Andet multimedie
Hjælp med kalibrering.
Fra : Søren Wind

Dato : 30-06-05 22:08

I må vide det...

Har lige fotograferet en solnedgang, og i nikonview og photoshop ser
billedet ud som det skal, men da jeg uploader det på fotokritik.... helt
tamt i farverne..

Se det her : http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=159548

Skærmen er en viewsonic VP201b som er kalibreret med for ca. 1 uge siden,
med sådan en dims man monterer på monitoren, og der derefter gemmer en ICC
profil.

--
mvh.
Søren Wind - aka Wind Diesel - Riding Peugeot 307 Airvan - 2005 SW Edition -

Fra : KNL DtP

Dato : 30-06-05 23:04

"Søren Wind" <s.wind@opz.dk> skrev i en meddelelse

> Skærmen er en viewsonic VP201b som er kalibreret med for ca. 1 uge siden,
> med sådan en dims man monterer på monitoren, og der derefter gemmer en ICC
> profil.

Når du på samme skærm oplever samme (?) billede se så forskellige ud, så er det
altså ikke skærmen, der viser forkert.

Muligheden er derfor enten at der er tale om to fysisk forskellige billeder.
Hvilket farverum er NikonView sat op til at arbejde i? Har du ændret på billedet
siden den forlod dette program? Har du konverteret den til sRGB-farverummet for
at den kan vises korrekt i en webbrowser?

For mig lyder det til, at du har sat NikonView op til at arbejde i det store
farverum Adobe RGB 1998. Dette er klogt - især når du henter billederne fra et
godt dSLR-kamera og skyder i RAW-format (*.NEF i det tilfælde). Problemet
opstår, hvis du blot gemmer billedet som JPEG uden nogen form for konvertering
til det farverum, som man benytter i ikke-farvestyrede programmer, (så som en
webbrowser), nemlig sRGB.

Hvis NikonView ikke kan gøre dette (bruger selv Canon, så jeg kender ikke det
pågældende program), så hiv den "fremkaldte" TIF fil ind i Photoshop. Vælg her
under Image > Mode > Convert to Profile. Her står der øverst hvilket farverum
dit aktuelle billede nu befinder sig i. Mit gæt er Adobe RGB 1998. I rullemenuen
vælger du nu "sRGB IEC61966-2.1" og vælger OK. Når du så vælger Save for web vil
du opleve, at farverne stadig har samme styrke og dybde som i Photoshop og
NikonView.

Lidt læsning om farverum og -styring:
<http://foto-basen.dk/?page=49&mode=showarticle&id=28>

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Søren Wind

Dato : 01-07-05 05:43

> Lidt læsning om farverum og -styring:
> <http://foto-basen.dk/?page=49&mode=showarticle&id=28>

Det var DER hunden ar begravet.... den var sat til profoto profilen af
ukendte årsager...

1000+ tak