Vandsystemet i huset
Fra : Clausen

Dato : 29-06-05 22:47

Hej NG,

Jeg har fået nyt Stokerfyr og alt er som det nu skal være - men i samme
forbindelse fik jeg en ny trykmåler. Da stokeren blev sat op var der 1.5 bar
tryk. Så faldt det stille og roligt til 0.5 bar. Min VVS mand kom så forbi
den anden dag og fyldte vand på systemet så trykket igen var 1.5 bar.

Nu er trykket så igen faldet til 1.1 bar - her ca 1½ uge efter.

Spørgsmål:
Er det normalt? Skal man bare fylde vand på engang imellem? Min logik siger
mig at der jo så må "sive" vand ud af systemet - thi jeg har ikke luftet ud.
Er det acceptabelt, normalt eller et problem?

Råd og meninger :)

Clausen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-06-05 07:24

> [...]
> Er det normalt? Skal man bare fylde vand på engang imellem? Min logik
> siger mig at der jo så må "sive" vand ud af systemet - thi jeg har ikke

Der sidder formentlig en luftudskiller et sted, og det kan godt bevirke
noget tryktab. Pas på at temperaturen ikke står for højt. Vores kan sagtens
smutte op på 80 grader, og så fordamper noget af vandet også.

Mvh Maria

Fra : Clausen

Dato : 01-07-05 22:11

Hej,

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message
> Der sidder formentlig en luftudskiller et sted, og det kan godt bevirke
> noget tryktab. Pas på at temperaturen ikke står for højt. Vores kan
> sagtens smutte op på 80 grader, og så fordamper noget af vandet også.

Jeg har sat stokeren til at hold 80 grader. Dvs vandet når 82-83.
Jeg formoder det kan betyde at der faktisk er kogende vand lige op af
"væggen". Det havde jeg ikke overvejet, for umiddelbart er der ret hurtig
udskiftning af vand i selve stokeren, og varmen som sådan i stokeren er vel
ikke mindre fordi der opvarmes til 80 grader istedetfor 70. Jeg
mener....flammen er ´jo ikke mindre af den grund.

Jeg vil prøve med 70 grader istedet. Og se om det har en indflydelse.

/Clausen

Fra : N/A

Dato : 30-06-05 09:56

Fra : TG4600

Dato : 30-06-05 09:56

"Finn" <elveNOSPAMplum@abconline.com.au> wrote in message

Hej Clausen Stokerfyr er jo noget der fyre med såkaldt fastbrændsel.
Fastbrændselssystemer skal have hvad vi kalder et åbent system ...
Jeg vil ikke give dig yderlige informationer før du er sikker på at du har
et åbent system .

Cheers Finn

Så må jeg lige korrigere lidt, det er rigtigt at et stoker-fyr fyrer med
fast brændsel (korn/træpiller/flis og lignende). MEN der "batch"-fyres ikke
som i f.eks. halmfyr, brændefyr og koksfyr. Derimod fyres der kontinuert som
i et olie eller gasfyr. Og det er derfor helt almindeligt at installere
stokerfyr med trykekspansionsbeholder, i hvert tilfælde på vore
breddegrader, men det kan da godt være at man gør det anderledes DownUnder

/TG

Fra : Clausen

Dato : 01-07-05 22:15

Hej,

"TG4600" <no@where.dk> wrote in message
> [...]
> stokerfyr med trykekspansionsbeholder, i hvert tilfælde på vore
> breddegrader, men det kan da godt være at man gør det anderledes DownUnder

Der er også opsat sådan en beholder ja. Og der fyres kontinuerligt...vi
kører slet ikke med olie osv mere. Det fyr er taget ned.

Til Finn: Jeg kan desværre ikke se dine indlæg af en eller andet grund
(OE6 - intet filter - news.cybercity.dk). Så det er ikke fordi jeg er
uhøflig eller noget - blot kan jeg ikke se dem :) Her dog afsløret i
TG4600's reply.

Mvh
Clausen