Rødtjørn med pletter. Hvad er det?
Fra : jenny og søren

Dato : 30-06-05 21:28

Hej

Har for cirka 1 måned siden plantet en rødtjørn i haven. Indtil i dag har
den klaret sig fint, men så opdagede jeg noget "usædvanligt".

Flere af bladene har fået næsten blodrøde pletter og nogle af bladene er
fuldstændig "visnet", brune og tørre, men kun ude i bladenderne.

Er der nogle der kan hjælpe?

Der kravler en del myrer i træet. Kan det være dem, der er årsag til
problemet?

Umiddelbart tror jeg ikke at det skyldes for lidt eller for meget vand, da
størstedelen af træet ser fint og "struttende" ud.

Træet er cirka 1,5 meter højt.

Med venlige hilsner fra

Jenny

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 30-06-05 22:34

"jenny og søren" <jennyogsoren@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Der kravler en del myrer i træet. Kan det være dem, der er årsag til
> problemet?

Det er med sikkerhed ikke myrerne, der er årsagen.
Der kan være flere ting da der er myrer, måske bladluseangreb. Men disse
angreb går mest ud over de unge skud, og man kan se bladlusene.
Hvis tjørnen ellers ser sund ud, så lad tiden klare det. Tjørn er en meget
livskraftig vækst.

De blodrøde pletter kunne tyde på svampeangreb. Hvis tjørnen ellers osv osv.

PEJ
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-07-05 09:23

On Thu, 30 Jun 2005 23:33:35 +0200, "Poul Erik Jørgensen"
<vox@NNNmail.dk> wrote:

> [...]
>livskraftig vækst.
>
>De blodrøde pletter kunne tyde på svampeangreb. Hvis tjørnen ellers osv osv.

Enig - og pletterne er med stor sandsynlighed tjørnerust. Rødtjørn
'ruster' ofte .....

Tjørnerust overvintrer på enebær, så hvis der er enebærplanter i
nærheden af tjørnen, så har rust-svampen ideelle betingelser, desværre.

Fra : jenny og søren

Dato : 01-07-05 19:00

Mange tak for de gode svar.

Der står en enebær lige ved siden af!

Den er nu flyttet om i en anden del af haven. Den står på den anden side af
huset. Er det OK eller skal jeg skille mig helt af med den (altså enebæren)

Er der andet jeg kan gøre for tjørnen nu. Sprøjte det med et eller andet
eller?

Endnu engang mange tak for hjælpen.

MVH

Jenny

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-07-05 20:11

On Fri, 1 Jul 2005 20:00:09 +0200, "jenny og søren"
<jennyogsoren@mail.dk> wrote:

> [...]
>huset. Er det OK eller skal jeg skille mig helt af med den (altså enebæren)

Indtil videre er det fint bare at flytte den - det kan være det er nok.
Men det kan også være at tjørnen stadig vil få rust, det kan du ikke se
noget om før næste år.

Jeg har f.eks en lille enebær 'Blue Star' stående 8-10 meter vest for
min rødtjørn. Tjørnen har en lille smule rust, men ikke så meget at jeg
vil flytte min blue star.

>Er der andet jeg kan gøre for tjørnen nu. Sprøjte det med et eller andet
>eller?

Mig bekendt findes der ikke noget effektivt middel mod tjørnerust.
Det bedste du kan gøre er at sørge for at træet ikke mangler vand, samt
gøde det en smule.