de to hoejrefloejspartier, har
hidtil vist en total mangel paa gennemslagskraft - selv efter at have faaet
foraeret en skandaleplaget Liberal Party mindretalsregering som modstander
ved sidste valg.

> [...]
> på det grundlag fordømmes og sættes i bås med den side i kulturkampen man

Selvom jeg oplever at religion spiller en langt stoerre rolle for canadiere
(der er omtrent lige saa mange kirker/synagoger/moskeer/templer i byerne her
som der er bankfilialer i de danske byer) end danskere, er det i _hoej_ grad
noget der hoerer privatssfaeren til. En canadisk politiker, der ikke alene
bruger religioest sprogbrug i sin dagligdag ligesom amerikanske politikere,
men ogsaa indroemmer at vaere ungjordskreationist, har svaert ved at blive
taget alvorligt. Det er nok noget at goere med at han for canadiere netop
loed som en karikatur af en amerikansk politiker. At han og hans
efterfoelger af de fleste ligeledes opfattes som gaaende ind for en social
"amerikanisering" af det canadiske samfund, goer deres parti endnu mere
saarbart overfor tilnaermelser fra religioese lobbygrupper.

Modsaetningsvist har der vaeret en slags tradition for at canadiske
premierministre i nyere tid kommer fra Quebec, og i de fleste/alle tilfaelde
er/har vaeret katolikker. Ingen af den har gjort noget udvortes vaesen af
deres religion og mange af den har vaeret drivkraften i anliggender, der har
vaeret Moderkirken meget imod, som fx C-38.